3028
Sök

Ford Kuga, mekaniskt dunkande Bilprovningen hittar inget

3 Inlägg
Igår 07:06
Trådstartare
#1
Har en Ford Kuga 2010 awd automat som senaste långresan på 40 mil började vibrera lätt i ratten och dunka i takt med ett hjulsnurr ungefär. Det är numer ett ganska kraftigt dunkande om man frihjular. Det blir mycket mindre ljud om man gasar eller bromsar så jag trodde helt enkelt ett däck inte satt ordentligt. Tyvärr inte så enkelt. Ljudet blir också mindre om man svänger åt höger men inte om man svänger åt vänster. Bilprovningen hittade inget fel och jag bad dessutom dom kolla efter vad det kunde vara. Känner man med foten på rattstången under körning så känner man tydligt dunkandet med foten.

Hur ska jag börja felsöka när bilprovningens alla kontroller inte gav något resultat?

3 900 Inlägg
Igår 09:41
#2
Bilprovningen hittar bara uppenbara saker som glapp mm.
Dåligt hjullager märker dom inte, som exempel. Sådana blir ytterst sällan märkbart glappa på drivande axlar.

Dålig CV knut på drivaxel skulle dom inte hitta heller

Osv osv.

3 Inlägg
Igår 10:06
Trådstartare
#3
Utifrån beskrivningen med tanke på att det låter mycket mindre när man svänger åt höger, är drivknut en gissning alltså?

3 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#5
Hur gör man för att felsöka eller åtminstone triangulera in vart man ska felsöka? Jag har hittat några videos men bara på hur man byter, inte hur man kan avgöra om det är problem eller inte...

3 900 Inlägg
för 9 timmar sedan
#6
Ryck och slit i saker efter glapp,
Ta en sida i taget.
Hissa bilen, ryck och snurra på hjulet.
Är däcket runt, eller har det bruten cord och ojämnt? Låter det från hjulagret?
(Sällan man hör så, men om det låter så illa som beskrivet, så kanske) Bromsen kan låta lite från mellan bromsbelägg och skiva. Slasande ljud liksom

Ta sen av hjulet och ryck ,slit och vrid på drivaxeln.
Drivaxel ska normalt inte ha glapp i vrid eller radiellt.
Kan ha ca 1.mm glapp axiellt som normalt i yttre knuten.

Glöm inte att ha mer under bilen än bara domkraften. Lösa hjulet och resevhjulet ovanpå funkar om inget bättre finns.
Pallbock är inte dyrt och enklast att anpassa.

En Kuga är ofta 4wd, så du har en kardanaxel till bak också i så fall.
Den ska inte heller ha glapp i vrid, radiellt och heller inte axiellt. Sitter säkert ett stödlager någonstans längs vägen.
Senast redigerat av Mossan1 (för 9 timmar sedan)

7 817 Inlägg
för 6 timmar sedan
#7
Om du inte kan känna något radiellt spel/glapp i yttre eller inre drivaxelknutarna så känn efter om den finns något axiellt spel/glapp.
Hade det problemet på en nästan ny (2.000 mil) Niva höger fram.
Visade sig att höger inre drivaxelknuten hade "gått torr" - alternativt inte blivit smord från fabrik.
Inte mycket spel/glapp - men tillräckligt för att höra metall mot metall.


Sök