Laddboxtråden

SEALen
17 april · 15 Inlägg

Jag köpte en sådan här till slut för laddning i garaget: https://www.aliexpress.com/item/3281097 … 4c4dDGlsHU

Och så installerades ett blått CEE uttag att driva den med. Har bara 10A säkring i garaget så boxen är inställd på 8A (Den har lägena 8, 10, 12 och 16A). Får se om jag tycker det är nödvändigt att dra in 16A. Det blev inte nu pga att det inte gick gräva här uppe i norr förrns typ nu smile

I bilen blev de en sådan här för schuko-laddning: https://www.ebay.com/itm/YKS-ESNES-Port … SwRjVdU7Q0

Den är ställbar mellan 6 och 16A i 1A steg och har värmeövervakning av schuko kontakten. Utmärkt för laddning där man inte vet säkringen. Ställ på 6A så brukar det sällan vara nå problem. Och är uttaget uselt och överhettar så stänger boxen förhoppningsvis av innan det börjar brinna iaf.

SEAT Leon Sportstourer e-Hybrid, 2021.
torpis Forummoderator
17 april · 10 263 Inlägg

SEALen skrev:
Jag köpte en sådan här till slut för laddning i garaget: https://www.aliexpress.com/item/3281097 … 4c4dDGlsHU

Och så installerades ett blått CEE uttag att driva den med. Har bara 10A säkring i garaget så boxen är inställd på 8A (Den har lägena 8, 10, 12 och 16A). Får se om jag tycker det är nödvändigt att dra in 16A. Det blev inte nu pga att det inte gick gräva här uppe i norr förrns typ nu smile

I bilen blev de en sådan här för schuko-laddning: https://www.ebay.com/itm/YKS-ESNES-Port … SwRjVdU7Q0

Den är ställbar mellan 6 och 16A i 1A steg och har värmeövervakning av schuko kontakten. Utmärkt för laddning där man inte vet säkringen. Ställ på 6A så brukar det sällan vara nå problem. Och är uttaget uselt och överhettar så stänger boxen förhoppningsvis av innan det börjar brinna iaf.

Mycket förnuftigt!!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Stortag
2 augusti · 270 Inlägg

Alltså om jag har fattat rätt så vill man använda en enfas laddbox över att plugga in direkt på shuko eftersom man inte vill ligga på full belastning hela tiden, då man riskerar att bränna uttag och kablage. Hur är det då om man kan begränsa laddningen i bilen?

Full effekt: 230V * 16A = 3680 W
Begränsad effekt:
3000W/230V = 13A
2000W/230V = 8,7A

Om man begränsar laddningen till 2kw, behöver man fortfarande laddboxen?

Jag har i planerna att köpa en first gen leaf och modifiera lite med dalas custom program:
https://www.youtube.com/watch?v=u6fHHyJBMu8

edit: Lägger till
Boxen har väl kanske fördelar vad det gäller funktion. Typ en räknare för hur mycket ström man har använt ifall man behöver/är intresserad av att hålla reda på det. Isåfall kan man väl även installera en skilld energimätare som troligtvis är billigare än en laddbox?

Senast redigerat av Stortag (2 augusti )

BMW 525i (1995)
torpis Forummoderator
2 augusti · 10 263 Inlägg

Stortag skrev:
Alltså om jag har fattat rätt så vill man använda en enfas laddbox över att plugga in direkt på shuko eftersom man inte vill ligga på full belastning hela tiden, då man riskerar att bränna uttag och kablage. Hur är det då om man kan begränsa laddningen i bilen?

Full effekt: 230V * 16A = 3680 W
Begränsad effekt:
3000W/230V = 13A
2000W/230V = 8,7A

Om man begränsar laddningen till 2kw, behöver man fortfarande laddboxen?

Jag har i planerna att köpa en first gen leaf och modifiera lite med dalas custom program:
https://www.youtube.com/watch?v=u6fHHyJBMu8

edit: Lägger till
Boxen har väl kanske fördelar vad det gäller funktion. Typ en räknare för hur mycket ström man har använt ifall man behöver/är intresserad av att hålla reda på det. Isåfall kan man väl även installera en skilld energimätare som troligtvis är billigare än en laddbox?

Idag är en laddbox inte dyr. Några tusenlappar. Du behöver ju oavsett se till att uttaget du använder har rätt sorts kablar och säkringar. Till bilen följer med en sladd som är en mobil laddbox så att säga, den är begränsad till 10A i Nissans fall.

Det är smidigt med laddbox, det är lite läckert, lite nöjd känsla när man använder den osv, men funktionen blir ju samma om du inte har typ en Zoe och 63A säkring och laddar den med 43kW.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Stortag
2 augusti · 270 Inlägg

torpis skrev:
Idag är en laddbox inte dyr. Några tusenlappar. Du behöver ju oavsett se till att uttaget du använder har rätt sorts kablar och säkringar. Till bilen följer med en sladd som är en mobil laddbox så att säga, den är begränsad till 10A i Nissans fall.

Det är smidigt med laddbox, det är lite läckert, lite nöjd känsla när man använder den osv, men funktionen blir ju samma om du inte har typ en Zoe och 63A säkring och laddar den med 43kW.

Det visar sig nu att lägenheten vi skall flytta till om några veckor kommer att ha en motorvärmarstolpe som jag kan använda. Stolparna såg rätt nya ut så de borde väl vara kopplade på egen 16A säkring för varje enskild stolpe? Vi hade inte nyckeln till stolpen då när vi gick runt och kollade på lägenheten så slapp inte att kolla om det var en sådan två timmars klocka där som jag misstänker. I vilket fall som hellst behöver jag koppla runt den och få ett uttag som är på hela tiden. Då hänger det ju lite på bolaget som äger huset vilken lösning vi kommer överens om. Alternativt då att sätta upp en box på sidan av stolpen eller nåt.

Men det är iallafall möjligt att använda orginalkabeln till en början tills allt är fixat. Kanske får skaffa en box då efter ett tag smile

BMW 525i (1995)
torpis Forummoderator
2 augusti · 10 263 Inlägg

Stortag skrev:

torpis skrev:
Idag är en laddbox inte dyr. Några tusenlappar. Du behöver ju oavsett se till att uttaget du använder har rätt sorts kablar och säkringar. Till bilen följer med en sladd som är en mobil laddbox så att säga, den är begränsad till 10A i Nissans fall.

Det är smidigt med laddbox, det är lite läckert, lite nöjd känsla när man använder den osv, men funktionen blir ju samma om du inte har typ en Zoe och 63A säkring och laddar den med 43kW.

Det visar sig nu att lägenheten vi skall flytta till om några veckor kommer att ha en motorvärmarstolpe som jag kan använda. Stolparna såg rätt nya ut så de borde väl vara kopplade på egen 16A säkring för varje enskild stolpe? Vi hade inte nyckeln till stolpen då när vi gick runt och kollade på lägenheten så slapp inte att kolla om det var en sådan två timmars klocka där som jag misstänker. I vilket fall som hellst behöver jag koppla runt den och få ett uttag som är på hela tiden. Då hänger det ju lite på bolaget som äger huset vilken lösning vi kommer överens om. Alternativt då att sätta upp en box på sidan av stolpen eller nåt.

Men det är iallafall möjligt att använda orginalkabeln till en början tills allt är fixat. Kanske får skaffa en box då efter ett tag smile

Eftermarknadskablar kan gå så långt som 6A och det räcker allt som oftast över natten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang