Toyota Previa 2.4 2000 nyckel / larm / lås problem

SpreadKiller
14 oktober · 4 Inlägg
#1

Morsan har en Toyota Previa 2.4 år:2000 och har tappat bort original nyckeln men har reserv nyckel men reserven fungerar inte 100% man kan starta bilen med reserv nyckeln men man kan inte låsa eller låsa upp med knapparna på nyckeln och larmet går när man öppnar dören så man kan inte släcka larmet har kollat upp lite med att skulla koda om nyckeln men har prövat allt ja hittat. Har bytat batteriet i nyckeln och den lyser när man trycker lås och låsupp men inget händer

Undrar om någon annan varit med om något liknande och eventuellt har en lösning, eller något man kan testa iallafall

uppskattar all hjälp Mvh. Patrick.

SvarreE
14 oktober · 159 Inlägg
#2

Är det en originalnyckel ska du väl inte behöva koda om den.
Jag skulle tro du fått fukt i nyckeln på nåt sätt.
Plocka isär den (om det går) så du får ut kretskortet eller iaf kan se båda sidor. Sedan tvätta försiktigt men noga med t-röd och en tops, både banor och komponenter. Speciellt där komponenterna är monterade. Ser du nåt som ser vitt och fluffigt som går att tvätta bort så kan du nästan vara säker på att det blir bättre.
Värt ett försök.

Ivel
14 oktober · 888 Inlägg
#3

Du behöver troligtvis gifta in nyckeln med bilen om den legat obrukad länge samt tömt batteriet.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
SvarreE
14 oktober · 159 Inlägg
#4

Ivel skrev:
Du behöver troligtvis gifta in nyckeln med bilen om den legat obrukad länge samt tömt batteriet.

Är det så?
Aldrig varit med om att nyckeln tappat koden. Där ser man, man lär sig nytt var dag.

SpreadKiller
14 oktober · 4 Inlägg
#5

SvarreE skrev:
Är det en originalnyckel ska du väl inte behöva koda om den.
Jag skulle tro du fått fukt i nyckeln på nåt sätt.
Plocka isär den (om det går) så du får ut kretskortet eller iaf kan se båda sidor. Sedan tvätta försiktigt men noga med t-röd och en tops, både banor och komponenter. Speciellt där komponenterna är monterade. Ser du nåt som ser vitt och fluffigt som går att tvätta bort så kan du nästan vara säker på att det blir bättre.
Värt ett försök.

Kollade ifall de va de men ser hur fin ut som helst.

Ivel skrev:
Du behöver troligtvis gifta in nyckeln med bilen om den legat obrukad länge samt tömt batteriet.

Batteriet va helt dött när jag byta de, hur ska man för att gifta in nyckeln med bilen igen då? Har letat o letat men hittar inte nått som funkar

Har provat den här https://www.youtube.com/watch?v=lk1wL0yXxv4
De kommer ett klik ljud från bilen när man har gjort allt, Men den låser inte dörrarna som den ska göra.

och denna https://www.youtube.com/watch?v=dZ_aw1nj978
Denna hände inget.

Ivel
14 oktober · 888 Inlägg
#6

SpreadKiller skrev:

SvarreE skrev:
Är det en originalnyckel ska du väl inte behöva koda om den.
Jag skulle tro du fått fukt i nyckeln på nåt sätt.
Plocka isär den (om det går) så du får ut kretskortet eller iaf kan se båda sidor. Sedan tvätta försiktigt men noga med t-röd och en tops, både banor och komponenter. Speciellt där komponenterna är monterade. Ser du nåt som ser vitt och fluffigt som går att tvätta bort så kan du nästan vara säker på att det blir bättre.
Värt ett försök.

Kollade ifall de va de men ser hur fin ut som helst.

Ivel skrev:
Du behöver troligtvis gifta in nyckeln med bilen om den legat obrukad länge samt tömt batteriet.

Batteriet va helt dött när jag byta de, hur ska man för att gifta in nyckeln med bilen igen då? Har letat o letat men hittar inte nått som funkar

Har provat den här https://www.youtube.com/watch?v=lk1wL0yXxv4
De kommer ett klik ljud från bilen när man har gjort allt, Men den låser inte dörrarna som den ska göra.

och denna https://www.youtube.com/watch?v=dZ_aw1nj978
Denna hände inget.

Toyotaverkstaden programmerar in nyckeln åt dig.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
SpreadKiller
14 oktober · 4 Inlägg
#7

Ivel skrev:
Toyotaverkstaden programmerar in nyckeln åt dig.

Aa men det kostar de med kan jag tänka mej ^^, Kan man göra det själv hadde de varit mest av intresse.

Ivel
14 oktober · 888 Inlägg
#8

SpreadKiller skrev:

Ivel skrev:
Toyotaverkstaden programmerar in nyckeln åt dig.

Aa men det kostar de med kan jag tänka mej ^^, Kan man göra det själv hadde de varit mest av intresse.

Jo det brukar vara riktigt dyrt.
Mellan 600-900kr för att rätta till ett egenorsakat problem kan tyckas vara i överkant.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
SpreadKiller
14 oktober · 4 Inlägg
#9

Ivel skrev:
Jo det brukar vara riktigt dyrt.
Mellan 600-900kr för att rätta till ett egenorsakat problem kan tyckas vara i överkant.

Fortfarande penga sparade ifall man kan fixa det själv, vill dock inte säga det är ett egenorsakat problem, nyckeln tog slut på batteri då ska den väl funka igen när man har nytt i? ska väl inte behöva dra till toyota för en nyckel som har tagit slut på batteri? är ju medveten om man kan dra till toyota o få de fixat men hade hoppats på att det gick att fixa själv annars hade jag väl inte skrevet här.

Ivel
15 oktober · 888 Inlägg
#10

SpreadKiller skrev:

Ivel skrev:
Jo det brukar vara riktigt dyrt.
Mellan 600-900kr för att rätta till ett egenorsakat problem kan tyckas vara i överkant.

Fortfarande penga sparade ifall man kan fixa det själv, vill dock inte säga det är ett egenorsakat problem, nyckeln tog slut på batteri då ska den väl funka igen när man har nytt i? ska väl inte behöva dra till toyota för en nyckel som har tagit slut på batteri? är ju medveten om man kan dra till toyota o få de fixat men hade hoppats på att det gick att fixa själv annars hade jag väl inte skrevet här.

Ja visst är det sparade pengar och tid om man kan fixa det själv. Det hade sparats ännu mera tid om batteriet i nyckeln bytts innan det tog slut. Klart att ansvaret är erat, precis som om bilen står länge och bensinen blir obrukbar eller startbatteriet blir tömt och bilen inte går att låsa upp om ett utökat stöldskydd slår till, ett egenorsakat problem mao. När batteriet tar slut tappar nyckeln kodningen, inget specifikt för Toyota utan en normalt förekommande egenskap hos de flesta bilar med immobilizer och fjärrkontroll.
Jag vet inte vilken medvetenhet eller kunskap du besitter gällande var du kan få hjälp med bilen, i ditt fall är det auktoriserad verkstad som programmerar in nyckeln i bilens stöldskyddssystem. Mitt slutgiltiga tips är att ta för vana att rotera vilken nyckel man använder sig av till bilen minst en gång per år samt när batteriet i den ena behöver bytas byts även det i den vilande nyckeln, då uppstår inte det här problemet. Jag vill minnas att det står något liknande i Toyotas instruktionsbok från den tiden om batteribytesintervall.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang