Chiptrim - nackdelar med chipning?

thompen
8 mars 2010 · 64 Inlägg

jonTe skrev:

thompen skrev:
Så det är trimfirmans fel att motorn rasade på saaben?

Det sa jag inte även om det mycket väl skulle kunna vart en bidragande orsak.
Helt klart är det iaf ett bevis på att det inte är ofarligt att trimma.

mvh Jonas

Saab 9-5 är ju inte direkt kända för sina stabila motorer ens orginal

Henka_ Slav
8 mars 2010 · 1 454 Inlägg

och det uttalande bygger du på vilken källa thompen? eller är det något du "vet" för att du åker volvo?

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
thompen
8 mars 2010 · 64 Inlägg

Henka_ skrev:
och det uttalande bygger du på vilken källa thompen? eller är det något du "vet" för att du åker volvo?

Åker volvo? ,men att 9-5orna har/hade problem med sina motorer är ju ingen nyhet direkt.

Henka_ Slav
8 mars 2010 · 1 454 Inlägg

den informationen vill ja läsa då ja funderar på att skaffa en. en länk skulle vara att föredra.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
jonTe
8 mars 2010 · 5 710 Inlägg

thompen skrev:

jonTe skrev:

thompen skrev:
Så det är trimfirmans fel att motorn rasade på saaben?

Det sa jag inte även om det mycket väl skulle kunna vart en bidragande orsak.
Helt klart är det iaf ett bevis på att det inte är ofarligt att trimma.

mvh Jonas

Saab 9-5 är ju inte direkt kända för sina stabila motorer ens orginal

Visst har motortypen haft sina problem, det är helt klart.
Dock har problemen inte gällt spruckna kolvar som i detta fallet utan andra saker.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............
thompen
8 mars 2010 · 64 Inlägg

Henka_ skrev:
den informationen vill ja läsa då ja funderar på att skaffa en. en länk skulle vara att föredra.

Ja du om du inte visste så har ju 9-5 orna mellan 98-02 problem med oilsludge, har inget imot saab har ägt en 9000 a50 och var riktigt nöjd med den bilen. Men en saab 9-5 är något jag aldrig skulle vilja ha, det är min personliga åsikt.
Men om du hade läst det jag anmärkte på så var det ju knappast trimfirmans fel att den saaben rasade.

thompen
8 mars 2010 · 64 Inlägg

jonTe skrev:

thompen skrev:

jonTe skrev:

Det sa jag inte även om det mycket väl skulle kunna vart en bidragande orsak.
Helt klart är det iaf ett bevis på att det inte är ofarligt att trimma.

mvh Jonas

Saab 9-5 är ju inte direkt kända för sina stabila motorer ens orginal

Visst har motortypen haft sina problem, det är helt klart.
Dock har problemen inte gällt spruckna kolvar som i detta fallet utan andra saker.


mvh Jonas

Nej men ett annat fel utlöser ju alltid ett nytt.
Men sen vet jag inte vad som gjorde att dom sprack.

ikea_7
30 april 2010 · 5 Inlägg

schnauz skrev:
Det som gör att man får ut mer effekt med ett chipp är att man tummar på säkerhetsmarginaler och godkänner "sämre" avgasvärden.
En originalbil ska hålla tiotusentals mil och ha marginaler för till exempel lite sämre bränslekvalitet eller ett bränslefilter som börjar bli igensatt. Dessutom ska den kunna köras sommartid i Death Valley, vintertid i Sibirien eller på några tusen meters höjd i Peruanska anderna utan att krångla.

Förmodligen det enda vettiga svaret på alla andras poster.

-Men som majoritet även nämner så är det nog inte värt pengarna att chippa en icke överladdad bil.

"Zijaa" - haha. Roligt inlägg! Men försök att skippa missvisande information i framtiden så är du snäll. Blir lätt att tråden spårar ur och att det intressanta glöms bort.

När jag ändå har någras uppmärksamhet så hade jag gärna behövt lite råd gällande Audi trim.
-Jag har en Audi DTM edition, turboladdad motor på 2.0l tfsi. Den har snuvats upp en aning av Audi Gmbh i orginalutförande och har därför 220hk. Vilket trim tror ni passar bäst respektive mest prisvärt. HK/krona.
Har hör bra saker om Dahlbäck samt MTM och några fler.
-Chip
-Avgas från gren + sport cat och vidare...

Mvh

//KJ

chip-adde
9 oktober 2020 · 2 Inlägg

https://www.facebook.com/adyhasch/posts … 8010042166
Här kan du https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237416/237416-10efb93cda52ea5afe8c52c66bf0649f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237416/237416-1dc2722c2f180a0ece92334458e1425b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237416/237416-8d5e5409baa9305198bb36acdb6d0c4d.jpg

Såhär kan det se ut om man köper från RaceChip .. Köpte ett GTS Black till min BMW 530d F11, det har bara strulat från dag 1. Motorlampan tänds titt som tätt, fick en "drivlina" error och bilen gick i felsäkert läge (fick åka till BMW och nollställa) etc etc. Deras uppdateringar för att fixa detta gör bilen sämre än original. sjukt dåligt. Jag får inte pengarna tillbaka, trots månader av strul, och trots att det är inom ett år från köpet. Synd att jag inte köpte från Mehrleistung.com , det där funkade fint för 520d F11

Senast redigerat av chip-adde (9 oktober 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang