Mopedbilen kan bara backa

MikeStone
26 november 2020 · 10 Inlägg
#1

Dotterns Microcar MC2 driver inte framåt.
Vi lägger i Drive och lampan för drive lyser. När vi varvar upp motorn händer ingenting. Det går bra att backa.
En gång tidigare hände samma sak, men då började det fungera när vi varvade rejält. Min misstanke var att variatorn eller delar där i kärvade.
Men nu händer inget när vi varvar motorn.
Växelspaken känns lite "glapp", som om den inte hittar sitt läge ibland. Det kan vara svårt att få i neutral ibland: spaken är i läge men lampan för Drive lyser och bilen rullar.
Kan det vara länkaget som behöver skruvas/justeras på?
Tack på förhand
Mikael

Senast redigerat av MikeStone (26 november 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2020 · 10 566 Inlägg
#2

hissa upp drivhjulen och ställ den på pallbockar och sedan försöker du manuellt med handen lägga i växeln direkt på växelådan.. det är det enda sättet att veta om den är i rätt läge eller ej..   det är ju rätt dålig kvalite på alla mopedbilar så att något skulle kunna glappa så mycket att den inte lägger i växeln i rätt läge är ju inte skit otroligt

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
MikeStone
27 november 2020 · 10 Inlägg
#3

Tack Growe! Ska prova i helgen.
Återkommer med resultat.

MikeStone
27 november 2020 · 10 Inlägg
#4

I Ligiers förarhandbok står detta, under Service:
Adjustments:
- gear change cables
Det ingår alltså i servicen att justera växelväljarkabeln.
Låter som om det är det jag ska inrikta mig på.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 november 2020 · 13 531 Inlägg
#5

Sökte lite och just Gear shift cable dyker upp rätt frekvent. Så instämmer i kören!

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
simlar
27 november 2020 · 4 474 Inlägg
#6

Variatorproblem bör du kunna utesluta för då skulle den inte driva alls.
Motorn snurrar alltid åt samma håll, inte som t.ex en Ski-Doo snöskoter där man vänder motorns rotation för backväxel.

Håller med övriga att växelväljarvajern behöver kikas på och mest troligt justeras.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 november 2020 · 10 566 Inlägg
#7

simlar skrev:
Variatorproblem bör du kunna utesluta för då skulle den inte driva alls.
Motorn snurrar alltid åt samma håll, inte som t.ex en Ski-Doo snöskoter där man vänder motorns rotation för backväxel.

Håller med övriga att växelväljarvajern behöver kikas på och mest troligt justeras.

ja en variator är ju en rätt enkel konstruktion..   


att det känns glappt talar ju för att det säkert är lägena som behöver ställas in eller vajern bytas och liknande grejer.


sjukt att det är så dålig kvalite på en grej som kostar över 100k smile

men så är dom gjord av icke hållbart matrial.. man dör ju nästan om man frontalkrockar med en gråsparv i 45km/h smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 november 2020 · 13 531 Inlägg
#8

Growe skrev:

simlar skrev:
Variatorproblem bör du kunna utesluta för då skulle den inte driva alls.
Motorn snurrar alltid åt samma håll, inte som t.ex en Ski-Doo snöskoter där man vänder motorns rotation för backväxel.

Håller med övriga att växelväljarvajern behöver kikas på och mest troligt justeras.

ja en variator är ju en rätt enkel konstruktion..   


att det känns glappt talar ju för att det säkert är lägena som behöver ställas in eller vajern bytas och liknande grejer.


sjukt att det är så dålig kvalite på en grej som kostar över 100k smile

men så är dom gjord av icke hållbart matrial.. man dör ju nästan om man frontalkrockar med en gråsparv i 45km/h smile

Parkeringsbromsen brukar ju lägga av ungefär när den nya ägaren tar sin första runda big_smile

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
mb_pucken
27 november 2020 · 4 636 Inlägg
#9

Growe skrev:

simlar skrev:
Variatorproblem bör du kunna utesluta för då skulle den inte driva alls.
Motorn snurrar alltid åt samma håll, inte som t.ex en Ski-Doo snöskoter där man vänder motorns rotation för backväxel.

Håller med övriga att växelväljarvajern behöver kikas på och mest troligt justeras.

ja en variator är ju en rätt enkel konstruktion..   


att det känns glappt talar ju för att det säkert är lägena som behöver ställas in eller vajern bytas och liknande grejer.


sjukt att det är så dålig kvalite på en grej som kostar över 100k smile

men så är dom gjord av icke hållbart matrial.. man dör ju nästan om man frontalkrockar med en gråsparv i 45km/h smile

Var för några veckor sedan en krock mellan en moped och en mopedbil vilket resulterade i att föraren av mopedbilen fick föras till sjukhus enligt lokala radiokanalen..
Föraren av mopeden behövde ej följa med ambulans för vård.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
MikeStone
27 november 2020 · 10 Inlägg
#10

Min högst privata tanke är att ägare, eller snarare förare av mopedbilar inte är så sugna på att meka med bilen. Till skillnad från de som har A-traktorer.
Det finns en hel del reservdelar att köpa på Laga.se. Många mopedbilar klassas nog som skrot ganska fort vid en kollision. En ram med plast runt.
Tänkte ändå att det skulle vara ett säkrare alternativ till en tvåhjulig moped, som man dessutom åker bekvämare med i regn och rusk.

granadadr
27 november 2020 · 6 383 Inlägg
#11

nya traktorer som man kan programera om är ju det bästa, riktig bil å säkerhet å bra bränsleekonomi smile

torsen
27 november 2020 · 4 738 Inlägg
#12

simlar skrev:
Variatorproblem bör du kunna utesluta för då skulle den inte driva alls.
Motorn snurrar alltid åt samma håll, inte som t.ex en Ski-Doo snöskoter där man vänder motorns rotation för backväxel.

Håller med övriga att växelväljarvajern behöver kikas på och mest troligt justeras.


Helt o t - men så var det även med Messerchmitt.
Man startade den alltid framåt.
Ville man backa så skiftade till ett annat brytarpar.
Men det kanske ni också kom ihåg som, liksom jag, kört en "ostkupa".

Även på Tjorven var det växelreglaget som behövde justeras om endera färdriktningen fallerade.

MikeStone
30 november 2020 · 10 Inlägg
#13

Jag fixade problemet i helgen.
Inte mycket till justeringsmöjligheter! Problemet var en kärvande växelväljare (heter det så?).
Fick motionera den lite upp och ner, lirka en aning i sidled..
Se video på min Youtube-kanal:
https://youtu.be/SKAOzljXqd4
/Mikael

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 november 2020 · 13 531 Inlägg
#14

MikeStone skrev:
Jag fixade problemet i helgen.
Inte mycket till justeringsmöjligheter! Problemet var en kärvande växelväljare (heter det så?).
Fick motionera den lite upp och ner, lirka en aning i sidled..
Se video på min Youtube-kanal:
https://youtu.be/SKAOzljXqd4
/Mikael

Se där ja. En riktigt nöjd dotter nu då!

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt