Direktörs-Saabens återupplivning - SAAB 9000 CD T16 -88

Väcker Direktörs-Trollet till liv igen. Målet är att få rull på bilen och besiktiga innan årsskiftet

Bwonka

  • 34 Följare
  • 6 337 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 mars
andreas_1996
26 september 2018 · 951 Inlägg
#21

Coool sån har man aldrig sätt innan big_smile ska följas

LegendenJonte
26 september 2018 · 1 Inlägg
#22

Fresh pulka manner. Se till att det blir en lit remake på den

Bwonka
27 september 2018 · 196 Inlägg
#23

Mr_Lööf skrev:
Gött jobbat!! Rostiga bromsrör är inget kul att jobba med. Kommer att byta alla rör på min 9000 Aero i framtiden. smile

Tack!

andreas_1996 skrev:
Coool sån har man aldrig sätt innan big_smile ska följas

Välkommen! 9000 CD är en numera ganska ovanlig bil. Just min modell, 9000 CD med T16-motor av årgång -88 finns det bara 8 st kvar i Sverige smile

LegendenJonte skrev:
Fresh pulka manner. Se till att det blir en lit remake på den

Haha tack!

Halloj folks!

Hunnit med två vändor i garaget nu i veckan. Bromsoken fram fick smaka på stålborsten och sen penslades Biltemas bromsoksfärg på. Upptäckte även att höger framfjäder är brusten...det kommer alltid mer jobb haha.


https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-bf5b648732538aa52e1297eecaf87e28.jpg
Vad tror ni? Får man stopp på bilen eller behöver bromsarna bli ännu rödare? tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-356c3ff585364710f7f14d01d5fb0086.jpg
Har väldig respekt för fjädrar. Den brustna biten var i spänn och spiralerna låg liksom dikt an mot varandra. Var inget roligt att handskas med kan jag lova...men det gick bra ändå smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-92442f7ec3c0798fd62701ce3976ca88.jpg
Vad säger ni? Vågar man på sig sånt bonnmeck som att kapa den andra fjädern till lika längd? Det är cirka 1 och 2/3 dels varv av den nedersta biten som gått av. Känns nästan värt att göra det bara för att testa och se hur bra/galet det blir tongue

Allt för denna gång smile
/B

wBes
27 september 2018 · 396 Inlägg
#24

Kul med CD! Har växt upp med en av dessa bilar, jag och farsan skrotade ner den någon gång i mitten av 2000-talet. Tror det kan ligga en hel del prylar kvar, hör av dig om du behöver något. Har för mig att det ligger en väldigt fin motorhuv någonstans, tyvärr i Ambasad blå. Gratis mot avhämtning om det är något du saknar.. :- )

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
Bwonka
18 november 2018 · 196 Inlägg
#25

wBes skrev:
Kul med CD! Har växt upp med en av dessa bilar, jag och farsan skrotade ner den någon gång i mitten av 2000-talet. Tror det kan ligga en hel del prylar kvar, hör av dig om du behöver något. Har för mig att det ligger en väldigt fin motorhuv någonstans, tyvärr i Ambasad blå. Gratis mot avhämtning om det är något du saknar.. :- )

Vad snällt, tusen tack! Hör av mig om det skulle vara aktuellt smile

Bwonka
18 november 2018 · 196 Inlägg
#26

Halloj mina vänner!

Länge sedan jag uppdaterade här då det har gått lite trögt med Saaben.

Mina försenade bakre bromsok kom äntligen i början på oktober. En riktig ynnest att få hålla på med så rena och fina saker vid sidan om allt skitigt och rostigt! Bromsbyglarna fick smaka på citronsyra, därefter stålborstades och punktblästrades dem (riktig bläster och blästerskåp är att föredra...). Oken målades röda och nya klossarna monterades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-bf07ebf6d01b99d15f5079e77c5348ca.jpg

Därefter har jag mest ägnat mig åt grisjobbet med att slita ut alla rostiga bromsrör och trä in och montera de nya rören bakom motorn vid torpedplåten. Baktill släppte jag lite på bensintanken och trädde bromsröret ovanför tanken. Jag lät trä in alla rör först så att de var på plats och sen lossade jag de gamla rören från bromscylindern och monterade det nya rören omedelbart, för att slippa tömma hela systemet på bromsvätska.

Sen var det dags för nästa spännande moment (eller inte) - att lufta hela bromssystemet. Och där har jag kört fast sad

Felet är att det inte rinner någon vätska till bakre bromskretsen. På denna stenålders-ABS-systemet är det en konventionell huvudcylinder för bägge främre bromskretsar och bakre kretsen är kopplad till det trycksatta hydraulsystemet. Hydraulpumpen utgör både ABS-pump och bromsservo på samma gång. När bromspedalen trycks ner så ska hydraultryck verka dels på huvudcylindern och dels verka direkt på bakre kretsen.

Vrider jag till tändningen går pumpen och bygger hydraultryck samt fyller accumulatorn, och stannar när trycket är uppnått. Trycker jag på pedalen så har jag servoassisterad bromsverkan på framhjulen men ingen vätska kommer ändå till bakhjulen. Efter cirka 5-6 pedaltryck går pumpen igen och bygger upp tryck igen.

Har även testat med Luftman utan resultat. Även testat att lossa bakre kretsens bromsrör direkt på bromssystemet för att vara säker på att det inte är stopp någonstans i röret/bromsslangen. Rinner inte ett dugg där oavsett hur jag gör sad

Anti-Lock lampan fungerar och självtesten slocknar någon sekund efter att ha vridit på tändningen. Mao indikerar inte på något fel.

Jag misstänker ventilfel någonstans i systemet som gör att vätska inte kommer fram.

Någon kunnig därute som har något råd eller tips?
Hälsningar Bwonka

Senast redigerat av Bwonka (18 november 2018)

Mr_Lööf
18 november 2018 · 1 604 Inlägg
#27

I bak så luftar man med tändningen på så pumpen får jobba. Men man får ej köra en längre stund för då kan pumpen bli överhettad, 2minuter max. Dvs en sitter på förarplats och trycker på bromspedalen och en ute vid oken. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Bwonka
19 november 2018 · 196 Inlägg
#28

Mr_Lööf skrev:
I bak så luftar man med tändningen på så pumpen får jobba. Men man får ej köra en längre stund för då kan pumpen bli överhettad, 2minuter max. Dvs en sitter på förarplats och trycker på bromspedalen och en ute vid oken. smile

Det rinner ingen vätska till bakre kretsen fastän nippeln är öppen, tändningen tillslagen och jag trycker på bromsen. Pumpen går och bygger tryck istället för att pumpa ut vätskan, så jag tolkar det som ett ventilfel någonstans i systemet.

Mr_Lööf
19 november 2018 · 1 604 Inlägg
#29

Oki. Har ej möjligt att kolla vidare på det just nu. Först på fredag jag kan kolla på det i verkstadshandboken om de har några tips. Om nu ingen annan hinner före mig. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Bwonka
20 november 2018 · 196 Inlägg
#30

Mr_Lööf skrev:
Oki. Har ej möjligt att kolla vidare på det just nu. Först på fredag jag kan kolla på det i verkstadshandboken om de har några tips. Om nu ingen annan hinner före mig. wink

Det vore väldigt bussigt du!

Bwonka
26 mars · 196 Inlägg
#31

Halloj!

Allt för länge sedan man uppdaterade här. På grund av trytande lust och platsbrist var jag tvungen att lämna över stafettpinnen till någon annan. Det som återstod att fixa innan besiktning var det felande ABS-systemet, uppsmörjning av framoken samt lite svetsjobb i främre domkraftspunkter. Januari 2019 såldes CD:n till en lokal Saab-entusiast som äger många Saabar men saknade 9000 CD i sin samling.

Dagen innan visning av bilen brast bränsleledningen och litervis med soppa rann ut på garagegolvet...
En vända på Biltema och köpa bränsleslang i rätt dimension och slangklämmor så gick det att skarva ihop det avrostade röret. Lagningen gjordes främst så att spekulanter kunde provstarta bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-44a0ddb2fbe555007f11a819c40a04c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-068d21ed99689d6d1771bace5b1676bd.jpg

Så här såg det ut när jag drog ut bilen från garaget augusti 2018. Då hade den stått där sedan 2003. I november 2019 fick jag ett telefonsamtal från köparen som berättade att bristerna på bilen har fixats och att den numera är besiktad och körklar. Slutet gott allting gott tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-c7583b09c17b497093ea8c321d0587db.jpg


Välkomna att följa mitt nya projekt, denna gång en OG 900 från 1990 smile
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=332358

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-c71371df855f5bda9a8285b665f863b9.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang