Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil.

martinhejdesten

  • 90 Följare
  • 56 973 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 januari
martinhejdesten
3 december 2019 · 224 Inlägg
#241

Liten bil men tung motor. Inte nog med att vi lyfte i den en gång, vi glömde ju grenröret, så det var bara att lyfta ur igen. Vi var nära att få fnatt när vi försökte "trä in" grenröret mellan motor och framvagnsramen ur alla möjliga vinklar. Men icke. Bara att lyfta ur allt igen. Monterade grenröret lite provosoriskt, och trixade ner motorn i framvagnen på nytt. Inte lätt att hitta rätt på motorfästena.

Vi har också konstaterat att vi måste hitta en lösning på låsning av fjädrarna då de tenderar att hoppa ur sitt spår när bilen är pallad.

Ont om plats #1 – vi trodde också att grenröret skulle komma oroväckande nära ramen men klarade sig med nöd och näppe.

Ont om plats #2 – ena gångjärnet på flipfronten fick svetsas dit på nytt med lite extra förstärkning, sen monterade vi flipfronten. Grenröret spökade igen. Här får vi hitta en lösning så att det inte ligger an på flipfronten. Det kommer ju svart avgasbandage där som bygger lite till, men vi får nog skära ur ett spår/hål just här så att lacken inte tar skada av värmen. Vi höll grillen på plats och markerade ut och diskuterade lite lösningar då detta hål troligtvis inte lär synas under grillen ändå. Detta jobbar vi vidare med i ett senare skede.

Ont om plats #3 – vi provmonterade mc-förgasarkitet och det fick plats under huven, luftfiltret inkluderat. Jag var rädd att vi hade blivit tvungna att göra hål i huven och montera ett "litet" luftintag á la dragracing. Å andra sidan blir vi tvungna att göra hål i balken bak mot instrumentpanelen så att justeringsskruvarna inte tar i. Troligtvis en enkel lösning.

Ont om plats #4 (ehh, tar det aldrig slut...dumt val av bil i förstaläget kanske, haha?) – någonstans ska vi ju få plats med kylaren. Vi har ju originalkylaren men nya kylaren från den andra bilen är i bättre skick, större och har dessutom fläkt. Men pga platsbrist lär det bli en kombinerad lösning; originalkylaren plus fläkt. Dessvärre satt ett motorfäste dumt till på växellådan, så det trollade vi bort illa kvickt. Vi har tre kvar.

Sen skakade vi liv i gamla styrleder. Eller rättare sagt, bytte mot nya. En viss skillnad.

Nu när vi vet på ett ungefär hur grenrör, front och kylare sitter sinsemellan så backade vi bandet och stod några minuter senare med en bil med endast framvagn kvar. Tanken var ju att lätta på svänghjulet och det var därför inte monterat i växellådan.

Den andra bilens drivaxel såg fin ut, men när vi provmonterade den i växellådan så stämde inte fästena (för stadga). Hålen satt rätt, men fästet satt inte rakt på utan det blev en liten glipa. Vi var tvungna att spänna ut drivaxeln för att fästet skulle sitta bra, men detta leder till att drivaxeln inte kommer sitta rakt ut från hålet och därmed inte snurra värst bra, dvs risk för haveri en stund senare. Hmm. Vi får fundera på en lösning.

Jag tog en tur till Martin på Luntec och diskuterade lättningens vara eller inte vara. Han tyckte det såg riktigt bra ut och var så pass litet redan, så det skulle bara medföra merjobb att balansera och dessutom inte ge alltför stor skillnad. Så det var bara att åka tillbaka med svänghjulet till farsan som nu ska montera det och lamell mm och skruva på växellådan på motorn på nytt. Martin på Luntec passar på att göra studiebesök i garaget inom kort, för att diskutera när han ska ta över eller om det återstår mer att göra innan vi lämnar över stafettpinnen.

Snart så.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cd437af5defdcc42c7523c3f0820d24d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-148a6c3ab41b1b02a704a538c0eb0396.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-605be3cfc12791f53ba673fdb169da48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4c223f79b5b37c58857d237c259151c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6a8bd047a53d610cd12eaac6a49e4c0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eaef5f5119d6b41519b36ec1b8e3c78b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e4dbcddc5d6e676799a27c7a639d13f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4da830d746205a732d294f5f8cdb8413.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a7f99794d51810b035209a10ffc8f0e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f4b29845e39ba000b9ac16f07026592b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e95cafee9953032d17bc64672192220a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3da9a7f7794cb5e4f9f2f2a1ac8bb946.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0951f8d21cf03ddc24eebdc08d6e85f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3f792129526e044dab9fb0b357d10888.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-deea82bf283082ae541b1ff41adc4270.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3c6f7b079e2acb295de59ba616ae114b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a376f48032f001210d06aef140edb3e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3afec5811eb0d058acfac2eab087fbfd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e85d4268f08f98d79b421e3c3c35a700.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd7a0de9e4858bd960ec21373621352f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f0c1ce224c8af3ce9fb7bc20bfdb8c3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-56aac646e06893f9ceb8a6b77152a20e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4ac735ae75879d229417fa8eb550747e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c0d74de17dc4441e2a7f07bc1426b8f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-34a9eca8a83e0a9538247ff0a781c121.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-740a89f8590ae35a929d978bdb6ec75d.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (4 december 2019)

Cassius Hobbymekaniker
4 december 2019 · 351 Inlägg
#242

Hjälpfjädrar smile https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … KmhQ&s

(silvriga på bilden)

Ang. platsbekymret, de kunde varit värre... Du kunde försökt få ner en motor som faktiskt är av normalstorlek! Swiftmotorn är rätt pluttig wink

Eller en V8 smile

https://cdn.motor1.com/images/mgl/GP8OA/s3/ls-swapped-mini-cooper-burnout-machine.jpg

martinhejdesten
4 december 2019 · 224 Inlägg
#243

Cassius skrev:
Hjälpfjädrar smile https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag … KmhQ&s

(silvriga på bilden)

Ang. platsbekymret, de kunde varit värre... Du kunde försökt få ner en motor som faktiskt är av normalstorlek! Swiftmotorn är rätt pluttig wink

Eller en V8 smile

https://cdn.motor1.com/images/mgl/GP8OA … achine.jpg

Perfekt, tackar för tipset gällande hjälpfjädrar! Hehe, de verkade inte få plats med allt under huven 😂

martinhejdesten
13 december 2019 · 224 Inlägg
#244

04.03, blink blink. Vad hände här liksom? I mörkaste av mörker? Mycket på egna reklambyrån så det har blivit dåligt med sömn de senaste dagarna, så det var bara att studsa upp och börja jobba undan alla reklamprojekt.

Och så hinner man med ett inlägg också.

Farsan har monterat vattenrör på motorn, skruvat dit oljestickan, provmonterat slangar från den andra bilen, måttat upp och kapat plastkåpan för att få dit generatorn. Han har också tillverkat ett generatorfäste där vi fäster justeringsmekanismen för att kunna spänna generatorremmen.

Han har också fått modifiera staget för den längre drivaxeln, ni vet, den som inte satt helt hundra. Kapade därför ett "öra" på staget men även på motorfästet. Det blir trots det en liten glipa mellan motorblocket och staget när man monterar drivaxeln. Vi lär slipa ner baksidan av staget ett par millimeter för att få allt att linjera.

I övrigt planerar vi för att montera bränsle- och bromsrör och sedan styrstång. När dessa väl är på plats kan vi sätta i framvagnen en sista gång (förhoppningsvis). Sen blir det till att måtta så att vi kan ordna drivaxlar. När detta är gjort och monterat kan vi sätta i motorn för att koppla upp det "sista". Ja, har man lärt sig något av detta projekt, så är det just att det där "sista" är långt ifrån det sista. Typ, som att se ljuset i tunneln, men för att ett kort ögonblick senare inse att det är ett mötande tåg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a855ead9500adb53253a8563342a969.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-19cbd5f12cc61dc38db898795e8a61d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b4099c2552b00357293d1b276113a089.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d7b491dfe6fce76938fbee0f7609a6d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6ed707f83c226b56810c1ade9fb21559.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-49225625332e6d3babc9454b73f535fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f1aa34bb3ef579cf3e7ec89fa90020ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a90b6850297e9bc88d775a8b090b4095.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-264851ebc16c93681a36cb2c6e5fc01c.jpg

martinhejdesten
13 december 2019 · 224 Inlägg
#245

Och mitt i allt detta passerade vi 50 000 besök. Nåja, 51 520 för att vara exakt.

Riktigt trevligt! Kul att det är ett uppskattat projekt. Började för en kort sekund fundera på att ställa ut den (klar eller ej) på Elmia i påsk. Vad tror ni? Hinner jag så att jag kan köra upp den för egen maskin? Eller ska jag vänta och ställa upp i Gumball 3000 istället, haha?!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dba3c6613498836a06ee089ad2a8fdfc.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (13 december 2019)

martinhejdesten
19 december 2019 · 224 Inlägg
#246

Chefen på min enmannareklambyrå sa att jag skulle ha en bra dag, så jag körde till garaget och mekade med farsan. Bra chef man har/är.

Väl på plats så var det full fart med att få dit dämpmattor i kofferten för att sedan montera tanken (25 liter). Lite knöligt var det allt. Och när den var på plats så insåg man förstås att vi glömt montera gummilisten som ska sitta runt tanklockets mynning. Ut med allt igen, leta upp packningen/gummilisten och på med allt igen. Känner igen detta förfarandet sedan tidigare. På, av, på, av osv. Provmonterade även nya tanklocket. Nice. Kofferten kommer att kläs in i slutskedet för en mer proper look.

Farsan gav sig i kast med att tillverka "stopp" för fjädrarna i framvagnen som alltid hoppar ur sitt läge när man hissar upp bilen. Fick tipset med hjälpfjädrar av Cassius, men efter kort överläggande så insåg vi att det inte riktigt funkade pga hundkojans egenheter. Nu är dessa fjäderstopp tillverkade, slipade, lackade och monterade. Och fjädrarna sitter kvar när vi lyfter bilen. Skönt. Kan räkna med att ena hjulparen lättar från backen i snäva kurvtagningar i rondeller mm.

Farsan hade varit flitig förra veckan och tillverkat nya generatorfästen med spännmekanism för remmen. Och när detta var klart gick han vidare med att skapa pluggar med tätning där spridarna satt tidigare. Nästa steg i proceduren var förstås att få på aluplattan med packning till mc-förgasarkitet. Denna aluplatta trycker lätt på pluggarna och håller därmed dem på plats.

Nya och längre slangar köptes på do88.se och eliminerar problemet med att förgasarkitet tog i chassit i motorrummet. Och enligt Andreas förflyttar vi effektregistret bakåt, vilket också var bra. Och så på med hela konkarongen.

Grenröret hade fått sig en omgång av farsan för att skapa frigång till karosseriet och framvagnsrörramen. Och så köpte jag ny mindre kylarfläkt. Farsan tillverkar en ram för montage och plasthölje för att sluta om kring fläkten.

Därefter så lyfte vi på bilen i framkant för att montera bränslerör och tog även en titt på underredet och konstaterade även att det bakre ”fjäderstoppet” också fungerar galant. Vi konstaterade också att bilen blir låg. Trevligt.

När bränsleröret var på plats monterades styrstången och styrlederna kopplades ihop med styrstagen på respektive sida. Men för att kunna styra behövs en ratt och rattstång. Eftersom jag är 2 meter lång så har sätena halkat bak en bra bit av en ren slump. Det blir liksom en annan sittställning om man säger så. Så rattstångens lutning fick justeras en aning så jag gick igång med att tillverka nya lite längre rattstångsfästen. Det hela kläs in framöver. Och kronan på verket – ratten.

Slutligen lite bilder på motorn som närmar sig slutligt utseende. Farsan har måttat och klippt en mall i kartong som ska bli en platta för att fästa kopplingsarmen i. Kan hända att vi fäster ramen för kylaren även här.

Drivaxelproblemet. Nja, inte drivaxeln, men fästet för staget som ska skapa mer stabilitet på den längre drivaxeln, sitter ju som bekant inte helt hundra bra (glipa). Istället för att slipa bort X mm på baksidan av fästet som ska sitta i motorblocket, så kapar vi det rakt av, monterar fästet på motorblocket och riktar in drivaxeln efter konstens alla regler och svetsar sedan ihop cylindern med fästet igen. Så blir det. Och det lär bli förträffligt bra.

Som resten av bygget.

Nu tar vi julledigt – njuter av god mat, kollar på Kalle Anka och sneglar samtidigt på reservdelssajter på telefonen med andra ögat.

God Jul på er!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-559c91e570e57dca4976490d34b36e7a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a73ba50c986fcd5178d9797e71092266.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-569a5a51490dde80e020bd8a06c784aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-78dae07e19afe6bb701dd98c621e75d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8188edcb60d6b33825cf976d30829ae6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-71fa66b281beac63dc266f55a8b7d696.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-05243c41791e2ee1a1938ab7a9170966.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-325b85425863a8bff7ae88134718d1ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-282078907cbbdef787a9b19bf78b6e0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fbdd95f4ded097154505f6a4d3dea9e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-96fea8c5942d841cfbb2829bf313826f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e89b77eafaba710b8c2a36d837ff79af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b83d1adc669cc395bc4940b62bd2e579.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-240acae26955a72ae95ac647480fb230.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a7da6d2621149adfde1b172ec8c2be77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dd9077ebe167ac3991362fde7f1ec6d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8c422c6706cb65c2bcca205bd5fc5d1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-306ed7c9b20e0d2afdacd8e657cb54a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-80665fbc1c4bfc37d861fa9fe556e984.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-08b8ed7b8142318f923e75bf087bef0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-96fbefa184c149abbc20aabf5dfcf7d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e49f305e4bd83ccaa50a5d0a5140289c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-aac74d1da2b31330862fe6e946dc4093.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-370019f1d4d3def9d00b7d78e694a173.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-257130159407b331c5d7c77b522e78ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7ef73937fc77dcd5b819baecd1326d18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e832a13c0ffbe5e1f2a63c0cbcd49f42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8978a5a5322c4ab8c52bd4db1d4a9e44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d38c7aec765709909c1180cf2ee616bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9dc7986b7a3e9846c17c8e1fd15e0894.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-92dd32127fef7f0df8357a84e6cab937.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-adde557701c5df359967078ed64bf5e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-574a0c5f6cf62b9d3e8208f829f3d27c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c42d7c64970a93faf83f8bd793a0cbc7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9e64fc65d379f66c7da1d1f75b5f8ac1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-877def30b3d4e3399d10e13bc0a3b9fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-34d7a21f058721d5c8dfd0bb63ab3d6d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d8183f10b59fcea5e9d0576da824c42a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f28218fc2e9f72f3a9a66b15556130d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4db9afa43bbff130935ad6cd99706b56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3cda3970c283c41e0e063894f5214f4c.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (20 december 2019)

martinhejdesten
22 december 2019 · 224 Inlägg
#247

Andreas önskade få hem lite grejor från garaget; tändfördelare, rotor, tändkablar, styrbox och gamla insuget. Det skulle tydligen mätas och räknas litegrann, fråga mig inte vad. Men Andreas har ju koll. Stenkoll. Han bad mig också att plocka isär tändfördelaren och se över skicket – en del blästersand hade tydligen letat sig in i gömmorna. Och inte lite heller.

När det är rengjort ska Andreas kolla vilken av VR-sensorerna vi ska ta bort. Lär få koppla upp det hela mot ett oscilloskop för att veta vilken signal som hör till vilken VR-sensor. Sen önskar vi nog koppla upp det hela för att få alla signaler att lira ihop. En kritisk punkt just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-89ae22dc1c6481f375b8de381004995b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b9a42d00311d72ee7c6939cad8be37fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c7302e09715267575ab239726c405090.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c155f8bb51924c12d94eb86ea881351d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-982da2b8139b2e4629ee256a00495c95.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (10 januari )

martinhejdesten
5 januari · 224 Inlägg
#248

Farsan hälsar från garaget att han tillverkat ett nytt rattstångsfäste, grundat i grått och sprayat det vitt. Rattstång med kåpa förblir svart.

Och medan farsan tillverkade ett fäste för kopplingens slavcylinder så beställde jag diverse saker från Dalhems; kylare med extra effekt (2 core), ny slavcylinder, gummipluggar till golv och stålomspunnet bromsslangskit.

Och under en snabbvisit i garaget under julhelgen så gick det tyvärr upp för honom att fjäderstoppen som han lagt ner dyrbar tid på sitter i vägen för drivaxlarna. Hmm. Lätt att vara efterklok, men det blir bara till att tänka om. Farsan knåpade därför ihop nya som numera bara fästs på baksidan av "tornen".

Inom kort pyser jag också dit och ser om vi kan få rätt på vart vi placerar kylaren och fläkten. Vi lär behöva tillverka ny ram för att fästa allt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dc88b13ac8ed2fafae32032a79228322.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-60d7461870b552ea1be2a78d5ff26020.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e6c5a4c72c5c8526a49411537c743bff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d9d70f2824f9feadd63cd3341fdc777a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f0fcb50b112d314823ac4fc95e1355f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b265dcb3f000cd261c4fde86dd81bbd5.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c00be8a664104b98677d7e99d9584bba.jpg

martinhejdesten
9 januari · 224 Inlägg
#249

Flitens lampa lyser på östkusten. Farsan har gjort klart de nya fjäderstoppen och även börjat surra avgasbandage på grenröret. Han hälsar att det kliar i fingrarna. Jag trodde först att han menade att få det klart, men insåg att det finns glasfiber i bandagen som kliar när man surrar fast det. Tyvärr fattades vi 50 cm. Typiskt. Införskaffas asap.

Inom kort åker även jag till garaget och jobbar lite. Vi ska kika vart vi fäster den nya och mindre kupéfläkten samt borrar hål i torpedväggen för att dra in vattenslangarna. Eftersom vi en helt annan motor så får placering av hål göras därefter.

När grenröret är färdigsurrat så ska det monteras på motorn och sen ska hela paketet hissas ner i framvagnen, förhoppningsvis för sista gången. Därefter kopplar vi på växelstagen och se vart de hamnar jämfört med original. Vi tror att de nya växelstagen är längre och därmed kommer ställa till det en aning då handbromsen troligtvis kommer att sitta i vägen.

Och när motorn sitter på plats kan vi även kika närmre på hur långa drivaxlarna måste göras.

Men i korthet ska vi försöka få gjort nedanstående ganska snart:
- Fästa stolar
- Fästa bur
- Fästa bälten
- Fästa styrstång
- Vinkla kopplingspedal (trångt mellan pedalerna)
- Skarva/förlänga bromsslangar
- Vattenslangar in och justerbar kran
- Fästen för kylarfläkt
- Flytta/vinkla handbroms (sitter lite i vägen för nya växelspaken som sitter längre bak)
- Tempgivare för att styra fläkten
- Vattentempgivare till instrumentpanel
- Oljetrycksmätare

Uppdatering: Vi tackar "zzr9409209" så mycket för tipset. Omlindat grenrör. Och tack vare tipset så räckte det denna gång och kliade mindre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e280e5548c458dbf83690f06f0b65b50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ae174f6a7865529afd8cdc4a155453ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0be1862b406abc0fa8a89e7f4bc2f8f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-00c8afa6bc4767bf19d00dd8d7529e88.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-865d0329f1267654aa460afdc92ffbba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eea1916a120215ba95469ee773fb1db8.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (9 januari )

zzr9409209
9 januari · 295 Inlägg
#250

Man kan blötlägga bandaget innan monteringen, dels så går det att sträcka bandaget lite och att det kliar mindre,vi gör så när vi bygger eftermonteringar av avgasreningar på lastbilar ,

martinhejdesten
9 januari · 224 Inlägg
#251

Stort tack för tipset! Grymt. Nu räckte bandaget.

Senast redigerat av martinhejdesten (9 januari )

martinhejdesten
11 januari · 224 Inlägg
#252

Såja, nu var man äntligen på plats i garaget igen. Farsan meddelade att bilen måste vara klar till mars, eller i alla fall ute ur garaget, då han ska ha in en annan bil för lite service innan en semestertripp. Så, det är bara att sätta igång och ge järnet.

Vi passade in en nyinköpt och hyfsat förminskad kupéfläkt, supersmidig. Sen fick vi kika vart vattenslangarna skulle dras in, mest så att vi inte borrade i bromsrör eller något elreleterat. Och så var håltagningen klar och tätningar på plats. Jag tvingades att tillverka några distanser för just infästningen av kupéfläkten. Och visst är kupéfläkten smidig. Den syns knappt. Trevligt. Imorrn ska slangar och fläktmunstycken till framrutan monteras. Ena vattenslangen från motorn kommer lägligt rakt igenom torpedväggen. Bra måttat.

Farsan hade ju lindat klart grenröret med avgasbandage och monterat det på motorn. Tjusigt. Men vi har hittat ett hål i grenröret som dessutom kommer från toppen. Eh? Ska detta pluggas? Ingen gängning. Hmm.

Och så har jag precis lagt en beställning på bromsdelar från Dalhems, men när vi letade efter lite andra grejor ikväll så hittade man... ett helt nytt kit med diverse bromsrör. Se där ja.

Imorrn ska vi fixa dit fästena för friskluftsintagen men framför allt styra in drivaxeln på högersidan som hade det där staget som vi måste svetsa fast. På exakt plats förstås, så att det inte havererar framöver. Blir en utmaning minsann.

Mer bilder från morgondagen kommer... imorrn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-139a52d9bab0999c44247727a1f3989f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-23bdd3a2b5120c9627a81acb215982f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-34fce7cd0714fe029c5096f5deb2586f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0db4f8da1ab8971511ab5a372e138504.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-77ab5a1e7b886cab44b80ead4e70050c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-80da6f38bb67d1cd90064b959152df70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8b2dc4faefb5c155a04c3cd0d9cbf622.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-620fcdd6c5db632b2ce41c683604983e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d478f2335cb27e987bb4f46797d47eff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d03f5d6b6ed65457f86cf67c1b376a66.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1e5a6d8affa69be8d4bd14f7a7dbb9d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-06f77b76ec892f5037bbe1cbd258ba77.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-28c7d289032dc26ef1acc84dbf925d53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eb85a8158e2ff606c7302edfec061af1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-399f93e607679cf0856212ad3ea99fdb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2903935b5611b22673120424928c6374.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-453b9852fa1beaf1b77f83b08025c232.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (11 januari )

zzr9409209
11 januari · 295 Inlägg
#253

Jag hade en orange Cooper 1275, vet inte årsmod,men den hade sjutfönster, någon gång 73/74,men var ett skuret ramlager på den,var inget att ha på den tiden när den inte gick,så jag sparade dörrarna, har kvar dom än i dag,. Resten av bilen grävdes ner ...

martinhejdesten
12 januari · 224 Inlägg
#254

Vad är det man säger? Stora fötter, stor... gaspedal. Jo, gaspedalen är i minsta laget, det är kanske inte där man främst tänker om man önskar minska bilens totalvikt. Men här monterades nytt pedal-set från Sparco. Men det var ju förstås tvunget att borra hål för att passa. Inte nog med det, de fick flyttas i sidled för att inte komma för nära varandra och då tvingades vi att svetsa dit nya stöd för de nya pedalerna att fästas i. Ja, ett sånt där 10-minutersjobb som blev 1h, ni vet.

Och så var det förstås lösningen gällande staget på höger drivaxel som inte satt helt hundra rätt. Farsan kapade ju itu staget och idag rättade vi in drivaxeln i ledet och svetsade fast staget i rätt position. Skönt.

Efter det lyfte vi i motorn en sista gång (hoppas vi) och i och med det så kunde vi se vart växelspaken hamnade. Först fick vi lyfta bilen manuellt för att få klämma in domkraften under bilen, för att sedan lyfta tillräckligt mycket för att putta in växelanordningen på sin plats under bilen (jo, bilen står lågt). Och den hamnade en bra bit längre bak, 15 centimeter i runda slängar. Och då sitter förstås handbromsen i vägen. Så den fick vi lossa, vika fästet åt sidan, montera spaken igen och... voila! Vi skulle förvisso kunna kapa växelstagen och flytta fram växelspaken i sin ursprungliga position, men pga av min längd och bakflyttade stolar med 4-punktsbälten så når jag nog inte fram att växla. Vi lär också korta växelspaken en aning. Annars skymmer den sikten, haha.

Sen kommer lite random bilder på motorrummet. Ny och mer effektiv kylare har beställts från Dalhems. Den befintliga har jag inga större förhoppningar på, då en läcka säkert skulle ha uppdagats när som helst. Ny kommer inom kort. Och då bygger vi fästanordning för den på något fiffigt sätt.

Slutligen monterades friskluftsmunstyckena. I teorin ett 3-minutersjobb, som snabbt blev 45 minuter då ena sidans slangdragning inte ville slinka igenom ett hål vid pedalfästena. Så farsan gav sig på att modifiera slangen, men den sprack. Vi löste det med att dra slangen där vi inledningsvis ansåg den borde dras för enklast montering. Tänk vad lite "overthinking" kan göra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6f36dbb9ae29e4712b5857a9ddb94cc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d794cf8929e47a3a660a51d2e3a86a03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a7dabab3c485725dfcfc09b717ec73a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-44ae3f3373a19c00fd16a56dce45ba06.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-65bf3027bfe7a27805ccc4025094ab74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-97ab7be1e2a4611aaef7107bf94b6d50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2689f204959aec3e90afef3fe1ab9d6f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b8196cfb64d932fcd6945bbbfe4aa934.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-08531d7f5fea6c890c70d1540f0be62c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5bbac52b8362bc638906562b6502ea85.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9aa24320b0856eff7eb29fccfa241030.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ee0d6d5a2aae860b467d1a5df79df7d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e63e9f9c189d741171a89a7369fde2a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a773213ebfb5b07ec5a7df800c9734c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-39c0950695ec204ade0b54eb1eb85cea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1353a885f1cda752b2dcd1d260571c75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a18cad872e44a56a25070ad073d85e34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-223dab28e007faf928b64029e4546e7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-21d0e33f9d0244ede0bec0c4c738a30e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a62b181833ec842aa4825415a895a80e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0bf3cc85dfaa079996fa34e2e26eb794.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eff75f227f510812b38b5376a875701c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a95ba2afab5ffc74b041930270d89a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0ac53910b725c25fb4a57b11706272a1.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (12 januari )

martinhejdesten
12 januari · 224 Inlägg
#255

zzr9409209 skrev:
Jag hade en orange Cooper 1275, vet inte årsmod,men den hade sjutfönster, någon gång 73/74,men var ett skuret ramlager på den,var inget att ha på den tiden när den inte gick,så jag sparade dörrarna, har kvar dom än i dag,. Resten av bilen grävdes ner ...

Jag funderade på att skaffa skjutfönster men så blev det inte. Än. Men det är både snyggt och tidstypiskt för de äldre bilmodellerna.

Du råkar inte ha ritat ett kryss på någon karta där du grävde ner bilen? Hehe, läcker Blocket-annons: ”Reservdelsbil säljes. Kom och hämta. Ta med spade.”

martinhejdesten
torsdag 14:40 · 224 Inlägg
#256

Igår fick farsan paket från Dalhems däribland slavcylindern till kopplingen. Nu är den svartlackad och monterad. Han har också gett sig i kast med att montera växelspaken/stagen. Innan dess hann han med att lacka dem röda. Vi fick skaffa oss lite distanser för att få rätt på infästningarna i tunneln, men de behövde lite anpassning. Förstås.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2b48f1b5dc629eaab0426e834be36029.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-73334a1a9f318a631a7058ac175a2ee7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2b7909c821ca8f3f98f2fb09eb8d1b53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0ecbfa7cec0673f24e265a8fbb63b18a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ca4c071ae10964c000deaa636dcb335d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c34be9f2aa074228e67abfe6262813df.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (torsdag 20:28)

eastmotorsport -sommar ska de va....
torsdag 19:17 · 4 230 Inlägg
#257

Går det att växla nu, ser trångt ut för spaken i sidledd mot stolarna.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
torsdag 20:26 · 224 Inlägg
#258

eastmotorsport skrev:
Går det att växla nu, ser trångt ut för spaken i sidledd mot stolarna.

Du är inte den enda som tänker så, hehe. Det var det första jag sa när han skickade bilderna. Men farsan har testat. Vi kommer också för säkerhets skull att minska fästdistanserna vilket höjer spaken en aning. I värsta fall får vi kapa växelstagen och omplacera växelspaken längre fram.

Senast redigerat av martinhejdesten (torsdag 20:29)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang