Volvo 244GL -81 (Sugtrim)

Sugtrim med dubbla förgasare!

vjoel81

  • 14 Följare
  • 730 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 januari
vjoel81
4 januari · 7 Inlägg
#1

Detta är projekttråden för min Volvo 244 från 1981! Bilen kommer under vintern/våren 2020 att sugtrimmas.

Motorn är från grunden en B23A. På lager i garaget har jag en 3 mm planad 405-topp som även är portad vid grenrör och insug. Där ligger även en KLR S/T4 kamaxel från KL Racing. Kommer byta lashcaps som är 3 mm höga. Ställbart kamdrev ska även på. Saker som jag inte fixat än är bland annat dubbla förgasare. Det blir förmodligen Stromberg eller SU (Tar gärna emot tips om dessa två). Bygget blir hyfsat budget, är nybörjare så det passar mig bäst. Bilen kommer gå på gatan endast under sommaren, kanske blir nån vintertur.

Första målet är att få motorn körbar innan April. Mitt andra mål är att byta fälgar och på med sänkningssats eller coils innan studenten. Fälgarna blir en uppsättning turbofälgar eller breddade 16-17" plåtisar. Några tankar eller tips ni har så skriv gärna! big_smile

Senast redigerat av vjoel81 (4 januari )

vjoel81
4 januari · 7 Inlägg
#2

Idag började jag rivandet. Det jag gjort innan trådens start är att montera av gamla kamaxeln för att komma åt tryckarna som jag behöver i min nya 405a. Idag däremot så rök toppen, insuget+förgasaren, luftburken och kylaren. Nästa steg blir att tvätta 405an! smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/233/232037/232037-6885ed88480c18ea3c841c7367fe6790.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232037/232037-acc46d079a2b380938abb710b687f73f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232037/232037-9dc71de6477fa22288b2938afc7c9a09.jpg

vjoel81
4 januari · 7 Inlägg
#3

Gamla toppen av. Funderar på hur jag ska göra med pulsair och egr på nya toppen. Något tips någon?(Passar även på att smyga med mors fina Saab 96 V4!) cool https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232037/232037-65df98a68922d3ac61426f797ea99eb1.jpg

Senast redigerat av vjoel81 (4 januari )

Amazon_123GT Driifter;)
4 januari · 1 596 Inlägg
#4

Puls air o sånt tjafs e väl bara plugga o plocka bort

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
vjoel81
5 januari · 7 Inlägg
#5

Amazon_123GT skrev:
Puls air o sånt tjafs e väl bara plugga o plocka bort

Jo, jag vet ju det. Men hur är en bättre fråga. Är det bara att plugga och sedan är det lugnt? Inget annat som behöver göras än att bara plocka bort allt och plugga hålen. Har googlat lite, men hittar inte så mycket.

Amazon_123GT Driifter;)
5 januari · 1 596 Inlägg
#6

Ja de ska väl inte va nåt mer o göra plugga hålen ut från topp och sen om de är nåt på intyget som behöver pluggas? Men skulle du byta gladare kanske de inte behövs nåt där

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Berglund_89
5 januari · 1 101 Inlägg
#7

Men herrejävlar va trevligt, o vilken grann Saab! smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
vjoel81
13 januari · 7 Inlägg
#8

405an är nu återigen inlämnad på svetsning. Denna gång är det Pulsair-hålen som ska täppas igen. Hoppas få tillbaka den innan helgen.

vjoel81
torsdag 18:08 · 7 Inlägg
#9

Nu har 405an kommit tillbaka från svetsning. Så nu är spridarhålen och pulsair svetsade. Kanske inte världens konstverk, men kom undan med ett bra pris. Så länge det är tätt känner jag!tongue

Kan även passa på att berätta att jag har tänkt om kring förgasare. För enkelhetens skull så funderar jag på att köpa ett 2x Fajs 45 kit från Misab. Lär trycka ut några mer hästar också! Längtar tills jag ska ut och ha roligt i April och framåt!big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232037/232037-0fbdae185713fb166287f61d217abdc7.jpg

Senast redigerat av vjoel81 (torsdag 19:22)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang