Detta är projekttråden för min Volvo 244GL från 1981! Bilen kommer under vintern/våren 2020 att sugtrimmas.
Motorn är från grunden en B23A. På lager i garaget har jag en 3 mm planad 405-topp som även är portad vid grenrör och insug. Där ligger även en KLR S/T4 kamaxel från KL Racing. Kommer byta lashcaps som är 3 mm höga. Ställbart kamdrev ska även på. Saker som jag inte fixat än är bland annat dubbla förgasare. Det blir förmodligen Stromberg eller SU (Tar gärna emot tips om dessa två). Bygget blir hyfsat budget, är nybörjare så det passar mig bäst. Bilen kommer gå på gatan endast under sommaren, kanske blir nån vintertur.
Första målet är att få motorn körbar innan April. Mitt andra mål är att byta fälgar och på med sänkningssats eller coils innan studenten. Fälgarna blir en uppsättning turbofälgar eller breddade 16-17" plåtisar. Några tankar eller tips ni har så skriv gärna!
Idag började jag rivandet. Det jag gjort innan trådens start är att montera av gamla kamaxeln för att komma åt tryckarna som jag behöver i min nya 405a. Idag däremot så rök toppen, insuget+förgasaren, luftburken och kylaren. Nästa steg blir att tvätta 405an!
Puls air o sånt tjafs e väl bara plugga o plocka bort
Jo, jag vet ju det. Men hur är en bättre fråga. Är det bara att plugga och sedan är det lugnt? Inget annat som behöver göras än att bara plocka bort allt och plugga hålen. Har googlat lite, men hittar inte så mycket.
Ja de ska väl inte va nåt mer o göra plugga hålen ut från topp och sen om de är nåt på intyget som behöver pluggas? Men skulle du byta gladare kanske de inte behövs nåt där
Nu har 405an kommit tillbaka från svetsning. Så nu är spridarhålen och pulsair svetsade. Kanske inte världens konstverk, men kom undan med ett bra pris. Så länge det är tätt känner jag!
Kan även passa på att berätta att jag har tänkt om kring förgasare. För enkelhetens skull så funderar jag på att köpa ett 2x Fajs 45 kit från Misab. Lär trycka ut några mer hästar också! Längtar tills jag ska ut och ha roligt i April och framåt!
Gjorde lite smått igår. Tog bort grenröret då ett extraktor ska på. Även EGR-systemet rök igår;) Någon som vet hur man vet vilka ventilfjädrar man ska ha? Ska nämligen på med lite hårdare för säkerhetsskull.
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Det som Snurriis säger stämmer bra! Samma förgasare för ett billigare pris:D
Okay!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Idag var en kul dag i garaget! Allt gick bra under alla 4 timmar, tiiiillsss att jag kom mot slutet. Termostathuset passar inte med insuget. Tröttsamt.... Kittet jag köpte var modellanpassat.... Ska slå Misab en signal imorrn. Provade med förgasaren på och det ser ut som att bromservon passar trots allt! God kväll på er!