Motorhaveri Audi A4 TFSI 2.0 (Quattro)

Harry94
torsdag 19:06 · 7 Inlägg
#1

Hej alla kunniga!

Nu har tyvärr även jag drabbats av motorhaveri pga. kamkedjan på TFSI 2.0 motorn (Quattro).
Mekonomen vill ha 60k för ett motorbyte.
Är det något ni anser jag borde lägga på bilen eller sälja den som den är?
Bilens årsmodell är 2010 och den har gått 13000 mil.
Vad kommer jag få för bilen isf om jag säljer den? Tror ni jag kan komma undan billigare på något annat sätt?

Tack för all hjälp!

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
torsdag 19:44 · 3 318 Inlägg
#2

Jag hade ringt runt till skrotar och även kollat om det går att renovera billigare.
Frågan är vad du själv vill..
Antingen byta motor eller lägga pengarna på en annan bil.

panda666
torsdag 19:46 · 2 866 Inlägg
#3

Harry94 skrev:
Hej alla kunniga!

Nu har tyvärr även jag drabbats av motorhaveri pga. kamkedjan på TFSI 2.0 motorn (Quattro).
Mekonomen vill ha 60k för ett motorbyte.
Är det något ni anser jag borde lägga på bilen eller sälja den som den är?
Bilens årsmodell är 2010 och den har gått 13000 mil.
Vad kommer jag få för bilen isf om jag säljer den? Tror ni jag kan komma undan billigare på något annat sätt?

Tack för all hjälp!

man får ju inte mke pengar me en trasig motor tyvärr, sj skulle ja leta efter en billig verkstad och en beg motor från tex skroten. Ser att dom kostar runt 20.000 på skroten iaf, kanske 25 om man har otur. Men säg typ runt 20 för motorn och kanske 10+- beroende på verkstad kanske du kan komma undan med runt 30k istället för 60. ungefärliga siffror, ledsen att detta hände dig det måste kännas skitjobbigt.

Men folk här säger att tyskarna är bra och sportiga bilar. mmm visst;)

ProXem Hobby Fotograf
torsdag 20:04 · 623 Inlägg
#4

panda666 skrev:

Harry94 skrev:
Hej alla kunniga!

Nu har tyvärr även jag drabbats av motorhaveri pga. kamkedjan på TFSI 2.0 motorn (Quattro).
Mekonomen vill ha 60k för ett motorbyte.
Är det något ni anser jag borde lägga på bilen eller sälja den som den är?
Bilens årsmodell är 2010 och den har gått 13000 mil.
Vad kommer jag få för bilen isf om jag säljer den? Tror ni jag kan komma undan billigare på något annat sätt?

Tack för all hjälp!

man får ju inte mke pengar me en trasig motor tyvärr, sj skulle ja leta efter en billig verkstad och en beg motor från tex skroten. Ser att dom kostar runt 20.000 på skroten iaf, kanske 25 om man har otur. Men säg typ runt 20 för motorn och kanske 10+- beroende på verkstad kanske du kan komma undan med runt 30k istället för 60. ungefärliga siffror, ledsen att detta hände dig det måste kännas skitjobbigt.

Men folk här säger att tyskarna är bra och sportiga bilar. mmm visst;)

Men alltså du kände behovet av att skriva detta till den här människan som skriver om nånting han tycker antagligen är jobbigt bara för att få fram din åsikt? Hur gammal är du egentligen? Du sitter och klagar på andras val av bilmärken och åsikter men själv är du med på garaget.org och leker anonym utan att ha någon profil eller några bilar uppladdade? Alla är så modiga och stolta när dom sitter på internet och leker tuffa bakom skyddet av en datorskärm.

Så jävla omoget beteende och man skäms att det är vuxna människor som skriver i dessa trådar.

Och till TS. förlåt att jag skrev i din tråd, har tyvärr inget att skriva för att hjälpa dig.

EmsAnders
torsdag 20:48 · 38 Inlägg
#5

ProXem skrev:

panda666 skrev:

Harry94 skrev:
Hej alla kunniga!

Nu har tyvärr även jag drabbats av motorhaveri pga. kamkedjan på TFSI 2.0 motorn (Quattro).
Mekonomen vill ha 60k för ett motorbyte.
Är det något ni anser jag borde lägga på bilen eller sälja den som den är?
Bilens årsmodell är 2010 och den har gått 13000 mil.
Vad kommer jag få för bilen isf om jag säljer den? Tror ni jag kan komma undan billigare på något annat sätt?

Tack för all hjälp!

man får ju inte mke pengar me en trasig motor tyvärr, sj skulle ja leta efter en billig verkstad och en beg motor från tex skroten. Ser att dom kostar runt 20.000 på skroten iaf, kanske 25 om man har otur. Men säg typ runt 20 för motorn och kanske 10+- beroende på verkstad kanske du kan komma undan med runt 30k istället för 60. ungefärliga siffror, ledsen att detta hände dig det måste kännas skitjobbigt.

Men folk här säger att tyskarna är bra och sportiga bilar. mmm visst;)

Men alltså du kände behovet av att skriva detta till den här människan som skriver om nånting han tycker antagligen är jobbigt bara för att få fram din åsikt? Hur gammal är du egentligen? Du sitter och klagar på andras val av bilmärken och åsikter men själv är du med på garaget.org och leker anonym utan att ha någon profil eller några bilar uppladdade? Alla är så modiga och stolta när dom sitter på internet och leker tuffa bakom skyddet av en datorskärm.

Så jävla omoget beteende och man skäms att det är vuxna människor som skriver i dessa trådar.

Och till TS. förlåt att jag skrev i din tråd, har tyvärr inget att skriva för att hjälpa dig.

Kan inte annat än hålla med, ett par st på detta forum som gjort det till en sport att spy galla över vissa märken, oavsett vad tråden handlar om, så ska dessa åsikter fram.
Är sjukt trött på dessa, skriver i nästan alla trådar med, är som en gammal lp-spelare som aldrig byter låt.

caromania Forummoderator
torsdag 21:09 · 7 747 Inlägg
#6

TS verkar medveten om problemen som gäckar vissa VAG-modeller så det behöver vi inte diskutera öht. Panda, håll dig på mattan nu. Det finns fog för kritiken.
Mvh mod.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
CC72
torsdag 21:19 · 1 649 Inlägg
#7

Vad ingår i motorbytet? Ny koppling, kamrem m.m?

Harry94
torsdag 23:20 · 7 Inlägg
#8

insidan skrev:
Jag hade ringt runt till skrotar och även kollat om det går att renovera billigare.
Frågan är vad du själv vill..
Antingen byta motor eller lägga pengarna på en annan bil.

Ska göra ett nytt försök! Tack.

Harry94
torsdag 23:21 · 7 Inlägg
#9

ProXem skrev:

panda666 skrev:

Harry94 skrev:
Hej alla kunniga!

Nu har tyvärr även jag drabbats av motorhaveri pga. kamkedjan på TFSI 2.0 motorn (Quattro).
Mekonomen vill ha 60k för ett motorbyte.
Är det något ni anser jag borde lägga på bilen eller sälja den som den är?
Bilens årsmodell är 2010 och den har gått 13000 mil.
Vad kommer jag få för bilen isf om jag säljer den? Tror ni jag kan komma undan billigare på något annat sätt?

Tack för all hjälp!

man får ju inte mke pengar me en trasig motor tyvärr, sj skulle ja leta efter en billig verkstad och en beg motor från tex skroten. Ser att dom kostar runt 20.000 på skroten iaf, kanske 25 om man har otur. Men säg typ runt 20 för motorn och kanske 10+- beroende på verkstad kanske du kan komma undan med runt 30k istället för 60. ungefärliga siffror, ledsen att detta hände dig det måste kännas skitjobbigt.

Men folk här säger att tyskarna är bra och sportiga bilar. mmm visst;)

Men alltså du kände behovet av att skriva detta till den här människan som skriver om nånting han tycker antagligen är jobbigt bara för att få fram din åsikt? Hur gammal är du egentligen? Du sitter och klagar på andras val av bilmärken och åsikter men själv är du med på garaget.org och leker anonym utan att ha någon profil eller några bilar uppladdade? Alla är så modiga och stolta när dom sitter på internet och leker tuffa bakom skyddet av en datorskärm.

Så jävla omoget beteende och man skäms att det är vuxna människor som skriver i dessa trådar.

Och till TS. förlåt att jag skrev i din tråd, har tyvärr inget att skriva för att hjälpa dig.

Tack för omtanken. Första bilen för mig, det känns skit jobbigt då jag annars gillar bilen väldigt mycket!

Harry94
torsdag 23:22 · 7 Inlägg
#10

caromania skrev:
TS verkar medveten om problemen som gäckar vissa VAG-modeller så det behöver vi inte diskutera öht. Panda, håll dig på mattan nu. Det finns fog för kritiken.
Mvh mod.

Hade önskat att ta reda på faktan om just de här motorerna innan köpet.
Tack för omtanken!

Harry94
torsdag 23:25 · 7 Inlägg
#11

panda666 skrev:

Harry94 skrev:
Hej alla kunniga!

Nu har tyvärr även jag drabbats av motorhaveri pga. kamkedjan på TFSI 2.0 motorn (Quattro).
Mekonomen vill ha 60k för ett motorbyte.
Är det något ni anser jag borde lägga på bilen eller sälja den som den är?
Bilens årsmodell är 2010 och den har gått 13000 mil.
Vad kommer jag få för bilen isf om jag säljer den? Tror ni jag kan komma undan billigare på något annat sätt?

Tack för all hjälp!

man får ju inte mke pengar me en trasig motor tyvärr, sj skulle ja leta efter en billig verkstad och en beg motor från tex skroten. Ser att dom kostar runt 20.000 på skroten iaf, kanske 25 om man har otur. Men säg typ runt 20 för motorn och kanske 10+- beroende på verkstad kanske du kan komma undan med runt 30k istället för 60. ungefärliga siffror, ledsen att detta hände dig det måste kännas skitjobbigt.

Men folk här säger att tyskarna är bra och sportiga bilar. mmm visst;)

Tack för informationen gällande motorbytet. Rent generellt känns det skit tråkigt med en sån hyfsad ”ny” bil...

Harry94
torsdag 23:26 · 7 Inlägg
#12

CC72 skrev:
Vad ingår i motorbytet? Ny koppling, kamrem m.m?

Då blir det en helt ny renoverad motor. Med uppdaterade delar som inte skall ha samma problematik.

panda666
fredag 00:47 · 2 866 Inlägg
#13

Harry94 skrev:

panda666 skrev:

Harry94 skrev:
Hej alla kunniga!

Nu har tyvärr även jag drabbats av motorhaveri pga. kamkedjan på TFSI 2.0 motorn (Quattro).
Mekonomen vill ha 60k för ett motorbyte.
Är det något ni anser jag borde lägga på bilen eller sälja den som den är?
Bilens årsmodell är 2010 och den har gått 13000 mil.
Vad kommer jag få för bilen isf om jag säljer den? Tror ni jag kan komma undan billigare på något annat sätt?

Tack för all hjälp!

man får ju inte mke pengar me en trasig motor tyvärr, sj skulle ja leta efter en billig verkstad och en beg motor från tex skroten. Ser att dom kostar runt 20.000 på skroten iaf, kanske 25 om man har otur. Men säg typ runt 20 för motorn och kanske 10+- beroende på verkstad kanske du kan komma undan med runt 30k istället för 60. ungefärliga siffror, ledsen att detta hände dig det måste kännas skitjobbigt.

Men folk här säger att tyskarna är bra och sportiga bilar. mmm visst;)

Tack för informationen gällande motorbytet. Rent generellt känns det skit tråkigt med en sån hyfsad ”ny” bil...

Beklagar verkligen! önskar att du och flera som köper bil kunde ha besökt detta forum innan köp, man får ganska bra råd och tips på detta forum så man bildar sig en uppfattning över vad man ska köpa, vilka bilar håller bättre/sämre och vad man bör undvika.  Men jag personligen skulle iaf kolla på skroten efter billigast motor och billig verkstad att fixa, lite jobbigt med så mycket pengar för motorbyte;/

Growe Fri fart för ett fritt folk!
fredag 06:12 · 9 686 Inlägg
#14

Oftast är det ju ventilerna som går.. Men kan ju dra med en del annat..   På en 1.8tfsi kedjan kugga så sprack toppen annars går det skapligt att riva av toppen renovera och montera tillbaka allt.   Men vi räkass lite på både just den 1.8tfsi och en Audi med 2.0tfsi och vi landa runt 50k om man byter motor.   Båda kunderna sålde bilarna den ena köpte kompisen och ha gjorde ordning den provat.  Kostar ju inte så mycket då.  Så det bästa är att bita i det sura äpplet och bara kavla upp ärmarna och göra det själv.  Du får 15-25k för bilen som. Den står skulle jag gissa på   så det är alltid en fråga om det är värt pengarna eller inte.  Derför är bilar i den här prisklassen rena ekonomiska katastrofen som väntar på att hända.  Äger själv en bil som ligger där på gränsen men har turen att kunna meka själv ifall att något händer

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
spillolja
fredag 09:58 · 2 034 Inlägg
#15

Man bör ha i beaktande vad en utbytesmotor kostar innan man köper en begagnad motor:
https://www.ebay.de/itm/252991650174

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Growe Fri fart för ett fritt folk!
fredag 10:41 · 9 686 Inlägg
#16

spillolja skrev:
Man bör ha i beaktande vad en utbytesmotor kostar innan man köper en begagnad motor:
https://www.ebay.de/itm/252991650174

Finns inget så drygt som att byta en motor som är helt renplockad.    Tar så sjukt lång tid. Då går det fortare att riva toppen och byta den

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang