Dacia Spring... Europas billigaste elbil?

Brådhis * Voff voff *
17 oktober 2020 · 10 205 Inlägg

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o … ste-elbil/

Ja, vad säger ni? smile Designen verkar vara väldigt oblygt lånad från Citroën C4 Cactus.

Senast redigerat av Brådhis (17 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
johamn Servicetekniker
17 oktober 2020 · 22 Inlägg

Den verkar lovande.
Behövs mer billiga BEV för att pressa på priserna.
Denna ligger riktigt bra till som en slitåsläng, som dessutom ser ganska vettig ut

//J

- !Buy the car of your dreams, and sen kör skiten ur den! -
Brådhis * Voff voff *
17 oktober 2020 · 10 205 Inlägg

johamn skrev:
Den verkar lovande.
Behövs mer billiga BEV för att pressa på priserna.
Denna ligger riktigt bra till som en slitåsläng, som dessutom ser ganska vettig ut

//J

Instämmer. Det behövs "folkbilar" för att just folk i allmänhet ska vilja prova el misstänker jag.

Vet inte om den är direkt snygg, men den är inte sönderdesignad med ett "i" framför ändå vilket väl får anses positivt. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
21 oktober 2020 · 10 571 Inlägg

Jag tror fortfarande priset är för högt tyvärr. Vi får se vad den kostar här med nödvändiga tillval så som ratt, hjul, laddkontakt osv.

Jag tänker att en begagnad Leaf, zoe eller e-up kan ge samma prestanda fast i något som upplevs som mera bil.

Samtidigt välkomnar jag bilar som ligger lägre i prisklass med lägre prestanda. För mig blir det en konstig marknad när det bara finns väldigt bra bilar till jättemycket pengar eller ganska mediokra bilar till mycket pengar ändå.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2020 · 13 644 Inlägg

20mil?  ohh wow...   20mil på sommarn 3mil på vintern då eller smile          det lär bli en storsäljare hos folk som bor centralt utan tillgång till laddare..smile       behöva ladda 4gånger när man åker till ica och handlar på fredagar ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
21 oktober 2020 · 10 571 Inlägg

Growe skrev:
20mil?  ohh wow...   20mil på sommarn 3mil på vintern då eller smile          det lär bli en storsäljare hos folk som bor centralt utan tillgång till laddare..smile       behöva ladda 4gånger när man åker till ica och handlar på fredagar ;-)

Det är inte helt tokigt, många väljer små bilar så som Polo trots att det fins muskedunder som BMW 7 serien att tillgå.

Man kan ju här kanske leasa en ny elbil och dra fördel av eldriftens alla egenskaper även om man inte kan "köra in" kostnaden för en av dagens relativt dyra bilar som egentligen bara gör att du släpar runt på ett jättebatteri som du sällan behöver.

I ärlighetens namn så kör få mer än att denna bil hade räckt gott. Sen finns det ju många anledningar till att inte alla kör Dacia trots prisbilden.

Om herren varit med ingenjörerna och bilen är väl komponerad så bör ju förbrukningen vara låg, det gör ju att man på ovan nämnda ICA kan ladda på laddstolpen med 50km/h. Eller laddstoplen vid BIltema eller what ever. Då kanske du kan leasa en bil för 1599kr/månad inkl "bensin".

Det är inte för alla men det är inte helt upp åt väggarna heller.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
twin_cam Smålänning
22 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Tror inte den är så dum. Har bara pappa Renault bidragit lite med sin erfarenhet från zoe så kan resultatet bli riktigt bra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang