Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)
  • 110 Följare
  • 255 898 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
Cuefa Ain't no place like home...
29 maj 2023 · 4 628 Inlägg

Smart val att titta åt andra hållet en stund, motivationen kommer komma tillbaks! 💪🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
29 maj 2023 · 1 373 Inlägg

Trist att höra, men som de tidigare sagt, ställ undan ett tag.
Fundera och läs på lite från andra. Och till slut så kommer suget tillbaka.
Och då är vi här och läser :-) och kommer med glada tillrop

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
eastereverybodybay
7 mars · 365 Inlägg

Hallå igen!

Hade nääästan förträngt min gamla tråd.

Får väl göra ett sista inlägg...  smile


Bara för att trotsa alla lagar om allt tings jävlighet så körde jag strax över 700 mil med bilen förra sommaren, trots oljeläckaget och trots felaktig mappning.

Men den har ju funkat helt okej att köra...

Efter några hundra mil så upphörde oljeläckaget från den främre vevaxeltätningen!

MYCKET konstigt får jag ju lov att säga!




I slutet av juni så fick jag ett mejl från Modran Auto i Helsingborg som undrade hur det hade gått med mappningen och dom berättade att dom nu hade köpt in ny utrustning som borde kunna klara av att mappa min original ECU.

Så glad i hågen bokade jag en tid och körde dit bilen på trailer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9ebea54110acdd18bdc0f30a01d9b78f.jpg


Dom sa att dom ville ha bilen i 2 dagar...

Kändes ju skitkul att äntligen få en bra mappning.

Tiden gick och 19 dagar senare så sa dom tyvärr att dom inte klarade av det.

Dom kunde läsa ut det som fanns i min ECU och dom kunde göra en ny grundmapp, men dom kunde inte få in den nya mappen i min ECU...

Lite surt får man ju säga.  

Hur som haver så var det väldigt trevliga killar där på Modran Auto och dom bad om ursäkt för att dom inte lyckades, dom frågade till och med om jag ville ha ersättning för bensinkostnaden efter att ha behövt köra typ 120 mil i onödan med biltrailer. Men jag tackade nej.

Jag är glad och tacksam ändå att dom gjorde ett försök.




Efter att ha fått hem bilen tänkte jag att det är väl bara att krypa till korset och se till att montera en annan motorstyrning.

Tänkte först att jag gör monteringen själv men efter att ha läst på en del om hur man monterar ett Maxxecu så insåg att jag har ett arbete att sköta, ett arbete som tar mycket energi och tid i anspråk och att jag egentligen inte har den fritid som behövs för att ligga i garaget varenda kväll.


Frågade istället runt lite bland olika tuningfirmor och kom till slut i kontakt med en firma i Småland som bokade in bilen typ 4 veckor längre fram för att montera ett Maxxecu... Men som sedan flyttade fram den bokade tiden två gånger på grund av hög arbetsbelastning.
Då tröttnade jag på dom och avbokade.

Bokade istället en ny tid hos en firma i Östergötland, ytterligare nästan 5 veckors väntan och i absolut sista stund gjorde även dom en ombokning på grund av för mycket jobb och för lite tid.

Kom då i istället i kontakt med C-Parts i Falköping som hade möjlighet att ta emot bilen redan veckan efter. Så fick det bli!

Dom gjorde installationen snabbt på ett par dagar och gjorde också en mappning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e7601707117a30b466441f3dce861d99.jpg




När det gäller mappningen så var mitt önskemål att motorn skulle hålla ett laddtryck på 1,1 bar genom större delen av registret. Jämfört med det tidigare på 0,75 bar.

Med tanke på att en original Astra H med typ samma motor har 240hk och 350nm med 1,0 bar i laddtryck. Fast den har ju å andra sidan en lite större turbo.


Det blev dock inte alls som jag hade tänkt.

Efter mappningen så hamnade den på ett laddtryck på 1,2 bar som max mellan 3000 och 4500 rpm.

Mapparen sa att turbon nu pumpar så mycket den orkar.
Helt enkelt för litet avgashus och sannolikt också alldeles för mycket motstånd i avgassystemet.

Resultatet av mappningen blev runt 210 hk och 350 Nm.

Faktiskt lite förvånad att det inte blev mer kusar än så.

Man läser ju på lite olika tyska och engelska Opelforum att folk har mappningar med original ECU och original turbo på 250-300 hk.

Även tuningfirmor säljer ju steg 1 programvaror där dom hävdar att det ska ge 250hk med original motor.

Men det är väl kanske flodhästar eller påhittade effektsiffror som man kanske bör ta med en nypa salt.

Effekten som blev nu är ju typ detsamma som jag hade med original ECU efter mappningen hos Turbocenter. 

Vridmomentet blev ju dock typ 40-50nm mer än förut. Och det märks ju verkligen när man kör.

Och effektkurvan blev ju nu väldigt mycket mer Jämn och fin genom hela registret.

Men faktum var att bilen hade märkbart mer kraft runt 5500 rpm med den gamla mappningen med original ECU. Och den var även mer varvvillig tidigare. Nu kroknade den ur efter 5700-5800 rpm.
Men jag gissar att Turbocenter gick på mer med tändningen än vad C-Parts kanske gjorde.  ??



När jag kom hem med bilen så körde jag en långtur bara för att se så att allt fungerade, och det gjorde det ju så klart.

Ställde sen in bilen i garaget för säsongen.


Framåt december började jag fundera på om man skulle beställa hem en annan lite bättre turbo.

Och så fick det bli.
Beställde en K06 hybridsnurra från en firma i UK.

Ingen ”gigantisk turbo”, men enligt säljaren god för cirka 330hk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-21851991338876d05da62e3a906ba0a9.jpg


Monterade aggregatet i julhelgen. Jäkla trångt när motorn sitter i bilen.
Bort med både rattstång, pedalställ och bromsservo.

Dessutom försvann gängorna i två hål i toppen till grenröret, borra å gänga om, klart att det ska jävlas lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3e974afeb41d1557db778ffe1a040520.jpg



Passade även på att bygga en 3-tums downpipe istället för den lite tillplattade 2½ som jag har haft. Byggde även ett nytt avgasrör i 3 tum hela vägen till bakaxeln för att sedan gå ner till 2½ tum.

Monterade även två Apple Racing ljuddämpare istället för Biltemas.
Vilken skillnad på ljuddämpare!
Det jobb som två Biltemadämpare gör fixar ju en Appledämpare.   

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ffc75583c21d55edfd4f9bd085f4c951.jpg


 

Vidare så var jag egentligen inte alls supernöjd med kabelinstallationen och den plats där man hade monterat den nya ECU:n.

Kablaget och dess dragning tycker jag tyvärr inte att det är så jättesnyggt gjort trots att man debiterade 16 timmar för installationen á 1000 kr per timme.

En del kablar hamnade typ bara löst runt motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a201e168efa65a14f8950b3877dc42ca.jpg


Inte för att allt annat är så supersnyggt under huven, Men ändå... 



Jag bad dom att montera den nya ECU:n där den gamla satt i motorrummet, men det gick tydligen inte då det blev för trångt.

Den nya ECUn monterade man istället där batteriet normalt sitter monterat i motorrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9d6504f568c83e7dd3e799a3d5e7abd2.jpg


Lite smått våldsam har man tydligen varit där då delar av spackel har lossnat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-78a0e75a59a0cda7ba596c5bd31e908c.jpg



Nåja! Det kunde ju inte dom veta att det var spackel där. Och jag förstår att det kan vara lite besvärligt att komma på bra lösningar på en gammal bil och dom gjorde väl ändå ett rimligt jobb vill jag säga... Är absolut inte missnöjd.

Jag borde väl kanske ha berättat för montören att just där är ingen bra placering för elektronik, men det är ju lätt att vara efterklok.


Efter hemkomst så kunde jag snabbt konstatera att det rinner in regnvatten på både ECU och den nya säkringsdosan så dom blir sjöblöta.

Så jag bestämde mig för att förlänga kablaget och flytta ECUn in i bilen och sätta den under handskfacket.

Höll på med det i typ nästan 20 timmar, så med facit i hand kunde jag ju lika gärna ha försökt göra hela installationen från början.




När det väl var färdigt fick jag för mig att man kanske skulle leta reda på en diffad bakaxel.

Men det börjar ju bli riktigt svårt att hitta.
Finns visserligen en del Manta B axlar till salu lite här och där ibland, men den breda axeln vill jag ju inte ha.

Begagnade Kadett eller Ascona A/Manta A axlar med diffbroms finns ju på tyska Ebay, men priserna ligger ju runt 2000 till 2500 euro. Det märks verkligen att den svenska kronan är ett skithuspapper nu för tiden.

Efter lite fundering så blev det ett köp och montering av en ny Gripper 45 procents lamelldiff från Sellholm Tuning. 

Bilen blev ju nu betydligt mer underhållande att köra med en riktig diffbroms.

Ville därefter beställa en ny tid för ännu en mappning hos C-Parts, men dom hade tyvärr inte tid för stunden så det blev istället att ta bilen ned till BJ Teknik & motor utanför Ängelholm.
En firma med mycket bra service som jag absolut kan rekommendera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-c1317eae10dbe9b3bbcdf2388bb13eb4.jpg


Nu blev resultat cirka 270 hk vid 6520 rpm och varvstoppet lades ända uppe vid 7000 rpm. LOL  big_smile
(Fast det varvtalet tyckte nog inte dom hydrauliska ventillyftarna om då en av dom började föra ett förfärligt oljud mot slutet av mappningen). Hm... Får kolla upp det...

Fast lyftaren var tyst igen när jag kom hem... Det kanske helt enkelt blev lite för varmt vid körningen på rullarna. 

Usch vilken pärs det är att stå bredvid och titta på när ens bil körs på rullande landsväg.
Man bara står och väntar på att det ska skramla till.

När allt är färdigt så är man ju helt slut i kroppen och i huvudet.  lol lol big_smile

Vridmomentet blev ungefär som tidigare då max laddtryck lades på 1,2 bar (cirka 350nm).

Hade ju gått att lägga på mer... men jag valde att lägga gränsen där.
Den lilla Getrag 240 växellådan är ju en klen liten sak och det är ju onödigt att utmana ödet.
Det sägs att man ganska snabbt vrider sönder lådorna vid 400nm.


Men det här känns som väldigt lagom mycket effekt i en gammal bil som väger lika mycket som två grankottar och som har en ganska spännande väghållning när det börjar gå lite fort.

Känner mig hyfsat nöjd med bilen nu.

Men med facit i hand så har jag lagt ned alldeles för mycket pengar på den, så det känns verkligen som att det får räcka nu.

Hoppas att den nu får fungera utan problem och att man får njuta av den.

Och därmed så får den här ”renoveringstråden” vara slut. Den blev lite längre än jag hade tänkt.

Men hade jag inte gjort den här tråden så hade bilen stått på skroten idag.

Tack för att ni har varit publik. 
Ha de gott! Må väl! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-233256d2f18072c39f94c4240363e3a8.jpg

Senast redigerat av eastereverybodybay (7 mars )

HG_
7 mars · 2 484 Inlägg

Vilken historia, många mil det har blivit.
Nu när bilen är ”färdig” så hoppas jag du får använda bilen i sommar & lägga några mil på vägen.
Man får lycka till.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Cassius Hobbymekaniker
11 mars · 470 Inlägg

Testa att åka konbana eller liknande ett par gånger så kommer snart uppgraderingstankarna igen wink

Jag har aldrig inbillat mig lite av det du säger, att runt 300hk är ganska "lagom" i en Kadett C. Mycke mer än så börjar det bli knepigt med greppet bak (vilket så klart går arbeta med också men då hamnar man fort i att skärmarna behöver breddas).

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
eastereverybodybay
11 mars · 365 Inlägg

Cassius skrev:
Testa att åka konbana eller liknande ett par gånger så kommer snart uppgraderingstankarna igen wink

Jag har aldrig inbillat mig lite av det du säger, att runt 300hk är ganska "lagom" i en Kadett C. Mycke mer än så börjar det bli knepigt med greppet bak (vilket så klart går arbeta med också men då hamnar man fort i att skärmarna behöver breddas).

Hehehe   big_smile

Tror jag undviker konbanan, lär bara sluta med att jag blir trött i armarna. lol

Bättre att ta en glass-tur... tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang