Skakande V70 - 02

Flynn
25 november · 4 Inlägg
#1

Hej!

Helt ny här på forumet! Jag har ett problem som gör mig galen...

V70
2002
2.4 Automat
20.000mil på exakten

Jag har en V70 2002 automat, som bruksbil och den vibrerar/skakar i 80km/h aldrig över eller under, ligger du i 90-100 är det borta och 30-70 så märks inget men just runt 80km/h. Det kommer och går men känns ganska ofta och ibland väldigt mycket..

Detta var då jag köpte bilen och tänkte att det kan vara obalans eller dylikt. Men ikke....

Det som är prövat,

Balanserat / Hjulinställning
Nya däck/fälgar
Bytt Drivknutar (Yttre)
Lämnat in på 2 verkstäder varav ingen hittade något...


Har ni några synpunkter/idéer?

Nästa steg är att byta bromsskivor och se om det hjälper. Någon med likande erfarenhet?

Senast redigerat av Flynn (25 november )

Vitu
25 november · 40 Inlägg
#2

Skakar det även om du rullar utan belastning i 80? Om det bara skakar då du belastar är inre drivknutarna en stark kandidat.

Flynn
25 november · 4 Inlägg
#3

Vitu skrev:
Skakar det även om du rullar utan belastning i 80? Om det bara skakar då du belastar är inre drivknutarna en stark kandidat.

Det kommer och går, verkstadskillen sa att han inte fick fram mer av att försöka provocera fram det utan att det bara kommer spontant

Ivel
25 november · 1 027 Inlägg
#4

Har du stora eftermarknadsaluminiumfälgar?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Meaganeowner
25 november · 1 928 Inlägg
#5

En helt annan bil var exakt sån.

En Renault.


Det var på just denna bara möjligt på höger sida om växellådan.

Infästningen av inre drivknut mot utgående axel från växellådan.
En rörfjäder rakt igenom, som gått av.
Vilket gjorde att drivknuten kunde glida på drivaxeln några centimeter.

Då drivknuten låg längst in, styrdes allt upp som det var tänkt.
När drivknuten gled ut, så kändes ett tydligt glapp, när man ruckade i sidled.
Drivknuten ska alltså inte glida på drivaxeln som kommer ut från lådan. Ryck o dra, så känns det. Kanske bända med ett litet spett.

Samma blir det om drivaxeln som sitter mellan drivknutarna går att vicka i sidled, vid inre drivknut.

Vid högre hastighet centreras det i båda fallen, p g a rotation och vibrationerna upphör.

Ett lurigt fel, som bara märks om man bryter lite.

Leta rätt på en sprängskiss, så framgår det hur det är konstruerat.

Senast redigerat av Meaganeowner (25 november )

Flynn
25 november · 4 Inlägg
#6

Ivel skrev:
Har du stora eftermarknadsaluminiumfälgar?

Nej det är 15" metallfälgar

Flynn
25 november · 4 Inlägg
#7

Meaganeowner skrev:
En helt annan bil var exakt sån.

En Renault.


Det var på just denna bara möjligt på höger sida om växellådan.

Infästningen av inre drivknut mot utgående axel från växellådan.
En rörfjäder rakt igenom, som gått av.
Vilket gjorde att drivknuten kunde glida på drivaxeln några centimeter.

Då drivknuten låg längst in, styrdes allt upp som det var tänkt.
När drivknuten gled ut, så kändes ett tydligt glapp, när man ruckade i sidled.
Drivknuten ska alltså inte glida på drivaxeln som kommer ut från lådan. Ryck o dra, så känns det. Kanske bända med ett litet spett.

Samma blir det om drivaxeln som sitter mellan drivknutarna går att vicka i sidled, vid inre drivknut.

Vid högre hastighet centreras det i båda fallen, p g a rotation och vibrationerna upphör.

Ett lurigt fel, som bara märks om man bryter lite.

Leta rätt på en sprängskiss, så framgår det hur det är konstruerat.

Det låter väldigt träffande! Detta ska undersökas!

Hilmer
25 november · 1 371 Inlägg
#8

Googla på problemet så kommer du att få massor av tips kring detta då det är mycket vanligt att det är mer eller mindre oförklarliga vibrationer i dessa bilar.
Men ett hett tips är att se över bromsoken, dessa bilar är extremt kinkiga när det kommer till bromsok som ligger på eller helt enkelt bara går trögt.

Ivel
25 november · 1 027 Inlägg
#9

Flynn skrev:

Ivel skrev:
Har du stora eftermarknadsaluminiumfälgar?

Nej det är 15" metallfälgar

Aha, okej.
Dom är ganska känsliga för eftermarknadsfälgar, men då ligger problemet någon annanstans.
Bromsok som ligger på kan orsaka detta.
Lyft och prova snurra.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Brådhis * Voff voff *
25 november · 4 761 Inlägg
#10

Två saker som varit orsaken till obegriplig obalans på olika Volvo jag ägt:

1. Motorfäste (både det övre och det nedre främre)

2. Styrleder (dessa var bara lite glapp, men på något vis tillräckligt för att skapa vibrationer)

Sedan den vanliga frågan, är det premiumdäck eller budgetdäck? Det går inte att balansera bort ovala däck...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Ivel
25 november · 1 027 Inlägg
#11

På de V70N jag kört vintertid med plåtfälgar gar varit väldigt känsliga för fastsittande grus, snö, is på insidan av fälgarna men eftersom TS har fått hjulen balanserade bör det inte vara orsaken. (Men kanske hjälper någon annan som hittar den här tråden framöver.)

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang