Köpråd driftsäker bil 60-80k (40-150k)

Ping
4 januari 2021 · 29 Inlägg

Söker lite allmän råd för nästa bil.

Krav: Driftsäker alt låga reparationskostnader (map rost, renoveringsdelar), kommer troligen ha den 8+år tills den rasar ihop totalt.
Bensin alt Bensin/hybrid.
Årsmodell 2008 eller senare,
fjärr

Mycket trevligt, men inget krav:
Nyckellöst,
Döda vinkel varning (lampa),
Enkel bil dvs helst ingen turbo (saker som kan gå sönder)
AC trevligt, men inget krav.
Sedan.
Trevligt om man kan koppla upp sig mot OBD med enkelt verktyg under 1000kr.

Meka: Har inget emot att göra enklare jobb själv typ: olja, filter, tändstift, bensinfilter, tändkablar, lamphus osv på GDS hall. Vill dock inte etc byta rostiga avgasrör eller byta bromsvätska som kräver specialverktyg.

Pris: gärna runt 60-80k, (kan "tänka" mig 40-150k, men helst inom 60-80k prisklass)

Bakgrund: Har börjat spana lite lätt på nästa bil när nuvarande ger upp. Om inte nått mekaniskt dödar den så tror jag rosten kommer göra det med tiden. Det kanske är inom 0,5år-3år, eller senare vem vet. Kanske köper om det skulle dyka upp ett riktigt bra kap. Kör i dagsläget en gammal S40 Fas1, utan AC, mest kort pendling till och från jobb 1,5mil enkel väg, högst 90 väg.

Var egentligen helt insnöad på att skaffa en BMW 3 serie E90, runt 2008, 15-20k mil. Men när jag började kolla lite mer specifikt om N46, N43, N52 motorerna och allt detta med rasade kamkedjor, läckande packningar, BMW som sa F u typ, rost som börjat komma. Så väcktes tanken om man inte ska skaffa en nyare småbilar som är enkel att parkera, som dessutom drar lite bensin.

Är egentligen lite emot småbilar/halvkombi då jag hatar hur dålig sikt det är på etc V40 bakåt ur ett säkerhetsperspektiv när man byter fil, backar, osv. Kan även nämna att jag tyckte att det var jobbigt att köra en V50, då den är så bred.
Men iaf har snöat in mig lite på VW polo då den verkar vara väldigt populär samt att bakre lucka verkar vara ganska bred, bra sikt bakåt?


Har kollat lite på följande:
BMW 320: 320 serie E90 är inte helt fel om man hittar en bil med bytt kamkedjesats.
BMW 325: E90 N52 motorn verkar vara stabil fast när bilen är 10+år verkar det vara dags att byta en hel del packningar, samt risken att dessa blivit buskörda extremt hög, många ägare, drar mer bensin.
BMW 3 serie F30: Här är det endast med turbo samt direktinsprutning, på en helt ny generation, priserna är höga så det blir ett nej.
Volvo S40 fas 2, -08 befintliga ägare begär helt orimligt högt pris, samt att rost verkar komma på dessa 06-10 årsmodellerna.
Toyota: har bra rykte hade gärna köpt en, men det är så extremt fula att det tar emot att skaffa en Toyota.
Seat Ibiza: ser väl kanske ok ut. Men har den trumbroms bak, verkar som lite förlegad teknik.
Mazda 2: Otroligt mycket snyggare än polo. Najs med back döda vinkel varning som standard på nyare modeller först 2017?  Sikt bakåt verkar sämre än polo? Mycket få bilar till salu och med magert utrustningspaket.
VW Polo: najs att den drar så lite bensin, Turbo är kanske inte helt uteslutet då denna bil verkar vara väldigt populär i Sverige vilket kanske betyder reservdelar som är enkla att få tag på samt billiga inom EU, samt att många kan skruva på dessa eller tillomed själv?


Så vilka bilar tycker ni man ska undersöka mer?
Just nu är jag "lite" insnöad på att polo är en bra ersättare den dagen man behöver byta, då man kan få en rätt ny 2014 inom min prisrange.

Volkswagen Polo "AW" (2018)
Brådhis * Voff voff *
4 januari 2021 · 10 280 Inlägg

Bara så du inte rör ihop det när du letar:

S40 fas 1 är 96-00, S40 fas 2 är 01-04 och sedan kom S40N 04-.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
4 januari 2021 · 4 250 Inlägg

Ping skrev:
Söker lite allmän råd för nästa bil.

Krav: Driftsäker alt låga reparationskostnader (map rost, renoveringsdelar), kommer troligen ha den 8+år tills den rasar ihop totalt.
Bensin alt Bensin/hybrid.
Årsmodell 2008 eller senare,
fjärr

Mycket trevligt, men inget krav:
Nyckellöst,
Döda vinkel varning (lampa),
Enkel bil dvs helst ingen turbo (saker som kan gå sönder)
AC trevligt, men inget krav.
Sedan.
Trevligt om man kan koppla upp sig mot OBD med enkelt verktyg under 1000kr.

Meka: Har inget emot att göra enklare jobb själv typ: olja, filter, tändstift, bensinfilter, tändkablar, lamphus osv på GDS hall. Vill dock inte etc byta rostiga avgasrör eller byta bromsvätska som kräver specialverktyg.

Pris: gärna runt 60-80k, (kan "tänka" mig 40-150k, men helst inom 60-80k prisklass)

Bakgrund: Har börjat spana lite lätt på nästa bil när nuvarande ger upp. Om inte nått mekaniskt dödar den så tror jag rosten kommer göra det med tiden. Det kanske är inom 0,5år-3år, eller senare vem vet. Kanske köper om det skulle dyka upp ett riktigt bra kap. Kör i dagsläget en gammal S40 Fas1, utan AC, mest kort pendling till och från jobb 1,5mil enkel väg, högst 90 väg.

Var egentligen helt insnöad på att skaffa en BMW 3 serie E90, runt 2008, 15-20k mil. Men när jag började kolla lite mer specifikt om N46, N43, N52 motorerna och allt detta med rasade kamkedjor, läckande packningar, BMW som sa F u typ, rost som börjat komma. Så väcktes tanken om man inte ska skaffa en nyare småbilar som är enkel att parkera, som dessutom drar lite bensin.

Är egentligen lite emot småbilar/halvkombi då jag hatar hur dålig sikt det är på etc V40 bakåt ur ett säkerhetsperspektiv när man byter fil, backar, osv. Kan även nämna att jag tyckte att det var jobbigt att köra en V50, då den är så bred.
Men iaf har snöat in mig lite på VW polo då den verkar vara väldigt populär samt att bakre lucka verkar vara ganska bred, bra sikt bakåt?


Har kollat lite på följande:
BMW 320: 320 serie E90 är inte helt fel om man hittar en bil med bytt kamkedjesats.
BMW 325: E90 N52 motorn verkar vara stabil fast när bilen är 10+år verkar det vara dags att byta en hel del packningar, samt risken att dessa blivit buskörda extremt hög, många ägare, drar mer bensin.
BMW 3 serie F30: Här är det endast med turbo samt direktinsprutning, på en helt ny generation, priserna är höga så det blir ett nej.
Volvo S40 fas 2, -08 befintliga ägare begär helt orimligt högt pris, samt att rost verkar komma på dessa 06-10 årsmodellerna.
Toyota: har bra rykte hade gärna köpt en, men det är så extremt fula att det tar emot att skaffa en Toyota.
Seat Ibiza: ser väl kanske ok ut. Men har den trumbroms bak, verkar som lite förlegad teknik.
Mazda 2: Otroligt mycket snyggare än polo. Najs med back döda vinkel varning som standard på nyare modeller först 2017?  Sikt bakåt verkar sämre än polo? Mycket få bilar till salu och med magert utrustningspaket.
VW Polo: najs att den drar så lite bensin, Turbo är kanske inte helt uteslutet då denna bil verkar vara väldigt populär i Sverige vilket kanske betyder reservdelar som är enkla att få tag på samt billiga inom EU, samt att många kan skruva på dessa eller tillomed själv?


Så vilka bilar tycker ni man ska undersöka mer?
Just nu är jag "lite" insnöad på att polo är en bra ersättare den dagen man behöver byta, då man kan få en rätt ny 2014 inom min prisrange.

Du tänker helt rätt med bmw och n52 motorn, mest hållbara bmw har gjort på jättelänge. Bilfan ska hålla och inga direkt kostsamma upplevelser med n52 så om du vill ha bmw kolla så att motorn är av modell n52 då det finns flera och inte bara 25 tror det finns 30 också alltså 330 och 530 fast med n52. skippa n53 så hårt du bara kan och annat skit som n47 med massor med rasade kedjor tyvärr.

Bilar som ja kan rekommendera som är billiga och bra:

bmw 5 serie e39, en riktig pärla till bil med massor av motorval där bilen håller bra men nu blivit till åren ordentligt och kommer behöva rep men motor o låda ska hålla fan 100.000mil med rätt kärlek. otroligt robusta m52 och m54 motorer med 6a som inte har turbo och håller jävligt bra om du inte låter den gå varm.

volvo s60: från 2000-nyare finns med många motorval här också och mycket styling som på bmw, otroligt skön bil att köra som håller väldigt bra i motor o låda den med men kan behöva lite rep också då dom börjar bli gamla till åren om du inte köper en mycket nyare.

Ford mondeo : speciellt från 2005 med st220 motorn v6 på 230 hk. går otroligt bra och jävligt prisvärd. kamkedja som håller och inte mycket som kan gå fel, mest bara underhåll.

Mazda 6 mps 4wd 260hp, riktigt prisvärda bilar här med som va ja vet strular inte så ofta och behöver också ibland lite kärlek. underhåll som vanligt.

Sist men inte minst kan ja varmt rekommendera lexus, finns massor att välja mellan. Is 300h, is 250, tom ct 200h. Finns att välja mellan bensinmotorn på 200hk? och en 220hk bensin/el hybrid. För din budget på ca 150k skulle ja absolut kolla närmare på en lexus is 300h hybriden som är rolig att köra, går fint på vägen och borde strula absolut minst av alla bilar här och säkerligen inte strula alls. Lexus har vunnit typ världens hållbaraste bil 100 år på raken.
Allt beror på vad du själv vill lägga ut för summa men tänker du 150k++ skulle ja direkt kolla på lexus. Lexus=hållbar som fan samt rwd.

Bassiehof
4 januari 2021 · 1 777 Inlägg

På småbilar som Ibiza, Polo osv har ofta instegsmodellen trumbroms. Lite starkare motorer har ofta skivor bak.

Senast redigerat av Bassiehof (4 januari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang