DennisD93 skrev:
Om man ska gå tillbaka till diagnosen, så är det så att bilen börjar låta annorlunda, ett ljusare, nästan vibrerande läte, och tappar kraft när man är uppe i ett visst varvtal. Jag är väl inte 100 på att det är bränslepumpen, men den tjuter satan och jag hade ändå tänkt åtgärda det. Hoppades väl att det skulle lösa det problemet också.
Bränslepumpen är tagen från en 2.0 tdi från 2012, och dieselvärmaren gick igenom locket. Jag har ingen dieselvärmare på min.
Jag ska jämföra artikelnummer.
Det fanns en teknisk aktion på dessa motorer, som hade en del o göra med resonans o oljud.
Den innebar att man satte små vikter, eller gummikuddar, på rören till spridarna.
Detta tog bort vibrationer o minskade ljudet.
Att bilen tappar ork... jag skulle nog haka på någon form av diagnosutrustning o kolla så den får bränsle o så att inte något begränsar laddtrycket.
Det känns som sagt högst osannolikt att det skulle vara en fallerande bränslepump (dom har en tendens att föra ett jäkla oväsen men ändå fungera prickfritt), i så fall tror jag mer på ett igensatt bränslefilter, eller att den drar tjuvluft via slangarna som hanterar returen av diesel från spridarna och tillbaks till tanken.
Rören till spridarna är i stål, men slangarna är i gummi och väldigt klena. Så pass klena att man oftast inte kan få bort dom från spridarna utan att dom går sönder.
Ett nytt slang-kit (som också kommer med nya o-ringar, de minsta jag någonsin sett i en personbil) kostar runt 1500kr original, finns garanterat billigare från 3e part.
Jag vill med detta säga att även om din diagnos kanske inte är felaktig, så skulle i alla fall jag investera lite mer tid i felsökning innan jag börjar byta komponenter på måfå.
Att skjuta iväg "the parts canon" som jänkarna säger, dvs dränka bilen i delar tills problemet är löst, är inte bara ett slöseri med tid, det kostar ohemult med pengar också.
Känner du någon som har en VCDS felkodsläsare, eller bor du i/ i närheten av en större stad där det kan finnas någon som kan hjälpa dig?