Vilka skattebefriade dragbilar finnes inte för dyra? . Ca 2500 kg dragvikt.

Eleeb90
5 juni 2020 · 345 Inlägg

Hej som rubriken lyder undrar jag om det finns skattefria dragbilar helst med diesel som får dra ca 2500 kg.
Helst kring 10-20 tkr.
Jag har sett flera amerikanarae tex chevy blazer men de kostar ju typ 50 tkr om de ör bessad iaf.
Lite dyrt.

Skatten på dieselbilar är ju så dyr speciellt jeepar osv.

Jag har fått för mig att vanliga jeep cherokee xj, laredo m.m. Fick dra 2500 på kroken men de verkar som de flesta får dra bara 1500-2000 kg.

Jag hade en jeep Grand cherokee en gång den fick dra 3500 kg men då var det v8a som drog 1.5 l milen landsväg utan släp haha så lite dyrt plus skatten på nästan 4000 kr.

Jag har nästan  alltid kört skattefria bilar men nu vill ja snart dra tungt så smile

Senast redigerat av Eleeb90 (5 juni 2020)

Steff240
5 juni 2020 · 1 016 Inlägg

Opel frontera får dra ganska mycket, uppåt 2800 kg på vissa exemplar jag sett smile
Dieselarna är hyfsat snåla på bränsle också, iallafall om man jämför med nån v8-jeep.

Första årsmodellen tror jag är 1990 så skattefrihet är nära wink

Eleeb90
5 juni 2020 · 345 Inlägg

Oki smile

torsen
5 juni 2020 · 7 230 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej som rubriken lyder undrar jag om det finns skattefria dragbilar helst med diesel som får dra ca 2500 kg.
Helst kring 10-20 tkr.
Jag har sett flera amerikanarae tex chevy blazer men de kostar ju typ 50 tkr om de ör bessad iaf.
Lite dyrt.

Skatten på dieselbilar är ju så dyr speciellt jeepar osv.

Jag har fått för mig att vanliga jeep cherokee xj, laredo m.m. Fick dra 2500 på kroken men de verkar som de flesta får dra bara 1500-2000 kg.

Jag hade en jeep Grand cherokee en gång den fick dra 3500 kg men då var det v8a som drog 1.5 l milen landsväg utan släp haha så lite dyrt plus skatten på nästan 4000 kr.

Jag har nästan  alltid kört skattefria bilar men nu vill ja snart dra tungt så smile

Har ägt 3 Jeepar.
Köpte en ny Jeep Cherokee/Liberty 2.8 CRD automat -06(svensksåld via Mercedes/Daimler).
Den hade max dragvikt 3½ ton.
Men har läst att privatimporterade har betydligt lägre max dragvikt.
Min hade fabriksmonterad draganordning om det kan ka någon betydelse.
Äldre Cherokee, före 2005, hade en mindre motor(med mer problem).

Samma märkliga fenomen drabbar även Wrangler TJ (2005 & 2006 som jag har erfarenhet av).
Men TJ:n är en sämre dragbil med sitt korta axelavstånd, enligt min erfarenhet.

Cuefa Ain't no place like home...
5 juni 2020 · 4 628 Inlägg

Ska du ha en skattefri dragbil som inte drar bränsle så tror jag du har en något utopisk dröm.
En XJ får dra tungt men då med 4.0 sexan, o de går inte snålt. Då kan du lika gärna satsa på en Grand Cherokee igen med V8an.
De enda andra alternativ jag kommer på är annars gamla Blazer K10 med 6.2D V8. Inte heller snål men stark och skattefri ^^

E typ omöjligt att hitta en skattesmitare med hög dragvikt för lite pengar, som inte redan är slutkörd eller bort-rostad...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Eleeb90
7 juni 2020 · 345 Inlägg

Cuefa skrev:
Ska du ha en skattefri dragbil som inte drar bränsle så tror jag du har en något utopisk dröm.
En XJ får dra tungt men då med 4.0 sexan, o de går inte snålt. Då kan du lika gärna satsa på en Grand Cherokee igen med V8an.
De enda andra alternativ jag kommer på är annars gamla Blazer K10 med 6.2D V8. Inte heller snål men stark och skattefri ^^

E typ omöjligt att hitta en skattesmitare med hög dragvikt för lite pengar, som inte redan är slutkörd eller bort-rostad...

Jo men tackar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang