Frågor om nya däck och vibrationer

Orfeus
14 september · 96 Inlägg

Hej, jag undrar lite om nya däck.

Jag fick på mina nya Michelindäck för några veckor sedan (efter bra råd här på Forumet!). Dock skakar det lite i bilen mellan 40-50km/h och också lite högre upp. Jag kontaktade firman som satte på däcken (köpte själva däcken från Bythjul) och undrade om ballanseringen hade blivit riktigt bra. Idag svängde jag förbi och han fick provköra bilen. Han trodde inte att det berodde på ballanseringen, utan i så fall skulle den komma igång vid högre hastigheter.

Jag vet sedan tidigare att bilen har skakat något när man bromsar, och det trodde han var orsaken till det hela men det kunde också bero på många olika saker. Jag har dock inte tänkt på några allmänna skak med de gamla däcken, som jag upplever nu men lite just när man bromsar. Men han tyckte vi skulle börja med bromsarna och sedan se vart det leder. Så gav han mig rådet att ta det ganska snart, ifall det skulle vara något fel på däcken - så de behövdes reklameras.

Jag måste säkert byta bromsar förr eller senare, men jag har inte riktigt kassa för 5000kr just nu som det skulle kosta att byta skivor och klossar fram. Och jag har inte upplevt problemet som så stort. Därför funderar jag på om jag skulle åka förbi en annan verkstad och be dem balansera däcken - ifall att. Det är ju inte såå mycket pengar det handlar om och blir det bättre så är det ju bara tacka och ta emot.

Men jag funderar - om jag råkar ha fått något felaktigt däck - ovalt eller så - ser man då det när man balanserar eller måste jag ge mig på att byta bromsar för att upptäcka om något är fel på däcken? Helst vill jag ju vänta med att ge mig på bromsarna...

Allmänna råd i frågan är såklart också välkomna!

Senast redigerat av Orfeus (14 september )

torsen
14 september · 6 129 Inlägg

Mycket mycket ovanligt med obalans på Michelindäck.
Michelin är en av få som levererar däcken balanserade med en liten röd punkt på däcket som ska monteras vid ventilen.
Nog inte däckens fel i ditt fall - men man ska aldrig säga aldrig.
Har kört på Michelin sedan jag började äga bilar.
Enda undantaget är offroadbilarna, eftersom Michelin har ett mycket begränsat antal dimensioner terrängdäck.

Orfeus
14 september · 96 Inlägg

Tack för svaret! :-)
Så däcken behöver inte balanseras när de monteras?
Förekommer det fabrikationsfel som att de är ovala?

Mossan1
14 september · 1 490 Inlägg

Jo, man måste alltid balansera.
Vissa däck är bara märkta med tyngsta positionen, och man kan då vända den bort från tex TPMSventiler, bla.  = färre balansvikter. I teorin.

Sen kan ju fälgen ha defekter också.

Vissa eftermarknadsaluniniumfälgar kräver en plastring i centrumhålet för rätt passning mot navet. Utan ellet skadad = märkliga fenomen.

Vibrationer under körning pga bromsarna (utan att man bronsar alltså)  brukar vara att dom är anliggande.  I så fall blir bromsarna onormalt varma.

Känn om nått hjul är varmare än set borde vara efter en åktur.

Brådhis * Voff voff *
14 september · 8 849 Inlägg

Orfeus skrev:
Jag vet sedan tidigare att bilen har skakat något när man bromsar, och det trodde han var orsaken till det hela men det kunde också bero på många olika saker. Jag har dock inte tänkt på några allmänna skak med de gamla däcken, som jag upplever nu men lite just när man bromsar.

Du har ju egentligen svarat på din egen fråga där... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Orfeus
14 september · 96 Inlägg

Stort tack för alla bra svar!
Det känns som jag har fått bra uppslag för att gå vidare. Jag åker nog förbi en annan verkstad imorgon och bokar tid för en balansering och hoppas bli lite klokare efter (i vilket fall det löser något eller inte). Jag hoppas att om det nu är någon defekt på något däck att de får nys om det under balanseringen.
Mest är jag ju oroligt att det är något fel på nya däcken. Det är annars vibrationer som jag kan leva med ett tag.

Mossan1 skrev:
Vibrationer under körning pga bromsarna (utan att man bronsar alltså)  brukar vara att dom är anliggande.  I så fall blir bromsarna onormalt varma.

Känn om nått hjul är varmare än set borde vara efter en åktur.

Tack, det ska jag kolla! Räcker det med att känna på fälgens utsida?

Tidigare har jag bara märkt vibrationer just när jag har bromsat, men nu är det även vid vanlig körning. Inte alltid men vid vissa hastigheter. Men det är egentligen inte jättemycket varesig nu eller då, men man tänker väl att det ska vara perfekt med nya däck.

Blixnabb
14 september · 228 Inlägg

Prova att byta fram och bakdäcken åt för att utesluta att firman har balanserat fel eller missat något dock ovanligt att det enbart skulle vara i så låg hastighet och inte bli värre
Tror mer på bromsar som är aningen påliggande

Orfeus
19 september · 96 Inlägg

Nu har bilen varit inne på balansering av däcken. De var obalans i alla fyra däcken och ibland ganska mycket. Så den första verkstadens jobb var ju inget vidare…

Det skakar dock lite fortfarande, så det är nog något knas med bromsarna eller så också. Men bilen går i varje fall mycket bättre och däckverkstaden kunde inte hitta något fel på däcken.
Så det känns ju bra, och så kan jag se över bromsarna sen när jag får tid och råd.

torsen
19 september · 6 129 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jo, man måste alltid balansera.
Vissa däck är bara märkta med tyngsta positionen, och man kan då vända den bort från tex TPMSventiler, bla.  = färre balansvikter. I teorin.

Sen kan ju fälgen ha defekter också.

Vissa eftermarknadsaluniniumfälgar kräver en plastring i centrumhålet för rätt passning mot navet. Utan ellet skadad = märkliga fenomen.

Vibrationer under körning pga bromsarna (utan att man bronsar alltså)  brukar vara att dom är anliggande.  I så fall blir bromsarna onormalt varma.

Känn om nått hjul är varmare än set borde vara efter en åktur.

Michelindäck på Michelinfälg behöver vanligtvis inte balanseras.
Jag har haft ett flertal Peugeot, Renault och Citroen med Mchelinfälgar.
Har aldrig behövt balanseras.
Däremot på andra bilar kan någon obetydlig vikt behövas om man har bilens originalfälgar.
Med pirat-/eftermarknadsfälgar är det en helt annan sak.
De kan vara både skeva, ovala eller ha tyngden fel så at viktförskjutning sker.

it_mutt
19 september · 10 211 Inlägg

torsen skrev:
Mycket mycket ovanligt med obalans på Michelindäck.
Michelin är en av få som levererar däcken balanserade med en liten röd punkt på däcket som ska monteras vid ventilen.
Nog inte däckens fel i ditt fall - men man ska aldrig säga aldrig.
Har kört på Michelin sedan jag började äga bilar.
Enda undantaget är offroadbilarna, eftersom Michelin har ett mycket begränsat antal dimensioner terrängdäck.

Så är det inte och det har jag förklarat för dig tidigare.

Gul punkt = Lättaste delen på däcket, ska monteras vid ventilen.

Röd punkt = Högsta punkten på däcket och ska monteras vid fälgens lägsta punkt.

Röd OCH gul punkt = Gul punkt ignoreras och röd monteras vid ventilen (pga "anlednignar").

Michelindäck är inga mirakel, så jodå, de behöver balanseras om du ska "nolla" dessa. Att du kan leva med obalansen som finns är en annan femma. En bekant till min far tycker ex.vis att "10g eller under är inte lönt att vikta".

Senast redigerat av it_mutt (19 september )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Blixnabb
23 september · 228 Inlägg

torsen skrev:

Mossan1 skrev:
Jo, man måste alltid balansera.
Vissa däck är bara märkta med tyngsta positionen, och man kan då vända den bort från tex TPMSventiler, bla.  = färre balansvikter. I teorin.

Sen kan ju fälgen ha defekter också.

Vissa eftermarknadsaluniniumfälgar kräver en plastring i centrumhålet för rätt passning mot navet. Utan ellet skadad = märkliga fenomen.

Vibrationer under körning pga bromsarna (utan att man bronsar alltså)  brukar vara att dom är anliggande.  I så fall blir bromsarna onormalt varma.

Känn om nått hjul är varmare än set borde vara efter en åktur.

Michelindäck på Michelinfälg behöver vanligtvis inte balanseras.
Jag har haft ett flertal Peugeot, Renault och Citroen med Mchelinfälgar.
Har aldrig behövt balanseras.
Däremot på andra bilar kan någon obetydlig vikt behövas om man har bilens originalfälgar.
Med pirat-/eftermarknadsfälgar är det en helt annan sak.
De kan vara både skeva, ovala eller ha tyngden fel så at viktförskjutning sker.

Michelinfälgar, tror aldrig att jag råkat ut för några sådana fälgar men åker iof inte franskt
Alla mina hjul gamla som nya fälgar med Michelindäck har behövts balanseras men Volvo, BBS, OZ kanske gör kassa fälgar om man ska gå efter dina erfarenheter

MrHyde
24 september · 163 Inlägg

torsen skrev:
Michelin är en av få som levererar däcken balanserade med en liten röd punkt på däcket som ska monteras vid ventilen.

Ursäkta, men det där är rent skitsnack.. Nästan alla tillverkare av billigare däck, typ kinadäck och liknande, har en röd punkt som markerar ventilens förhållning till däcket. Michelin har däremot INTE det på sina däck. Har dom aldrig haft under de 5 år jag jobbat på däckverkstad.
Orsaken till att det användes frekvent förut var att däcken var sämre balanserade och nuförtiden är tillverkningsprocessen hos premiumtillverkare så pass sofistikerad att det inte behövs, kinatillverkare däremot är inte lika precisa i tillverkningen.

Och ja, jag monterade 3 uppsättningar Michelindäck på jobbet igår, så jag har uppdaterade fakta.

Orfeus
25 september · 96 Inlägg

MrHyde skrev:

torsen skrev:
Michelin är en av få som levererar däcken balanserade med en liten röd punkt på däcket som ska monteras vid ventilen.

Ursäkta, men det där är rent skitsnack.. Nästan alla tillverkare av billigare däck, typ kinadäck och liknande, har en röd punkt som markerar ventilens förhållning till däcket. Michelin har däremot INTE det på sina däck. Har dom aldrig haft under de 5 år jag jobbat på däckverkstad.
Orsaken till att det användes frekvent förut var att däcken var sämre balanserade och nuförtiden är tillverkningsprocessen hos premiumtillverkare så pass sofistikerad att det inte behövs, kinatillverkare däremot är inte lika precisa i tillverkningen.

Och ja, jag monterade 3 uppsättningar Michelindäck på jobbet igår, så jag har uppdaterade fakta.

Hur vanligt skulle du säga att det är defekter på Michelin-däck?

Sen tänkte jag också fråga, Bythjul föreslog att man kan testköra däcken i en Roadforce-maskin. Någon som vet var man hittar en sån i Västerås?

MrHyde
25 september · 163 Inlägg

Orfeus skrev:

MrHyde skrev:

torsen skrev:
Michelin är en av få som levererar däcken balanserade med en liten röd punkt på däcket som ska monteras vid ventilen.

Ursäkta, men det där är rent skitsnack.. Nästan alla tillverkare av billigare däck, typ kinadäck och liknande, har en röd punkt som markerar ventilens förhållning till däcket. Michelin har däremot INTE det på sina däck. Har dom aldrig haft under de 5 år jag jobbat på däckverkstad.
Orsaken till att det användes frekvent förut var att däcken var sämre balanserade och nuförtiden är tillverkningsprocessen hos premiumtillverkare så pass sofistikerad att det inte behövs, kinatillverkare däremot är inte lika precisa i tillverkningen.

Och ja, jag monterade 3 uppsättningar Michelindäck på jobbet igår, så jag har uppdaterade fakta.

Hur vanligt skulle du säga att det är defekter på Michelin-däck?

Sen tänkte jag också fråga, Bythjul föreslog att man kan testköra däcken i en Roadforce-maskin. Någon som vet var man hittar en sån i Västerås?

2 år sen jag stötte på det sist, 4st helt nya 195/65R15 Michelin Energy Saver gällde det då. Vi reklamerade däcken till Michelin som skickade nya innan dom ens fått in de gamla. Vi fick dock ingen återkoppling på var felet låg från Michelin, men dom nya dom skickade var bra. Måste dock säga att det är den enda gången jag någonsin sett problem med Michelin, åker själv på Michelin X-ice North 4 på vintern och är helnöjd.
Skulle inte säga att Michelin är annorlunda mot några andra premiumtillverkare, det är väldigt ovanligt att det är däcken det är fel på när det handlar om premiumdäck(förutsatt att dom är nya vill säga).

Road Force är en modellserie från ett företag som heter Hunter som gör monteringsmaskiner, balanseringsmaskiner och hjulinställare, bland annat. Vad dom menade är jag inte helt säker på, men Hunter har säkerligen en riktnings/balanseringsmaskin som går att "testköra" däcket i. Dock är det inte speciellt vanligt att vanliga däckverkstäder, även större kedjor, har sådana maskiner. Jag jobbar i Sandviken, och här i Gästrikland finns det nog ingen verkstad som har det.
Kolla efter företag som specialiserar sig på fälgreparation och riktning och hör dig för, jag bor tyvärr för långt ifrån Västerås för att ha någon koll där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang