KenthIJ skrev:
Kanske sticker ut hakan för mycket nu men...
Jag kan tycka ( visst ... jag är gubbe) att yrkesförare som ofta kritiseras generellt och ofta dras alla över en kam, liksom förare av A traktorer, borde vara ( om inte annat så av ren självbevarelsedrift och solidaritet med varandra) väldigt måna om att följa trafikregler och föregå med gott exempel.
Var och varannan lastbil jag möter kör antingen utan lyse alls eller enbart parkeringsljus och positionsljus, alternativt bara dimljus. Svenska lastbilar alltså, inte de utländska.
Sen är det precis som du skriver tidigare, i min åsikt, inte många som håller rådande hastighetsbegränsningar. Lägger man farthållaren på typ 83-85 km/h så blir man ofta ikappkörd av en långtradare. Även där lika ofta svenska som utländska. Och dom vill hemskt gärna ligga 4-5 cm bakom en, hålla avstånd vill dom inte.
Jag tycker det känns som att stoltheten i lastbilsyrket har försvunnit, när jag var liten och min pappa körde så var det dels en helt annan gemenskap men även en helt annan yrkesstolthet. Nu ska lastbilen se fräck ut på instagram eller liknande snarare än att vara laglig och framföras lagligt.
Edit: Ska lägga till att dessa upplevelser gäller mestadels Gävleborgs län och Dalarnas län.
Senast redigerat av MrHyde (24 september 2023)
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."