Mopedbil som inte startar pågrund av startmotor ligger mot

Grecaveke
23 november 2019 · 1 Inlägg

Hej, har nyligen köpt en mopedbil av märket grecav eke, när jag köpte den fungerade den felfritt annat än att startmotorn "slirade" enligt förra ägaren men jag fick med en ny startmotor så jag tänkte inte mer på de, den funkade felfritt i 3-4 timmar sedan så kunde inte startmotorn kugga i, då så bytte jag startmotor och märkte att den gamla var kraftigt nerslipad men tänkte inte mer på det, när jag hade monterat den nya startmotorn märkte jag att den slirade den med, men jag lyckades starta mopedbilen 3 gånger sen slutade den också kugga i, när jag kollade på den nya startmotorn, så märkte jag att den låg mot startringen eller vad den nu heter, och hade då slipats ner en liten bit, därav var mellanrummet mellan startmotorn och startringen för lite och då kunde inte startmotorn kugga i startkransen, min fråga lyder, förra ägaren sa att han hade bytt motorkuddar på den och min startmotor ligger mellan växellådan och motorn, och när jag tar ner en plattskruvmejsel så flyttas både växellådan och startmotorn så det blir större mellanrum. Kan det bero på det annars vad kan det bero på?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 november 2019 · 4 917 Inlägg

Det låter som om något inte sitter ordentligt fast.
Man ska inte kunna flytta någon av delarna enkelt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
24 november 2019 · 7 238 Inlägg

Ett annat, inte ovanligt, fel är att startkransen på svänghjulet slitits ner.
Detta p g a a motorn alltid stannar i samma läge, i alla fall på en encylindrig motor.
Har varit med om, i tidernas begynnelse då jag arbetade som lärling på en bilverkstad, att värma en startkrans och flytta den 180 grader.
Härigenom kunde startmotorn "bearbeta" ett annat ställe på startkransen.

Moppebilgrecav
26 januari 2020 · 1 Inlägg

Grecaveke skrev:
Hej, har nyligen köpt en mopedbil av märket grecav eke, när jag köpte den fungerade den felfritt annat än att startmotorn "slirade" enligt förra ägaren men jag fick med en ny startmotor så jag tänkte inte mer på de, den funkade felfritt i 3-4 timmar sedan så kunde inte startmotorn kugga i, då så bytte jag startmotor och märkte att den gamla var kraftigt nerslipad men tänkte inte mer på det, när jag hade monterat den nya startmotorn märkte jag att den slirade den med, men jag lyckades starta mopedbilen 3 gånger sen slutade den också kugga i, när jag kollade på den nya startmotorn, så märkte jag att den låg mot startringen eller vad den nu heter, och hade då slipats ner en liten bit, därav var mellanrummet mellan startmotorn och startringen för lite och då kunde inte startmotorn kugga i startkransen, min fråga lyder, förra ägaren sa att han hade bytt motorkuddar på den och min startmotor ligger mellan växellådan och motorn, och när jag tar ner en plattskruvmejsel så flyttas både växellådan och startmotorn så det blir större mellanrum. Kan det bero på det annars vad kan det bero på?

Hej!
Har en grecav eke som min son använder.
Har bytt startmotor på den och om jag kom ihåg rätt så finns 2 olika startmotorer till lambordini ldw motorn. Och om den tar i mot svänghjul med startkrans så skulle jag nog börja med att kolla mått på startmotorn. Vet att det är trångt att skruva och att man får lossa på fästen mellan motor och växellåda. Dessa fästen är heller inte ovanligt att de spricker och går av. Har svetsat grabbens en gång och de var svetsade även innan vid köp.
Mvh: jörgen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang