Köpråd: "stadsjeep" med extra knuff

dddale
5 februari · 70 Inlägg

Hej ..
Som rubriker lyder så är jag ute efter en stadsjeep/ kombi med hög markfrigång med extra knuff. Alltrack, XC modeller är inte av intresse.
Jag ska förtydliga min önskan känner att jag kanske vilselett behovet, bilen ska användas för dagligt bruk och den högre markfrigången krävs för vissa ändamål, alltså inte en renodlad offroad bil.
En stadsjeep kanske skulle passa bättre som rubrik.
Mina krav är :
Bensin
Automat
Fyrhjulsdrift
Budget 200k

Tacksam för förslag

MVH
Daniel

Senast redigerat av dddale (6 februari )

torsen
5 februari · 6 482 Inlägg

Toyota LandCruiser, Mercedes G-Klass, Mitsubishi Pajero Wagon, Nissan Patrol och ev Jeep Grand Cherokee.

SportPilot Ubåtsingenjör
6 februari · 7 026 Inlägg

En cayenne turbo får du för de där pengarna, sen hade jag personligen aldrig vågat köpa en

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zemet
6 februari · 3 809 Inlägg

Cayenne alt Touareg lär du väll få mest HK för pengarna.
Både Touareg och Cayenne har ju blivit halvpopulära som offroad bilar och har ju både diffar, effekt och markfrigången för det.

torsen
6 februari · 6 482 Inlägg

zemet skrev:
Cayenne alt Touareg lär du väll få mest HK för pengarna.
Både Touareg och Cayenne har ju blivit halvpopulära som offroad bilar och har ju både diffar, effekt och markfrigången för det.

Touareg och Cayenne har INTE rosat offroaden, enligt de bilar och förare jag sett.
Har bl a luftintaget för lågt för att kunna passera "milda" vattendrag = halvdjupa diken/vattensamlingar.
Men, men - mycket beror på föraren.
Har själv provkört exemplar med luftfjädring - som kommer i egensvängning och slår i marken på ojämnt/"guppigt" underlag.
Händer INTE med Land Rover och Range Rover som också har luftfjädring.

torsen
6 februari · 6 482 Inlägg

torsen skrev:
Toyota LandCruiser, Mercedes G-Klass, Mitsubishi Pajero Wagon, Nissan Patrol och ev Jeep Grand Cherokee.

Ursäkta, men jag glömde Land Rover och Range Rover (samt UAZ?).

zemet
6 februari · 3 809 Inlägg

torsen skrev:

zemet skrev:
Cayenne alt Touareg lär du väll få mest HK för pengarna.
Både Touareg och Cayenne har ju blivit halvpopulära som offroad bilar och har ju både diffar, effekt och markfrigången för det.

Touareg och Cayenne har INTE rosat offroaden, enligt de bilar och förare jag sett.
Har bl a luftintaget för lågt för att kunna passera "milda" vattendrag = halvdjupa diken/vattensamlingar.
Men, men - mycket beror på föraren.
Har själv provkört exemplar med luftfjädring - som kommer i egensvängning och slår i marken på ojämnt/"guppigt" underlag.
Händer INTE med Land Rover och Range Rover som också har luftfjädring.

Jag vet inte hur populära dem är för att köra i lera mm, men det verkar populärt att bygga om dem och sätta på 33 eller 35" däck.
Det är bara googla off road cayenne så hittar man massvis med ombyggda Cayenne.

Skall man köra mycket off road får man väll sätta dit en snorkel antar jag.

Men bil med mycket kraft och bra markfrigång som dessutom har hög och lågväxel med diffbromsar så tror jag det är den bilen som bäst passar TS önskemål inom budgeten på 200K.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 februari · 12 627 Inlägg

synd att det var lite dålig budget  annars hade ju en trackhawk passat in perfekt men dom kostar ju tyvärr lite... men det är skapligt umf i dom iallfall smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
6 februari · 9 367 Inlägg

Det är väl endast med viss fantasi bilar som Land Rover, Nissan Patrol och UAZ tex kan beskrivas som att dom har "extra knuff" (som iaf jag tolkar som prestanda?). wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
torsen
6 februari · 6 482 Inlägg

dddale skrev:
Hej ..
Som rubriker lyder så är jag ute efter en stadsjeep/ kombi med hög markfrigång
Tacksam för förslag

MVH
Daniel

Brådis, jag siktade på det första önskemålet i tråden = hög markfrigång!
I skogen puttrar man, eller i alla fall jag, fram på ettan och lågväxel samt under 1000 rpm.

Hade inte "extra knuff" skrivits hade jag lagt till Samurai, Jimny och Niva.

Cuefa Ain't no place like home...
6 februari · 4 558 Inlägg

En Grand Cherokee SRT är det självklara valet om du hittar en som klarar budget big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari · 16 138 Inlägg

KIA Sorento 2,2 Diesel med 200Hk kanske? Knuffar på bra...

Ah, Bensin, sorry

Senast redigerat av Hybrid_ (6 februari )

SportPilot Ubåtsingenjör
6 februari · 7 026 Inlägg

torsen skrev:

dddale skrev:
Hej ..
Som rubriker lyder så är jag ute efter en stadsjeep/ kombi med hög markfrigång
Tacksam för förslag

MVH
Daniel

Brådis, jag siktade på det första önskemålet i tråden = hög markfrigång!
I skogen puttrar man, eller i alla fall jag, fram på ettan och lågväxel samt under 1000 rpm.

Hade inte "extra knuff" skrivits hade jag lagt till Samurai, Jimny och Niva.

Inte alla som ska ut i leran, ska man bara dra båt/husvagn eller hästsläp på halvtaskigt underlag så fungerar nästan vad som helst. En cayenne eller Touareg klarar allt detta exemplariskt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
dddale
19 februari · 70 Inlägg

Hittar inget som faller mig i smaken,  lär kolla på diesel marknaden ändå..

Bmw x3 3.0d 2015 m-sport..
Tankar om de?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang