Audi a6 c5 vänstra högtalare död

fluffy3
16 juni 2019 · 9 Inlägg

jag har en audi a6 c5 2000 med det originala ljudsystemet och har ett problem med bakre högtalare på förarsidan. Den producerar inget ljud, men diskanten på samma dörrpanel fungerar och alla övriga högtalare fungerar också. Kan det bara vara så enkelt att högtalaren är död? Eller att det är nån dålig förbindelse någonstans? Har sökt runt lite men inte funnit något svar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 juni 2019 · 13 983 Inlägg

fluffy3 skrev:
jag har en audi a6 c5 2000 med det originala ljudsystemet och har ett problem med bakre högtalare på förarsidan. Den producerar inget ljud, men diskanten på samma dörrpanel fungerar och alla övriga högtalare fungerar också. Kan det bara vara så enkelt att högtalaren är död? Eller att det är nån dålig förbindelse någonstans? Har sökt runt lite men inte funnit något svar.

Trasig högtalare eller kabelbrott kanske.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
fluffy3
16 juni 2019 · 9 Inlägg

Vettemannen skrev:

fluffy3 skrev:
jag har en audi a6 c5 2000 med det originala ljudsystemet och har ett problem med bakre högtalare på förarsidan. Den producerar inget ljud, men diskanten på samma dörrpanel fungerar och alla övriga högtalare fungerar också. Kan det bara vara så enkelt att högtalaren är död? Eller att det är nån dålig förbindelse någonstans? Har sökt runt lite men inte funnit något svar.

Trasig högtalare eller kabelbrott kanske.

/Benny

Om jag har förstått det rätt så är diskanten kopplad till högtalaren i dörren, så ifall det är kabelbrott någonstans, borde inte diskanten också vara ur funktion?

Senast redigerat av fluffy3 (16 juni 2019)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 juni 2019 · 13 983 Inlägg

fluffy3 skrev:

Vettemannen skrev:

fluffy3 skrev:
jag har en audi a6 c5 2000 med det originala ljudsystemet och har ett problem med bakre högtalare på förarsidan. Den producerar inget ljud, men diskanten på samma dörrpanel fungerar och alla övriga högtalare fungerar också. Kan det bara vara så enkelt att högtalaren är död? Eller att det är nån dålig förbindelse någonstans? Har sökt runt lite men inte funnit något svar.

Trasig högtalare eller kabelbrott kanske.

/Benny

Om jag har förstått det rätt så är diskanten kopplad till högtalaren i dörren, så ifall det är kabelbrott någonstans, borde inte diskanten också vara ur funktion?

Är det säkert att det är så? Annars är väl själva högtalaren trasig oavsett hur dom är kopplade. Tror inte att dom är seriekopplade.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
16 juni 2019 · 1 366 Inlägg

på min gamla A6 -95 så hade den lilla koppartråden till talspolen på ena dörrhögtalaren oxiderat av. då var det signal fram till den högtalaren och signalen gick vidare till diskanten som fungerade. Så plocka av dörrsidan och kolla om du ser nåt, testa annars när du har allt isär med en annan högtalare  i samma kablage.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
fluffy3
18 juni 2019 · 9 Inlägg

vw_audi skrev:
på min gamla A6 -95 så hade den lilla koppartråden till talspolen på ena dörrhögtalaren oxiderat av. då var det signal fram till den högtalaren och signalen gick vidare till diskanten som fungerade. Så plocka av dörrsidan och kolla om du ser nåt, testa annars när du har allt isär med en annan högtalare  i samma kablage.

Jag har ännu inte tagit av dörrpanelen då jag inte haft tid, men om koppartråden till talspolen har gått av, är den enda åtgärden att byta högtalare? Alltså, det går inte att reparera det?

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
18 juni 2019 · 1 366 Inlägg

fluffy3 skrev:

vw_audi skrev:
på min gamla A6 -95 så hade den lilla koppartråden till talspolen på ena dörrhögtalaren oxiderat av. då var det signal fram till den högtalaren och signalen gick vidare till diskanten som fungerade. Så plocka av dörrsidan och kolla om du ser nåt, testa annars när du har allt isär med en annan högtalare  i samma kablage.

Jag har ännu inte tagit av dörrpanelen då jag inte haft tid, men om koppartråden till talspolen har gått av, är den enda åtgärden att byta högtalare? Alltså, det går inte att reparera det?

Jag lagade min den högtalaren. jag tog en koppartåd från en annan bilhögtalare . då det ska vara mjuka och följsamma och lödde så nära "fästena" där tråden går igenom konan och i anslutningen.
och det funkade i de 2 åren som jag hade kvar bilen. Så har du en gammal högtalare du kan slakta tråden ifrån så är det perfekt att ta den.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
fluffy3
18 juni 2019 · 9 Inlägg

vw_audi skrev:

fluffy3 skrev:

vw_audi skrev:
på min gamla A6 -95 så hade den lilla koppartråden till talspolen på ena dörrhögtalaren oxiderat av. då var det signal fram till den högtalaren och signalen gick vidare till diskanten som fungerade. Så plocka av dörrsidan och kolla om du ser nåt, testa annars när du har allt isär med en annan högtalare  i samma kablage.

Jag har ännu inte tagit av dörrpanelen då jag inte haft tid, men om koppartråden till talspolen har gått av, är den enda åtgärden att byta högtalare? Alltså, det går inte att reparera det?

Jag lagade min den högtalaren. jag tog en koppartåd från en annan bilhögtalare . då det ska vara mjuka och följsamma och lödde så nära "fästena" där tråden går igenom konan och i anslutningen.
och det funkade i de 2 åren som jag hade kvar bilen. Så har du en gammal högtalare du kan slakta tråden ifrån så är det perfekt att ta den.

Aha okej, tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang