Släpvagn frågor

Brådhis * Voff voff *
15 september 2023 · 10 280 Inlägg

evoline skrev:
19. Är det här banan för uppkörningen som används än idag?
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151561/151561-8d185825ff4474687957b6fe3f69dfee.jpg

Edit:
Hittade mer info för banan på länken som är från 2012:
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ … 012_45.pdf

Övar hemma med vanlig lätt släp just nu, men kommer ta lektion med skolan men vill inte komma dit oförberedd.
Har klarat teoriprovet men all information om detaljer hur allt fungerar fanns inte med i appen "Ta BE-körkort".

Tack på förhand

När jag körde upp för BE 2012 så såg banan ut som på din bild. Fast jag fick den vänstra spegelvänd, dvs jag fick backa snett bakåt åt höger.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 september 2023 · 13 744 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

16. Nej, tungt släp är benämning på alla släp över 750 kg totalvikt kan man säga. Boggie brukar det bli uppåt 1300-1500 kg och däröver.

17. Ja.

18. Ja, det kan bli att den går ihop helt. Då är det illa... wink

16,, nej tungt släp räknas det först när tågvikten passerar 3500 kg, innan dess kallas ju släpet bromsat släp,  med en normal bil så krävs det ju över 1200 kg,,  när man kör upp så måste släpet kräva B96 iaf  med den dragbilen,,   är en djungel,, iom att ex min bil så måste man ha utökat över 1180 kg, med en annan kan det krävas 1600-1700 kg beroende på vikten på dragbilen .

Du har helt rätt! My bad! Tänkte på C och D där allt över 750 kg blir tungt släp och kräver CE eller DE.

Mm  men där blir ju tåg vikten garanterar direkt över 3500kg 😁.  Finns ju ingen buss eller lastbil under 3500kg 🤣.    Kollade lite n vart man kan gå kurs för de. Jo tjena inte det lättaste kan jag säga.    Iof skulle ajg kunna ta en buss på jobbet och åka iväg till ett annat bussföretag vi samarbetar med och låna släpet men föredrar att gå genom skola . Jag är ju en dum jävlel som måste lära mig på en skola.     Sen är ju frågan om man vill försöka ta De. Men skulle behöva tungt släp på b och då är det ju lika bra att ta för buss direkt så får man. Be automatiskt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
15 september 2023 · 10 280 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

16,, nej tungt släp räknas det först när tågvikten passerar 3500 kg, innan dess kallas ju släpet bromsat släp,  med en normal bil så krävs det ju över 1200 kg,,  när man kör upp så måste släpet kräva B96 iaf  med den dragbilen,,   är en djungel,, iom att ex min bil så måste man ha utökat över 1180 kg, med en annan kan det krävas 1600-1700 kg beroende på vikten på dragbilen .

Du har helt rätt! My bad! Tänkte på C och D där allt över 750 kg blir tungt släp och kräver CE eller DE.

Mm  men där blir ju tåg vikten garanterar direkt över 3500kg 😁.  Finns ju ingen buss eller lastbil under 3500kg 🤣.    Kollade lite n vart man kan gå kurs för de. Jo tjena inte det lättaste kan jag säga.    Iof skulle ajg kunna ta en buss på jobbet och åka iväg till ett annat bussföretag vi samarbetar med och låna släpet men föredrar att gå genom skola . Jag är ju en dum jävlel som måste lära mig på en skola.     Sen är ju frågan om man vill försöka ta De. Men skulle behöva tungt släp på b och då är det ju lika bra att ta för buss direkt så får man. Be automatiskt

Buss under 3500 kg finns det. VW Transporter med plats för 11 personer. Väger under 3500 kg totalt men kräver D-kort då det styrs av antalet passagerare.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
15 september 2023 · 7 290 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

16. Nej, tungt släp är benämning på alla släp över 750 kg totalvikt kan man säga. Boggie brukar det bli uppåt 1300-1500 kg och däröver.

17. Ja.

18. Ja, det kan bli att den går ihop helt. Då är det illa... wink

16,, nej tungt släp räknas det först när tågvikten passerar 3500 kg, innan dess kallas ju släpet bromsat släp,  med en normal bil så krävs det ju över 1200 kg,,  när man kör upp så måste släpet kräva B96 iaf  med den dragbilen,,   är en djungel,, iom att ex min bil så måste man ha utökat över 1180 kg, med en annan kan det krävas 1600-1700 kg beroende på vikten på dragbilen .

Du har helt rätt! My bad! Tänkte på C och D där allt över 750 kg blir tungt släp och kräver CE eller DE.

shit happens smile  jo sen KAN ju ett 750 släp bli (tungt) om man har en fet sata van/husbil som redan väger 3500 kg smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
evoline
17 september 2023 · 257 Inlägg

20. Är det här skylten som visar vad släpet väger osv?
I teori-appen stod det att det finns en skylt under hjulskärmen men hitta denna vid påskjutsbromsen.
Gissar att 2400 är totalvikten när jag översatte med Google translate, är 100kg tjänstevikten?
Vad är DC 22 kN?
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151561/151561-b0d94298992e25f8252abcf6ce247d28.jpg


Tack på förhand

Senast redigerat av evoline (17 september 2023)

Brådhis * Voff voff *
17 september 2023 · 10 280 Inlägg

evoline skrev:
20. Är det här skylten som visar vad släpet väger osv?
I teori-appen stod det att det finns en skylt under hjulskärmen men hitta denna vid påskjutsbromsen.
Gissar att 2400 är totalvikten när jag översatte med Google translate, är 100kg tjänstevikten?
Vad är DC 22 kN?
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151561/151561-b0d94298992e25f8252abcf6ce247d28.jpg


Tack på förhand

Det där är typskylten för påskjutsbromsen. Den kan vara godkänd för mer än vad släpets axel tex är. Du hittar den information du söker om släpet i regbeviset.

Senast redigerat av Brådhis (17 september 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
evoline
17 september 2023 · 257 Inlägg

Vet att information finns på registreringsbeviset men ska det inte finnas nån skylt på släpvagnen också?

granadadr
18 september 2023 · 7 290 Inlägg

evoline skrev:
Vet att information finns på registreringsbeviset men ska det inte finnas nån skylt på släpvagnen också?

på min biltrailer finns det typskylt med alla vikter,,

Brådhis * Voff voff *
18 september 2023 · 10 280 Inlägg

evoline skrev:
Vet att information finns på registreringsbeviset men ska det inte finnas nån skylt på släpvagnen också?

Jo, det kan finnas. Men inte alltid. Har haft släp där det inte funnits någon typskylt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
18 september 2023 · 7 238 Inlägg

Mitt släp har inte typskylt.

evoline
21 september 2023 · 257 Inlägg

Klarade uppkörningen för BE-behörighet idag på första försöket.

Förutom att göra säkerhetskontrollen fick jag frågor hur mycket av rörelsereserven ska vara kvar efter man gjort hård inbromsning, när man ska ha vinterdäck (datum), vilka kombinationer man kan ha (ex dubbdäck på bilen vad gäller då för släp).

Jag var noga och berättade allt under kontrollen och sen sa provförrättaren att vi kan åka nu, visade inre säkerhetskontrollen snabbt bara, men han sa gjorde ni inte det innan ni kom smile
Hade hyrt ekipaget från trafikskola.

Behövde inte göra nån backning mellan koner som jag bifogat innan.
Sen vara det bara stadskörning med landsväg, rondeller och motorväg, fick göra en backning runt ett hörn.

Tack till alla som hjälp och svarat på frågorna, man känner sig mindre nervös när man förstår hur det fungerar och inte bara läser teorin.
Övade mycket med att backa, ca 2 veckor, men bara max 30min körning varje gång.
Tog en lektion igår bara för att känna av deras bil med automat, men det var som en uppkörning, gå igenom hela säkerhetskontrollen och sen köra och backa runt ett hörn, värt pengarna för att repetera och testa inför uppkörningen.

Tack till er alla igen

Brådhis * Voff voff *
21 september 2023 · 10 280 Inlägg

evoline skrev:
Klarade uppkörningen för BE-behörighet idag på första försöket.

Förutom att göra säkerhetskontrollen fick jag frågor hur mycket av rörelsereserven ska vara kvar efter man gjort hård inbromsning, när man ska ha vinterdäck (datum), vilka kombinationer man kan ha (ex dubbdäck på bilen vad gäller då för släp).

Jag var noga och berättade allt under kontrollen och sen sa provförrättaren att vi kan åka nu, visade inre säkerhetskontrollen snabbt bara, men han sa gjorde ni inte det innan ni kom smile
Hade hyrt ekipaget från trafikskola.

Behövde inte göra nån backning mellan koner som jag bifogat innan.
Sen vara det bara stadskörning med landsväg, rondeller och motorväg, fick göra en backning runt ett hörn.

Tack till alla som hjälp och svarat på frågorna, man känner sig mindre nervös när man förstår hur det fungerar och inte bara läser teorin.
Övade mycket med att backa, ca 2 veckor, men bara max 30min körning varje gång.
Tog en lektion igår bara för att känna av deras bil med automat, men det var som en uppkörning, gå igenom hela säkerhetskontrollen och sen köra och backa runt ett hörn, värt pengarna för att repetera och testa inför uppkörningen.

Tack till er alla igen

Kul! Grattis! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang