Mossan1
29 januari 2022
· 2 828 Inlägg
sollu skrev:
husseman skrev:
Hmm, Gegg, gegg - ja måste vara ABS reläerna..- hur många finns det?. Låter som nån som felsöker i blindo. Men kika i din instruktionsbok- så hittar du nog ditt abs relä. Inte för att ja tror att det hjälper att byta det..men lycka till.
mvh/husse
Tackar fick felkod 01314 men ska kolla igen!
"Husseman" försöker vara rolig eller ironisk istället för att hjälpa på allvar, vilket är synd.
01314 är (om man nyttjar VCDS/Vagcom) bristande informationsflöde mellan motorstyrdon och ABS styrdon.
Skulle ju gissa på nån CAN-störning, faktiskt.
ABS jobbar ju faktiskt, förutsatt att det är den du hör. Därmed "lever" styrdonet. ABS reläet kan nästan helt uteslutas, i så fall.
Frågan är, Var det verkligen enda felkoden som fanns i alla styrdon?
Känns som om fler felkoder borde sättas i så fall.
Men ett skadat styrdon kan ju ge märkliga symptom, men mer felsökning krävs innan man ger så drastiska diagnoser.
Om det är ABS'en du hör i låga hastigheter är det allra vanligaste felet hjulgivarna fram som visar olika hastighet. Därmed går ABS in. Kör du så en liten stund får du sannolikt lysande ABS lampa.
Stämmer min gissning, (trots att felkoden som nämnts inte riktigt backar den teorin ensam) är det troligaste felet reluktorringen (tandringen på drivknuten) som ABS sensorn känner av som är spruken och/eller någon tand saknas. På ett eller båda framhjulen.
Mycket vanligt fel på bilar som är +10år. Ringen i sig kan oftast bytas och kostar inte så mycket. Men drivknuten måste loss ur navet först.
På många modeller kan man se ringen invid hjulnavet utan att demontera någonting mer än möjligen hjulet.
Rycker du ur reläet eller säkringen slutar ABS helt att fungera, vilket är en riktig tattarlösning.
Lysande ABS lampa, osäkrare att köra samt att den inte passerar bilprovningen på goda grunder.
Byta ABS reläet ger troligen ingenting, eftersom den knappast är felet, baserat på tillgänglig information så här långt.
Senast redigerat av Mossan1 (29 januari 2022)