Jetta mk1 TX ljudbil

Då jag ska behålla bilen under mina studier får det blir en projektttråd av detta. det är inga stora saker som ska göras, men nya lameller, ordentligt billjud och lite uppfräschning bla stötfångare, avgassystem, extraljus och lite elgrejer blir det iallafall
  • 12 Följare
  • 12 038 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 augusti 2022
Hickan
7 juni 2021 · 373 Inlägg

Igår tog jag bilen till stundenternas brännbollsturnering och tänkte spela för dom med några polare. Såklart ska avatarsteget bli så förbannat varmt så det går i protect, det var ju en liten flopp om man säger så. Det var ju dock mitt på dagen när det var som varmast och spelade på full rulle så det kan man ju kanske förstå, men avatar är ju känd för att bli varma. Får se om jag byter till ett dragster 300.2 steg i framtiden

jag hatar bilar
Hickan
23 juli 2021 · 373 Inlägg

Ja, det har inte hänt så mycket mer nu. Har dragit ur allt i bakluckan och kopplat lådan rätt, haft av kuggen på en fönstervev, bytt lyskontakt och pajat tanklocket så en del av locket ramlade ner i tanken. Och nu ligger tomgången på typ 300 varv. Vet inte om det beror på att tanklocket föll ner. Förstår inte hur det skulle kunna bero på det, men tomgången uppstod typ samtidigt som det hände.

Har sprayat runt förgasaren med bromsrengöring och märker inget läckage där. Även om packningarna är rätt risiga och typ limmade med nån blå gegga? Men verkar tätt tycker jag. Är det bara att höja tomgången lite tro?

jag hatar bilar
Hickan
24 juli 2021 · 373 Inlägg

Ja nu har det varit lite oflyt. Spräckt oljetråget, svetsade ihop det och förstärkt det lite. Sen har generatorn typ gett upp totalt och laddar inte över huvud taget. Och sen kokade bilen idag också. Zzzzzzzz

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-a74f3f015fd616f675339654089e3de8.jpg

Senast redigerat av Hickan (25 september 2021)

jag hatar bilar
Hickan
29 juli 2021 · 373 Inlägg

Intressant. Skulle renovera föggen, pillade först på vakumslangarna lite sen ville bilen inte starta. Fortsatte med att riva föggen, när jag fått ihop den igen och satt tillbaks den insåg jag att bilen helt plötsligt från ingenstans får soppa. Pumpen pumpar inte?

Innan började pilla med föggen bytte jag slangen mellan filtret och pumpen, förstår inte hur det kan ha någon inverkan? Helt oförklarligt

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-2b95a542691c86906cda1dbcfe1e806c.jpg

jag hatar bilar
Hickan
1 augusti 2021 · 373 Inlägg

Nu har jag ingen tändning. Har bytt stift tändkablar rotor fördelarlock ja till och med tändspole. Vad kan jag ha missat? När jag jordar stiftet verkar jag ha gnista på 2 av 4 tändkablar. Men motorn går inte

jag hatar bilar
Hickan
2 augusti 2021 · 373 Inlägg

Har ställt tändningen och brytaravståndet nu också. Såhär bra har den aldrig gått!

jag hatar bilar
Hickan
27 april 2022 · 373 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-859e8d7b5f6051aa868b2a9b29d3d750.jpg
Polering gjorde sig inför sommaren. Körde bara med polish, lite compound hade gjort den gott. Sen både vax och keramisk quick coat på det.

Annars gick avgasröret mitt itu när jag backade ut ur vinterförvaringen. Och i helgen flög/gick v remmen av trots att den var spännd. Har haft lite generatorproblem hela tiden egentligen, 90a orkar inte driva ljudet :p så den slutar ladda ibland och gnisslar å har sig.  Så nu tänkte jag konvertera för serpentinrem, remhjul från mk3 2.0 och vr6 ska jag försöka leta efter tillsammans med 140a saab 9-5 generator som ska passa bolt on. 140 är väl egentligen även det i underkant men tänker inte lägga 5000 på en sån där ordentlig generator

Bytte brytaren för blinkersspaken och ställde ratten rakt i helgen. Dags för bess

Senast redigerat av Hickan (27 april 2022)

jag hatar bilar
Hickan
4 maj 2022 · 373 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-7f63fe1a87326aaaff3ee5b353bce1d9.jpg
Ljuddämpat taket nu också. Innertaket va lite bråkigt så blev till å skära ner det på mitten sad får ersätta det med nåt annat tyg, kanske samma som för dörrarna. Gammal ljudisolering som ligger på sätet :-)

Senast redigerat av Hickan (4 maj 2022)

jag hatar bilar
Hickan
10 augusti 2022 · 373 Inlägg

Det har inte hänt mycket nu, men har besiktat den med tvåa på avgasläckage och handbroms höger bak.

Byggde helt nytt avgassystem samma kväll, och dumpade den bakre ljuddämparen så nu låter den lagomt högt och rätt bra faktiskt

Var på ccw en vända förra veckan, och den blev lite uppmärksammad

idag kom det fram en pratglad kille i rullstol som berättade att han förlorade båda benen i en olycka i just en jetta mk1. Han uppskattade dock bilen. Bäst man kör försiktigt

Senast redigerat av Hickan (10 augusti 2022)

jag hatar bilar
Hickan
10 augusti 2022 · 373 Inlägg

140a saabgeneratorn är nu också på plats, och drog fram voltmätaren in i kupén istället för bakluckan, 12.6 droppar jag ner till när jag står och spelar en bra stund, jag ger det ändå betyget godkänt. Fungerar 10 gånger bättre än 90a generatorn, slirar ingenting och laddar mycket bättre, och slutar inte heller ladda efter 5 min belastning

Senast redigerat av Hickan (10 augusti 2022)

jag hatar bilar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang