3157
Sök

basar med fler spolar hur ska man koppla

494 Inlägg
25 november 2005
Trådstartare
hej min vän undrar hur han ska koppla sina basar.
han har två basa`r med två spolar styck de står att de är dual 4ohm
är de alltså fyra ohm per spole då ??

och hur bör man koppla de för att få bäst effekt.? sak man parrallel koppla spolarna eller serie koppla dem  och hur ska man sen koppla ihop basarna med varan!!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

6 851 Inlägg
25 november 2005
Beror helt på vad för steg han tänker använda.

494 Inlägg
26 november 2005
Trådstartare
han har ett mono block!

Hewi
571 Inlägg
26 november 2005
Vad för monoblock? är det 1-ohms stabilt ere bara att parallell koppla talspolarna och sedan parallell koppla basarna.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

494 Inlägg
26 november 2005
Trådstartare
nej de är 2 ohms stabilt.

när man parallel kopplar så blir de +till + och -till- och sen likadant mellan basarna!?

Hewi
571 Inlägg
26 november 2005
Om det är 2-ohms stabilt kan du antingen koppla spolarna parallellt och basarna i serie:4-ohm ,  eller så kopplar du bara inn en spole per bas och sedan parallell kopplar dom två spolarna:2-ohm. Dock så ändras basens elektroniska värden lite beroende på hur du kopplar spolarna så egentligen skall lådan vara anpassad till tänkt inkoppling.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

494 Inlägg
26 november 2005
Trådstartare
:s okej tror inte att de är så petigt de är kompisen som undra så ja vidare befodrar de där så får han bestämma hur han vill göra:P
bara bra om de låter sämre i hans bil tongue så kan jag vara kaxig:D

Th0b
7 Inlägg
27 november 2005
mitt tips är ju att du seriekopplar båda basarna till 8ohm sen paralell kopplar du dom till 4 ohm

494 Inlägg
28 november 2005
Trådstartare
okej alltså mellan spolarna kör man plus till minus och mellan basarna plus till plus !?

spelar de någon roll om man sätter plus till plus mellan basarna och sedan vidare till steget eller kan man bara ta plus på en basen till stegen och sen plus från andra basen till steget till samma kanal som den andra plusen eller måste man koppla direkt till basen`?

De vore tok bra om de kunde lägga till en funktion här på garaget så man kunde rita i sina inlägg!!!

Sök