Ryker ifrån motorn

Edlunds
21 september 2023 · 49 Inlägg

Hallå! Har en Volvo 940 ltt -98 som ryker när man öppnar oljelocket, började med att jag öppnade huven för att bara inspektera och se om allt var okej. Men jag tyckte det luktade lite bränt (och då var den varm också). Så jag öppnade oljelocket och då såg jag att det var vit ''ångande'' rök som gick upp ur motorn. Undrar varför och om det kanske kan vara något allvarligt. Uppskattar alla svar och tips! Kan även tillägga att motorn har gått 25xxx mil.

Senast redigerat av Edlunds (21 september 2023)

torsen
22 september 2023 · 7 238 Inlägg

Helt normalt - om det slutar "ryka" efter några sekunder.

Edlunds
22 september 2023 · 49 Inlägg

torsen skrev:
Helt normalt - om det slutar "ryka" efter några sekunder.

det gör den inte. lossar jag oljelocket och låter den ligga på ventilkåpan så vibererar den jätte mycket, är som att den bygger tryck

uhlin
22 september 2023 · 2 834 Inlägg

Tät vevhusventilation

Edlunds
23 september 2023 · 49 Inlägg

uhlin skrev:
Tät vevhusventilation

hur?

Mossan1
23 september 2023 · 2 828 Inlägg

Edlunds skrev:

uhlin skrev:
Tät vevhusventilation

hur?

Den har kladdat igen.
Det gör dom ibland och på turbomotorer ska det ingå som servicepunkt vid vissa mil.

Man byter då oljefällan, och kontrollerar slangar och passager i blocket.  På illa servade motorer kan man få rensa kanalerna mekaniskt med ytterhöljet till en cykelvire eller liknande. Kan vara som halvhård underredsmassa i konsistensen.
Följt av oljebyte då skräpet landar i oljetråget.

Edlunds
26 september 2023 · 49 Inlägg

Mossan1 skrev:

Edlunds skrev:

uhlin skrev:
Tät vevhusventilation

hur?

Den har kladdat igen.
Det gör dom ibland och på turbomotorer ska det ingå som servicepunkt vid vissa mil.

Man byter då oljefällan, och kontrollerar slangar och passager i blocket.  På illa servade motorer kan man få rensa kanalerna mekaniskt med ytterhöljet till en cykelvire eller liknande. Kan vara som halvhård underredsmassa i konsistensen.
Följt av oljebyte då skräpet landar i oljetråget.

vart sitter oljefällan eller vad menar du med det?smile och vilka slangar pratar vi om? vart sitter dom osv:))

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang