Lantisar kör bil sämre än ståkkhålmare

d-b
20 september 2023 · 541 Inlägg

35 cm snö i Kiruna och allt blir inställt.

https://www.dn.se/sverige/snokaos-i-kir … stalls-in/

Och detta trots att Kirunas befolkningstäthet är 1 inv/km2, medan Stockholm ligger på 4000 inv/km2.

Nu kanske alla lantisar kan hålla k*ften nästa gång det blir långa köer i Stockholm när det kommer ett rejält snöfall.

d-b
20 september 2023 · 541 Inlägg

MrHyde skrev:

d-b skrev:
35 cm snö i Kiruna och allt blir inställt.

https://www.dn.se/sverige/snokaos-i-kir … stalls-in/

Och detta trots att Kirunas befolkningstäthet är 1 inv/km2, medan Stockholm ligger på 4000 inv/km2.

Nu kanske alla lantisar kan hålla k*ften nästa gång det blir långa köer i Stockholm när det kommer ett rejält snöfall.

35 cm snö och många har sommardäck på än. Och dom saltar säkerligen inte däruppe heller. Ni stockholmare behöver undantagstillstånd vid 3 mm snö mitt i vintern. "Rejält snöfall" för er är 3 cm.

Och jo, stockholmare kan inte köra i riktigt vinterväder. Det märks när man ska till fjällen.

Ps. Ska ni stockholmare fortsätta kallas oss för "lantisar" så kommer vi fortsätta kalla er fjollträskare.

Sätt på snökedjor då. Tar en kvart. Har jag gjort när jag bott i Frankrike och kört upp i bergen.

Jag vill gärna se ett exempel på när de fallit 3 mm (eller 3 cm föralldel) snö i Stockholm och det har blivit stora trafikproblem. Jag håller inte andan. Problemet uppstår när de fallit några dm, delvis för att vägarna då fylls med snöhögar. Först plogas det, sedan kan det ta en vecka eller mer innan alla upplogade snöhögar/-vallar kan transporteras bort. Helt plötsligt är 2-filiga vägar enkelfiliga (plus hala). Givetvis minskar kapaciteten då. Och oftast fanns det en anledning till att vägen byggts tvåfilig.

xXSammy
20 september 2023 · 6 577 Inlägg

Utav städerna jag bott i Norr, syd och öst så har Stockholm en av det sämsta vinterunderhållet

Östergötland var okej, Kiruna bäst men de plogade inte bort snöfallet i maj ett år, smälte visserligen bort lagom till jag skulle åka hem.
Då, brukade det komma >en< decimeter snö i början på oktober

Men de klart! Vi är immuna mot klimatförändringar i Sverige eftersom vi släpper ut så lite............ typ, eller, hört, jajemän...... smile

De/Dem
Jesper328
20 september 2023 · 2 375 Inlägg

Ha!
Då har ni inte sett Örebroare.

Up the RA
Mossan1
20 september 2023 · 2 828 Inlägg

*Tar fram popcornskålen*

Brådhis * Voff voff *
20 september 2023 · 10 280 Inlägg

MrHyde skrev:
35 cm snö och många har sommardäck på än.

Noterat! De brukar annars klagas på det när det bli snökaos i Stockholm, att folk borde ha lagt på vinterdäcken, men då är det okej i Kiruna att missa väderleksrapporten? wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
21 september 2023 · 10 280 Inlägg

MrHyde skrev:
Problemen med stockholmare är att oavsett om dom har vinterdäck eller ej, så kan dom inte köra bil ändå. Ser ju bara hur mycket olyckor det blir när fullastade stockholmsbilar ska upp till fjällen och kör som idioter på osaltade vägar.

Spännande! Berätta mer! Hur har du kommit fram till detta? Och att det just är fullastade bilar från Stockholm dessutom? tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
krambriw
21 september 2023 · 427 Inlägg

Alla har väl hört talas om göteborgssväng wink

trubbelturbo
21 september 2023 · 1 460 Inlägg

krambriw skrev:
Alla har väl hört talas om göteborgssväng wink

Ah, goa Göteborg!
Det varnas i flera dagar för kraftigt snöfall. Traktorer ute på varenda länsväg och grusväg och plogar men på de stora motorvägarna lyser snöröjarna med sin frånvaro. Fram tills en lastbil har fastnat i kallebäcksbacken och köerna i rusningstrafiken är kilometerlånga, ja då äntligen vaknar Trafikverket och skickar ut plogbilarna, som i sin tur ringer trafik & service på P4 för att be alla som står stilla i köerna att flytta på sig (vart då?) så de kan komma fram. Och när vägarna väl är rena, ja då bränner man resten av årets snöröjningsbudget med att skicka ut ännu fler ploglastbilar att bilda köer när dessa plogar bort snösträngen vid mitträcket och smetar ut denna över den i övrigt endast fuktiga asfalten. smile

Men vad vet jag om snöröjning, "Det är svårt att förklara för dem som inget begriper" som Trafikverkets representanter brukar säga!

Antagligen inte ens detta du syftar på, men var skönt att avreagera sig lite, tack för ordet! tongue

Senast redigerat av trubbelturbo (21 september 2023)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
d-b
23 september 2023 · 541 Inlägg

Rimligen kör stadsbor bättre än folk i landsorten och småstäder, eftersom trafiken är mer intensiv i städer. Köra ensam på landsväg är inte svårt, att manövrera  i tät stadstrafik är helt klart svårare. Det finns en anledning till att det är populärt att köra upp för körkort i småstäder. Och som sagt, nu visar det sig att inte ens de som bor på landet, trots att de bor allra längst i norr och borde ha stor vana, kan hantera snöfall.

Low
23 september 2023 · 3 313 Inlägg

d-b skrev:
Rimligen kör stadsbor bättre än folk i landsorten och småstäder, eftersom trafiken är mer intensiv i städer. Köra ensam på landsväg är inte svårt, att manövrera  i tät stadstrafik är helt klart svårare. Det finns en anledning till att det är populärt att köra upp för körkort i småstäder. Och som sagt, nu visar det sig att inte ens de som bor på landet, trots att de bor allra längst i norr och borde ha stor vana, kan hantera snöfall.

Men nu kom ju snön på en september månad när många har sommardäck på fortfarande. Genom deras erfarenheter uppe i norr så låter dem fordonen stå, vilket bevisar deras erfarenheter inom snö.

Skillnad är om det kommer 10cm snö i Stockholm på en januari månad så blir det totalt kaos, och en viss del står med sina sommardäck helt förvånande att det snöar en januari månad.

Min källa? Vägenshjältar kanal 5.🙃

d-b
23 september 2023 · 541 Inlägg

Low skrev:

d-b skrev:
Rimligen kör stadsbor bättre än folk i landsorten och småstäder, eftersom trafiken är mer intensiv i städer. Köra ensam på landsväg är inte svårt, att manövrera  i tät stadstrafik är helt klart svårare. Det finns en anledning till att det är populärt att köra upp för körkort i småstäder. Och som sagt, nu visar det sig att inte ens de som bor på landet, trots att de bor allra längst i norr och borde ha stor vana, kan hantera snöfall.

Men nu kom ju snön på en september månad när många har sommardäck på fortfarande. Genom deras erfarenheter uppe i norr så låter dem fordonen stå, vilket bevisar deras erfarenheter inom snö.

Skillnad är om det kommer 10cm snö i Stockholm på en januari månad så blir det totalt kaos, och en viss del står med sina sommardäck helt förvånande att det snöar en januari månad.

Min källa? Vägenshjältar kanal 5.🙃

Läs artikeln.

Brådhis * Voff voff *
23 september 2023 · 10 280 Inlägg

Low skrev:

d-b skrev:
Rimligen kör stadsbor bättre än folk i landsorten och småstäder, eftersom trafiken är mer intensiv i städer. Köra ensam på landsväg är inte svårt, att manövrera  i tät stadstrafik är helt klart svårare. Det finns en anledning till att det är populärt att köra upp för körkort i småstäder. Och som sagt, nu visar det sig att inte ens de som bor på landet, trots att de bor allra längst i norr och borde ha stor vana, kan hantera snöfall.

Men nu kom ju snön på en september månad när många har sommardäck på fortfarande. Genom deras erfarenheter uppe i norr så låter dem fordonen stå, vilket bevisar deras erfarenheter inom snö.

Skillnad är om det kommer 10cm snö i Stockholm på en januari månad så blir det totalt kaos, och en viss del står med sina sommardäck helt förvånande att det snöar en januari månad.

Min källa? Vägenshjältar kanal 5.🙃

Fast... Nu var det inte riktigt så va? wink

Och källan du använt? Ja, det är nog ungefär som att säga att Jägarna är en dokumentär (vilket jag iofs insett att den är efter att ha flyttat från Sthlm ut på landsbygden)... wink

Senast redigerat av Brådhis (23 september 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
23 september 2023 · 3 313 Inlägg

Brådhis skrev:

Low skrev:

d-b skrev:
Rimligen kör stadsbor bättre än folk i landsorten och småstäder, eftersom trafiken är mer intensiv i städer. Köra ensam på landsväg är inte svårt, att manövrera  i tät stadstrafik är helt klart svårare. Det finns en anledning till att det är populärt att köra upp för körkort i småstäder. Och som sagt, nu visar det sig att inte ens de som bor på landet, trots att de bor allra längst i norr och borde ha stor vana, kan hantera snöfall.

Men nu kom ju snön på en september månad när många har sommardäck på fortfarande. Genom deras erfarenheter uppe i norr så låter dem fordonen stå, vilket bevisar deras erfarenheter inom snö.

Skillnad är om det kommer 10cm snö i Stockholm på en januari månad så blir det totalt kaos, och en viss del står med sina sommardäck helt förvånande att det snöar en januari månad.

Min källa? Vägenshjältar kanal 5.🙃

Fast... Nu var det inte riktigt så va? wink

Och källan du använt? Ja, det är nog ungefär som att säga att Jägarna är en dokumentär (vilket jag iofs insett att den är efter att ha flyttat från Sthlm ut på landsbygden)... wink

Haha, allt som är på tv är sant. Så din källa är helt godkänd.😆

torsen
23 september 2023 · 7 240 Inlägg

Ursäkta men........
Är det inte övervägande nyinflyttade lantisar från Norrland som bebor Fjollträsk numera.
Vänder ju lite på begreppen vilka som kör sämst - eller..........

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang