Jag har en Mitsubishi Lancer GLXi från 1990 som har lite problem.
Regnmr: CFP320
Den fungerar bra när man gasar ordentligt men om jag gasar lite grann (typ så pass mycket att man håller den nuvarande hastigheten) så rycker den. Den rycker även om jag har gasat och sen släpper upp på gaspedalen. Det är värst på 2:ans växel men förekommer på samtliga växlar.
Tomgången går mellan 1500 och kanske 3-400 varv.
Har inte räknat ut exakt hur mycket den drar men det är mycket! Över 1 liter milen på 120 vägar. Den borde kanske dra 0.6 kan man tycka.
Min första tanke var luftmassamätaren. När man kopplar ur den så blir det ingen skillnad i tomgången eller körningen. Det enda som händer är att "Check engine" lampan börjar lysa.
Jag har provat att ta loss LMM:en och rengöra den med LMM specifik spray. Det gjorde ingen skillnad. Den såg förövrigt väldigt ren ut innan jag sprejade. Även luftfiltret ser rent ut.
Ska jag prova att beställa en "ny" LMM? Finns att få tag på för några hundralappar på bildelsbasen.
Bilen har inte gått så långt men den har iomed det stått stilla väldigt mycket
Detta är min första bil och jag lär mig gärna mecka så all hjälp man kan få uppskattas mycket!
Först och främst innan du byter delar på måfå...... Finns det några felkoder?
En mycket bra finess det där med felkoder.
Går det att läsa ut koder på en Mitsubishi från 1990?
har den en motorlampa så kan man läsa felkoder.. det är väll krav när det var kat på bilen när dom såldes nya.. kravet var väll 89 på kat golf mk2 har en sitter under damaksen till växelspaken som ett exempel
men det är ju väldigt basic system och meninglöst att felsöka om inte motorlampan är tänd.
men en serivce är ju något man ska göra oavsätt så kasta i nytt filter ny olja och stift och göra det grundläggande
personligen gissar och då menar jag gissar.. att någon slang eller nått gått sönder som gör att bilen får fel blandning en burk startgas kan ge mer svar än vad man kan tro på sånna här typer av fel.. nu förutsätter jag att motorn går på alla cylindrar osv
Enligt säljaren ska både tändstift och tändkablar vara bytta av ägaren innan henne. Kablarna är helt klart bytta men jag ska kolla tändstiften.
En till detalj som jag kom på är att bränslepumpen beter sig konstigt. När man slår på tändningen hör man att den börjar surra men den slutar aldrig. Jag har uppfattat det som att den ska köra igång en liten stund och sedan sluta efter att den byggt upp ett tryck.
Det är inget läckage som når asfalten under bilen.