Samlingstråd för frågor om bultcirkel, offset, bredd osv. Även "passar dessa fälgar/däck min bil?" - frågor.

Christian S
29 oktober 2019 · 4 547 Inlägg

martin_355 skrev:
Hej.

Har en volvo v50 -07.
Undrar om fälgar till volvo v70 2000 passar volvo v50?
Det är inga originalfälgar på V70.

Tacksam om någon kan hjälpa mig.

du får byta centreringsringarna då dom har olika navdiameter.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Mirs21
4 december 2019 · 3 Inlägg

Hej jag har hittat några fälgar Imaz im5 20 tums som är 10 breda runtom Med Et 38

Frågan är min bil har original Et 22

Kommer dem fälgarna jag vill köpa Hamna inåt eller utanför utan att jag behöver montera spacer

SvarreE
4 december 2019 · 194 Inlägg

Mirs21 skrev:
Hej jag har hittat några fälgar Imaz im5 20 tums som är 10 breda runtom Med Et 38

Frågan är min bil har original Et 22

Kommer dem fälgarna jag vill köpa Hamna inåt eller utanför utan att jag behöver montera spacer

Kommer hamna längre in.
Men det är inte till A5:an då? De har väl alltid haft 28... aja marginell skillnad

Mirs21
4 december 2019 · 3 Inlägg

Hej det är till Audi A5 2010 med original et 22

Vilken et behöver jag för att fälgarna ska bara utanför som vanligt vill ha 20 tums som är 10 breda

TaxenOxen
7 december 2019 · 3 Inlägg

Hej!

Hoppas jag har hamnat på rätt del av forumet med min fråga - helt ny så inte orienterat mig ännu smile

Jag har en släpvagn, boggi, med däckdimensionen 175/70/13. Behövde dubbdäck till den och köpte ett par begagnade i dimensionen 175/65/14 som enligt en dimensionsomvandlare skulle funka då det bara skiljde 1,3%.

Men nej så lätt var det inte, de ligger an mot något på insidan (balken på släpvagnen? Något annat?) och går således inte att köra med. Körde kanske 40 meter och det gned fina ringar på gummit..

Så nu undrar jag, vilket mått är fel? Går det att åtgärda med någon distansskiva eller liknande, eller måste jag byta uppsättning helt och hållet?

Mack Forum- och sitemoderator
7 december 2019 · 24 638 Inlägg

TaxenOxen skrev:
Hej!

Hoppas jag har hamnat på rätt del av forumet med min fråga - helt ny så inte orienterat mig ännu smile

Jag har en släpvagn, boggi, med däckdimensionen 175/70/13. Behövde dubbdäck till den och köpte ett par begagnade i dimensionen 175/65/14 som enligt en dimensionsomvandlare skulle funka då det bara skiljde 1,3%.

Men nej så lätt var det inte, de ligger an mot något på insidan (balken på släpvagnen? Något annat?) och går således inte att köra med. Körde kanske 40 meter och det gned fina ringar på gummit..

Så nu undrar jag, vilket mått är fel? Går det att åtgärda med någon distansskiva eller liknande, eller måste jag byta uppsättning helt och hållet?

Bytte du fälgar också, eftersom du gick en tum upp?
Fälgarna kanske inte är designade för släpvagnen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
TaxenOxen
7 december 2019 · 3 Inlägg

Mack skrev:

TaxenOxen skrev:
Hej!

Bytte du fälgar också, eftersom du gick en tum upp?
Fälgarna kanske inte är designade för släpvagnen?

Ja jag köpte kompletta hjul. Så då är det fälgstorleken som inte stämmer alltså?
Är det... ET-måttet(?) som är fel då?

Christian S
8 december 2019 · 4 547 Inlägg

TaxenOxen skrev:

om fälgarna tar i på insidan så har fälgarna för högt ET (offset).

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
TaxenOxen
8 december 2019 · 3 Inlägg

Christian S skrev:

TaxenOxen skrev:

om fälgarna tar i på insidan så har fälgarna för högt ET (offset).

Ah, ok tack. Visade sig att jag har 30 på sommardäcken och var visst 45 på de jag köpte, så inte konstigt att det inte fungerade. Aja, en erfarenhet rikare, får väl sälja och köpa nya helt enkelt  :-/

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt