Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
Inken
10 januari · 283 Inlägg

ja de blir justeringar hele tiden ,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Vonbackman Bäckman
10 januari · 785 Inlägg

Inken skrev:
ja de blir justeringar hele tiden ,,

Så är det när man bygger custom 😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
10 januari · 785 Inlägg

Plockade med vingen till jobbet idag, mätte lite innan jag plockade bort den ifrån bilen. Jag kapade vingfästena på mitten, klippte till en liten bit plåt, girade plåten med 2,5 grader och näste dit den på vingen igen. Nu glider vingen ner perfekt i de fästena som är punktade i karossen, samtliga 4 bultarna går i fint utan några större våldsamheter. Nu är jag nöjd. Dags att börja slipa nästen jämna och spackla springorna och göra allt färdigt för att börja lägga kolfiberväv och epoxy. Har dock inte någon väv och epoxy hemma så det får bli av senare.

Hela vingen är enbart en mall för att ha något att gjuta kolfibret över. 😅

Såhär blev vingfästena. 😅https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-cc23841ab69174859905c3b983537030.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Inken
10 januari · 283 Inlägg

värsta vingen i kommun ,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Vonbackman Bäckman
21 januari · 785 Inlägg

Hade tänkt göra en update lite tidigare (förra helgen) men åkte dessvärre på covid-19 så varit isolerad och okapabel till att greja med bilen med tanke på omständigheterna. Omikron är ett elakt virus.

Vad händer just nu då? Alla urtagen i huven, framskärmarna osv får sig en remake, en kant så att säga. Kanten jag valde att köra på blev i en rundstång 4mm, hjulhusen får sig en också men den blir lite grövre och tänkte köra på en 6mm rundstång, mestadels för att allt ser inte helt igenomtänkt ut och det tycks fattas något i helheten. Dessutom styvar det upp allt, istället för att satsa på traditionella hjulhuskanter så kanske detta räcker, det visar sig med tiden. Huven är påbörjad, rundstängerna är ditpunktade och jag har börjat spackla upp springorna. Med tanke på att all plåt enbart är mallar just nu där kolfibret ska läggas utanpå för att skinna av bilen så valde jag att köra på några få punkter för att sedan spackla upp alla springor, dessutom slipper jag lägga mer värme i bilen än nödvändigt. https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-877c8b2d6b31bf28e398f2e34b2c30b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-da4ed5077170ab4c4cb910f11397ad61.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-8d3de8bbe27f36aac541e012528f5cd4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-ac03329412128077267206dba9c2ae7a.jpg

Ska börja lägga upp hela projektet i små sektioner, så bakdelen blir en sektion, framskärmarna en osv osv. Fokusera på en bit i taget annars blir detta aldrig färdigt, haha.

Senast redigerat av Vonbackman (21 januari )

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
29 januari · 785 Inlägg

Har börjat titta närmare på trösklarna som sattes utanpå, bockade nya på jobbet idag så nu ska allt bara pillas ihop. Stepsidesen ska spacklas upp efter att jag borrat hål för att fästa upp dom. Skruvarna blir dolda inuti trösklarna. Trösklarna blir dessutom 2 delade, för att kunna skruvas av vid behov. Förmodligen svetsar jag dit en plåt under ursprungströskeln som fortfrande sitter kvar, men jag känner att jag ska nog ge det ett försök att få även den skruvbar. Kanske blir det lättast isåfall att svetsa dit en gängstång inifrån bilen, vi får se hur det blir!

Jag valde att höja upp markfrigången för att kunna sänka bilen några cm till, det blir förmodligen en sänkning på totalt 65mm, jag skulle nog kanske sänka den ännu mer, runt 100mm. Isåfall får jag göra om trösklarna igen, men sidepipesen kommer ju monteras inuti trösklarna, endast utblåset kommer att synas. Jag har alltså sidepipesen att utgå ifrån, iallafall måtten eftersom jag inte har några sidepipes inhandlade.


Ska montera tröskeln helt, med fästen och allt vad det innebär och sen kika hur allt ser ut och mäta hur stort spelrum jag får invändigt, sidepipesen kommer ju vara 4”.

Såhär ser det ut just nu:https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-a510142baf26b5b71242f5acafc702af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-409185aa11a7fe9b419d18db444fc8a9.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
stingray-ragge
29 januari · 1 431 Inlägg

Blir bra detta 👍

Inken
30 januari · 283 Inlägg

bra att ha lite höjd så man kan köre över fart bulerna,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Vonbackman Bäckman
30 januari · 785 Inlägg

stingray-ragge skrev:
Blir bra detta 👍

Aahdå, kommer göra sitt ganska mycket med den sänkningen, 65mm är ganska mycket, men ser litet ut om man bara tittar på tumstocken 😅

Inken skrev:
bra att ha lite höjd så man kan köre över fart bulerna,

Exakt, bilen kommer ju köras på luftkuddar, så man kan säga att den ska ligga nära marken under körning men kunna höjas med ett knapptryck för att komma över vägbulor osv 😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Inken
30 januari · 283 Inlägg

då e den klart till vallåkra 40 år i år,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Vonbackman Bäckman
30 januari · 785 Inlägg

Inken skrev:
då e den klart till vallåkra 40 år i år,,

Nja, inte riktigt haha! Jag skulle absolut kunna ta den dit men den kommer inte vara lackerad isåfall, ekonomin i samband med villa som renoveras vid sidan av kräver sina prioriteringar haha

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
doktorduett
30 januari · 147 Inlägg

Är det tänkt sfro bes denna?

Vonbackman Bäckman
31 januari · 785 Inlägg

doktorduett skrev:
Är det tänkt sfro bes denna?

Inte innan allt är gjort i kolfiber iallafall smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Inken
31 januari · 283 Inlägg

du kan grundlacke den & åka dit med den på släp rulla in den det går göra så har sett flera som gjort så , när du ska regga den prova med TESTA dom gör det  med ,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Vonbackman Bäckman
31 januari · 785 Inlägg

Inken skrev:
du kan grundlacke den & åka dit med den på släp rulla in den det går göra så har sett flera som gjort så , när du ska regga den prova med TESTA dom gör det  med ,

Jag har haft polisen efter mig 2 gånger utan att något hänt, men en reggning kan ju alltid vara en bra säkerhet. Absolut kan jag göra det, kör ju en primer på tillfälligt men hela bilen behöver primas isåfall

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Inken
31 januari · 283 Inlägg

du får ta den på en biltransport,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Vonbackman Bäckman
31 januari · 785 Inlägg

Inken skrev:
du får ta den på en biltransport,

Får göra det, hade varit kul att besöka vallåkra, har aldrig varit där nämligen 😅

Senast redigerat av Vonbackman (31 januari )

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
1 februari · 785 Inlägg

Blev lite småpill, lite borrande osv efter jobbet, tröskeln är nästan färdig, kommer vara såhär tills vidare, först ska avgassystemet byggas. Anledningen till att jag inte gör färdigt infästningen under bilen är för att det ska vara lättare att få ett bra avgasbygge och sen anpassa infästningen utefter avgassystemet. Sidepipesen kommer ju vara dragna innanför tröskeln, endast utblåset kommer sticka ut från tröskeln. Ganska tråkigt att få göra om infästningen för att avgasystemet tar i någonstans.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-92c311fc5cbbd47f70debc30006f1ad8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-46529cb856a6342047d9c14984862cee.jpg

Fick inte stepsiden exakt kant i kant undertill, men det handlar om knappa 2mm, inget som syns ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-82843b393c35eab7fe5875cd4de665c2.jpg

Jag vet inte riktigt hur jag måttat av stepsiden, men den har helt fel vinkel mot bakskärmen, men inget som är helsvetsat så det är lätt åtgärdat, den sticker också ut för mycket, och mot framskärmen så sticker den in lite, framskärmarna går ju anpassa efter stepsiden, det är svårare baktill. En mindre modifiering bak kan vara bra, får se hur jag går tillväga.https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-c45d2a9eeafba938eccca57d57beb344.jpg

Senast redigerat av Vonbackman (1 februari )

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
2 februari · 785 Inlägg

Påbörjat vänstra tröskel och stepside, hann inte med så mycket innan jag fick besök, men jag tänkte att jag knäpper en bild iallafall!

Valde att borra hålen och pressa blindnitsmuttrarna innan baksidan av stepsiden svetsas på plats, kul för er följare att se hur det ser ut invändigt av stepsiden som ligger mot tröskeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-1558984714efdeb110cd3d1e4224c885.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-4b62765b970ac21b4027873f9c8fccb4.jpg

Tänkte kolla upp hur det ser ut med mellanrum för sidepipesen som går invändigt av trösklarna, jag åker tyvärr på att få kapa i originaltrösklarna för att få plats med 4” sidepipes invändigt, det är alldeles för nära och utrymme finns inte som det är idag. Jag skulle kunna köpa in nya originaltrösklar, men montera dom spegelvänt för att få den bockade delen inåt istället för utåt, får kika närmare på det när det är dags för sidepipesen.

Hur som, i den vita rutan som är målad på tröskeln är där sidepipesen kommer sticka ut, vilket betyder att det fönstret bak kommer få ”bommas” igen eftersom det är öppningsbart, det får inte vara öppningsbart för att det ska vara godkänt, men allt glas kommer bytas ut mot makrolon, 200gånger mer slagtåligare än vanligt glas, i likvärdigt reptåligt som vanligt glas med, men vikten är det mest attraktiva i detta fallet eftersom bilen ska bantas på vikt. 😅 Med andra ord blir det fönstret skruvat ändå, vilket är bra för min del. 😅https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-08faff6acf2dee831101a35e293e9993.jpg

150mm från ovankant av stepside till ovankant av tröskeln, vilket betyder att jag har 25mm upp från stepsiden till underkanten av utblåset och likadant ifrån ovankant av tröskel till ovankant av utblåset, +-någon millimeter, 4” är ju ändå inte exakt 100mm, det är snarare 101.4 eller något i den stilen. Tror det blir perfekt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-0873a3234ef847bab11d088f15c034ed.jpg

Mer updates kommer imorgon!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Inken
2 februari · 283 Inlägg

de blir ju justeringar ,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang