Öka kraften i en civic -05 1.4?

Cargin
10 juli 2019 · 6 Inlägg

Så mina päron hittade en gammal civic på blocket från 05. Ser bra ut, går fint, inga problem och ingenting som var trasigt. Anledningen till att de köpte denna bil var just för att jag skulle kunna övningsköra i en manuell bil eftersom att vi bara har en automat.

Den tråkiga delen är att den bara är 90hk utan turbo (1.4L versionen). Visst den är billig i drift och en svinbra övningskörningsbil, dock så är det lite småtråkigt när man kan trycka plattan i mattan och ändå stanna under 3-4k varv ett tag när det är 70 på vägen eller t.o.m 50.

Nu till min faktiska fråga här; finns det någonting man kan göra för att pigga upp den lite utan att lägga bilens värde x2 på delar? Det är ingen större idé att chippa när den inte har nån turbo och det mesta annat har nästintill ingen effekt. Vad är det effektivaste jag kan göra? Köra upp och skaffa ny bil kanske om ett halvår? Vad tros?

xXSammy
10 juli 2019 · 6 569 Inlägg

Behålla och stå för alla kostnader själv så du får ett hum om vad det kostar att äga en bil.

Villl du varva 3000 på 50 och 70 väg eller kan du inte varva mer?
90hk är inte så bara, kom tillbaka när du kört en bil med 60hk smile (gärna mindre)

De/Dem
caromania Forummoderator
10 juli 2019 · 9 296 Inlägg

xXSammy skrev:
Behålla och stå för alla kostnader själv så du får ett hum om vad det kostar att äga en bil.

Villl du varva 3000 på 50 och 70 väg eller kan du inte varva mer?
90hk är inte så bara, kom tillbaka när du kört en bil med 60hk smile (gärna mindre)

Det bästa råd jag läst på länge. Unga grabbar och tjejer frågar ofta vad det kostar att äga och köra en ball BMW eller Audi men polletten ramlar fan aldrig ner. Att äga en Civic med 90hk är nog det optimala fordonet att ha som ny körkortsinnehavare. Billigare än så kommer man knappast undan. Sedan om något år kan du börja snegla på "ballare grejer" och då när du räknar på det så inser du hur grymt bra den där kärran med bara 90hk var.

Och nej, du ska absolut inte lägga en krona på att försöka göra den snabbare, det är helt bortkastat. Vill du sätta personlig prägel på bilen och göra den "ballare" så är det mer värt med andra fälgar som du köper begagnat på blocket, kanske en sänkning och att göra ändringar på stereo-/ högtalarfronten. Det kommer ge dig mycket mer glädje än 10 extra hästkrafter efter en utgift på 10.000kr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang