"Projekt Lolvo" - Mappad, resan mot regbes!

Brukisen som blev finbil! Stilren styling för att göra bilen personlig. :)
  • 174 Följare
  • 161 079 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 februari
Mew
14 januari · 2 130 Inlägg

Xebers76 skrev:
Så fin som den blir nu så kan du ju inte köra den i regn! lol

Bilen ska minsann köras... men frivilliga underredstvättare är välkomna när som helst. big_smile big_smile

Lucif3r skrev:
Att du inte kostade på förstärkningsöron till momentbryggsinfästningen på bakaxeln. Den är ju skapligt klen redan orginal, och nu med hårdare/stumma bussningar kommer ju påfrestningen bli skapligt mycket högre.

Jo, jag kom på det när jag höll på att montera momentstaget. "Är inte det där fästet lite väl klent...?" lol Så det blir backjobb på det.
https://i.imgur.com/n1u3Uuw.jpeg

Mew
24 januari · 2 130 Inlägg

Fick hem ett nytt växellådsgummi som åkte på plats i balken. Fick även en packbox till utgående axel på M90in som ska monteras, såg att den börjat svetta olja där så det är lika bra att passa på nu när kardan ändå är borta.
https://imgur.com/Hs3H0Dn.jpeg

Monterade bränslefiltret i sin hållare. Höll på att glömma gummiskydden, men de gick precis att klämma på plats i efterhand utan att lossa filtret.
https://imgur.com/hzTkkuX.jpeg
https://imgur.com/kdCaXuy.jpeg

Fick hem förstärkningen för bakaxelinfästningen. Eftersom jag kom på detta så pass sent, när axeln redan var lackad och på plats igen, valde jag varianten från bakaxeldelar som är "bolt on" och går att skruva ihop på plats. Den är dubbelt så dyr som en vanlig som man svetsar dit och det blir inte lika cleant, men jag slipper göra om en massa arbete, så det var inte ett svårt val.
https://imgur.com/ZHhklyp.jpeg

Grundade med zink och lackade den - använde sprayfärg här, ville inte ha ett onödigt tjockt färglager mitt i förstärkningen.
https://imgur.com/pEW283t.jpeg
https://imgur.com/vkFXdmK.jpeg

Förstärkningen åkte på plats, använde gänglåsning på alla skruvar. Här ser man också panhardstaget, som fått en grundjustering genom att mäta avståndet mellan skärmkant och bromsskiva. Det är ju dock med bilen uppallad, så jag kommer såklart få finjustera det med axeln avlastad.
https://imgur.com/jWIzoK7.jpeg

Medan jag ändå hade bort momentstagets infästningar passade jag på att se över infästningen i bussningen. Jag skruvade bort den nedre uniballen för att kunna vinkla momentstaget hur som helst utan att det tar i bakaxeln, och drog ut den. Jag misstänkte att allt inte riktigt var som det skulle, och mycket riktigt - när jag drog ut momentstaget ur bussningen såg man att det hade nypt mot bussningens överkant ungefär halvvägs in. Med den nedre uniballen borta gick det att vinkla in staget bättre, och den här gången gled det snällt in hela vägen. big_smile Provade mig sedan fram till den bästa grundjusteringen på uniballsen, ville ju ha den övre lite kortare än den nedre. Till slut hittade jag ett läge där båda skruvarna gled igenom lätt och fint utan att man behövde bryta i staget för att få i dem. Jag höll koll på hur långt ut de var justerade genom att skruva in låsmuttrarna till max, göra en markering på dem och räknade hur många varv ut det var innan de låste emot uniballsen. När jag var nöjd markerade jag även upp avståndet på båda två för att underlätta eventuella framtida justeringar.
https://imgur.com/InCuUUr.jpeg
https://imgur.com/T1w9gOo.jpeg

Mycket mer nöjd med hur det sitter nu, det bryter inte längre varken i axeln eller bussningen.
https://imgur.com/fZNWbin.jpeg

Så skulle jag montera krängningshämmarstaget. Det visade sig att original fästen som jag förzinkade inte behövs med de här bärarmarna, utan krängningshämmarstaget monteras direkt i dem. Den främre infästningen är samma skruv som den nedre stötdämparinfästningen, så de genomgående skruvarna fick lossas för att kunna få upp staget.
https://imgur.com/Im0LMG4.jpeg
https://imgur.com/JzBE2Gh.jpeg

Tog fram den gamla bakvagnsbryggan och såg att en av upphängningarna till avgaset visst sitter på den. Har inte bestämt hur jag ska fästa den, ska det vara i det nya momentstaget så behöver den ju brickas utåt eftersom bryggan är betydligt bredare än vad det är. Ett annat alternativ är att bygga ett eget fäste direkt från underredet. Måttade iallafall upp c/c-måttet från den övre infästningen, så har jag det som en referens.
https://imgur.com/OWzwaz1.jpeg
https://imgur.com/icM8p02.jpeg

Det sitter även ett fäste till handbromsvajern på bryggan. Utan det fästet så flexar vajern en hel del när man drar i handbromsen, så även det måttades upp, den här gången med den nedre infästningen som referenspunkt.
https://imgur.com/AkzhIvd.jpeg

Här är det ju inte lika kinkigt med bredden på staget, så jag mätte var det ska sitta och borrade upp ett hål i momentstaget. En ny klämma hamnade på plats, och så spände jag handbromsvajern. Allting verkar funka fint, tror inte det behövs göras några justeringar ute vid hjulen, men det ser vi mer exakt på besiktningen. big_smile
https://imgur.com/omFAKby.jpeg

Senast redigerat av Mew (24 januari )

Lucif3r
24 januari · 2 162 Inlägg

Smart val med skruvad förstärkning i det här skedet. Håller det inte går det ju alltid svetsa i efterhand smile

Mew
3 februari · 2 130 Inlägg

Lucif3r skrev:
Smart val med skruvad förstärkning i det här skedet. Håller det inte går det ju alltid svetsa i efterhand smile

Ja, det borde hålla bra eftersom det styvar upp oavsett, men det får tiden utvisa. big_smile

Mew
3 februari · 2 130 Inlägg

Jag tog bort lacken från fästena till dyrkjolarna och elförzinkade dem. Förzinkade även ett gäng U-formade clips till kjolarna.
https://i.imgur.com/xi0lYoO.jpeg
https://i.imgur.com/044PkIs.jpeg

Så har jag demonterat bilen ytterligare. Alltid kul med det som känns som steg bakåt. roll Lyfte ur motorblocket, och tog ner framvagnsbalken och styrväxeln. Valde att bara lyfta ur motorn den här gången, tänkte att det skulle vara smidigare men fästena var rätt dryga att komma åt och jag fick ändå vinkla lådan en hel del så vet inte om det var värt det. Nu är blocket ute iallafall. Testade två olika grundfärger på det när det målades sist, och grunden jag använde på insugssidan var inget vidare så färgen har släppt en del där. Blir att ta bort färgen och göra om.
https://i.imgur.com/xm7rbuh.jpeg

När motorn var ute sist gjorde jag dumt nog inte i ordning framvagnsbalken, så det ska göras nu istället.
https://i.imgur.com/g7XLSeE.jpeg

Nu finns det även gott om plats att rengöra svåråtkomliga ytor i motorrummet. Har hunnit bli väldigt skitigt på de år som gått sen det lackades, trots att bilen inte använts mycket.
https://i.imgur.com/0b6vvp6.jpeg

Xebers76
4 februari · 2 234 Inlägg

Nej plocka inte isär den mer! lol lol

Mew
5 februari · 2 130 Inlägg

En oljekylarslang lossnade ju på vägen för några år sen och spolade ut all olja, jag stängde av motorn och frikopplade direkt och hade inga missljud eller något efteråt, men hade en del spån på magneten på avtappningspluggen när jag gjorde ett oljebyte efteråt, så jag ville kolla hur vevlagren såg ut nu när jag ändå hade motorn ute. Och jag är väldigt glad att jag gjorde det. Jag kände på allting innan demontering och där var inget glapp någonstans, men...
https://i.imgur.com/82Vitlx.jpeg

Det har definitivt ätit på lagren. Med tanke på att inget glappat och inga lager snurrat var jag inte så bekymrad... tills jag såg närmare på det ena lagret till cyl 2.
https://i.imgur.com/OO2mSMe.jpeg
Biten i mitten sitter bara fast i en av fyra sidor och rör sig när man petar på den. Snacka om en tickande bomb... hade bara varit en tidsfråga innan det skulle bli problem. 😅 I nederkant av bilden ser man också att styrningen till ett lager till cyl 1 var av, ingen aning hur det gått till - det motsatta lagret hade styrningen kvar och lagret hade inte snurrat.

Som sagt hade jag inga missljud eller någonting, jag rev det bara i förebyggande syfte eftersom jag visse vad som hänt. Slogs lite av hur himla snabbt grejerna kan ta skada, jag stängde av motorn och frikopplade så fort oljetryckslampan blinkade till den där dagen. Att jag inte haft några som helst problem är snudd på ett mirakel. Men jag klagar definitivt inte. 😅 Vevaxeln var helt oskadad. Jag har en uppsättning originalstakar liggandes i praktiskt taget nyskick som jag snodde lagren ifrån, så jag kunde montera ihop allting igen. Hade inget ARP-fett kvar till bultarna så använde moly-fett, det ska funka lika bra. Drog dem till 64nm, lossade, drog till 64nm igen, lossade och drog till 64nm en tredje och sista gång.
https://i.imgur.com/Rih0ZIh.jpeg

Fick göra det jobbet två gånger - första gången jag gjorde det var i fredags kväll, jag var ganska trött och missade att sätta kolvringarna på ett specifikt håll, så jag fick göra om det på lördagen. Så här ska de sitta, för referens:
https://i.imgur.com/RlrLc72.jpeg

Ska måla om blocket också. Jag använde två olika grundfärger när det målades första gången, en på varje sida. Den ena visade sig vara totalt värdelös och började flaga efter några år.

Detta är efter att ha kört med roterande stålborste på båda sidor. Gissa vilken sida som hade den sämre grundfärgen? lol
https://i.imgur.com/GNryb0J.jpeg
https://i.imgur.com/GTytOb1.jpeg

Xebers76 skrev:
Nej plocka inte isär den mer! lol lol

Tro mig, jag kände likadant. lol

Senast redigerat av Mew (5 februari )

Xebers76
6 februari · 2 234 Inlägg

Bra när man har lager på lager

Mew
7 februari · 2 130 Inlägg

När ABS-enheten flyttades vid lackeringen av motorrummet hamnade bromsrören lite "all over the place", de hängde ut över rambalken och har stört mig på det lite grann ända sen dess. Så nu när jag hade gott om plats passade jag på att böja in dem mot hjulhuset igen, jag försökte få det att se så städat ut som möjligt och blev ganska nöjd ändå, spikrakt blev det såklart inte eftersom det fortfarande är originalrören men allihop går nu att klicka fast i originalhållaren. Passade också på att polera upp rören samtidigt. big_smile
https://i.imgur.com/El2udQS.jpeg
https://i.imgur.com/yTymCAn.jpeg

Motorblocket fick sig två lager färg som grund, använder Corrostabils silvergrå motorfärg för marint bruk.
https://i.imgur.com/EGxXK47.jpeg
https://i.imgur.com/ZzKS0xx.jpeg

Började rengöra framvagnsbalken. Upptäckte att någon tydligen lämnat snorbobbor på styrväxeln nån gång i tiden, antar att fästet lagats? Bilen kan inte ha varit gammal när det gjordes, den har varit i familjen sedan 2008 och jag har all historik sen dess, så det var innan dess.
https://i.imgur.com/Wd0or6B.jpeg

Har inget vatten i garaget så jag tog hem styrväxel och framvagnsbalk för att rengöra dem. Såklart började det toksnöa just den dagen. lol Så fick spola rent dem inomhus i källaren. Rengjorde i omgångar med avfettning och borste tills de såg vettiga ut.
https://i.imgur.com/S8hWcez.jpeg
https://i.imgur.com/fcUZ8ZM.jpeg

Mew
9 februari · 2 130 Inlägg

Jag tog hem och förzinkade lite fler detaljer, mestadels till framvagnen.
https://i.imgur.com/rVOiQKb.jpeg

Motorn fick sig två lager silverfärg. smile
https://i.imgur.com/qFtID5j.jpeg
https://i.imgur.com/XN9epbM.jpeg

Styrväxeln blev av med damaskerna och maskerades. Tanken är att den också ska bli lackad i samma silver som motorn, men färgen tog slut. Det var ett tag sen jag köpte den färgen, tydligen har Mekonomen slutat sälja den så fick lägga en beställning online. Den fick nöja sig med etch primer så länge.
https://i.imgur.com/faX9FsZ.jpeg

Framvagnsbalken hade en avdragen skruv i sig sedan länge tillbaks, tror det är en av skruvarna som håller plastkåpan under motorn. Svetsen fick åka fram och lösa det problemet.
https://i.imgur.com/TTF2iPc.jpeg

Så har jag börjat slipa rent balken med roterande stålborste. Jag slipade allt som gick att nå med vinkelharry, sen tog jag kväll.
https://i.imgur.com/R4eaVdR.jpeg

Oreggad Ruter Knekt
9 februari · 612 Inlägg

inspirerande smile

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mew
fredag 22:08 · 2 130 Inlägg

Härom dagen när jag var i garaget tittade jag på bakvagnen igen och insåg en sak - jag hade tyckt att fjädrarna var lite väl i spänn. Jämförde bärarmarna med originalen och såg att - det stämmer ju inte. I original bärarmar är den nedre fjäderskålen en bit lägre ner än överfallen till bakaxeln, medan jag monterat dem så de är i samma höjd som överfallen.
https://i.imgur.com/F0HXRIV.jpeg

Det finns hål för att montera de nedre fjäderfästena en bit ner, men det funkar inte för då tar fjädrarna i bärarmarna. Så vad gör man... Fick kapa bort den sneda biten som tog i. Penslade på zinkfärg på snittet för rostskydd.
https://i.imgur.com/3itatED.jpeg

Gjorde likadant på andra sidan, men hålbilden var visst lite sisådär på andra sidans fäste, så fick modifiera det ena hålet lite grann.
https://i.imgur.com/ZhyAyNZ.jpeg

Och fjädrarna på plats igen. Nu är det mycket bättre. smile
https://i.imgur.com/wvzjVm7.jpeg

Senast redigerat av Mew (fredag 22:12)

Mew
lördag 14:56 · 2 130 Inlägg

Styrväxeln är färdigmålad och torr, så jag tog av maskeringen.
https://i.imgur.com/UnmwQFv.jpeg

Monterade på damaskerna igen - de är i väldigt fint skick, så jag återanvänder dem. Ännu en nördgrej - det gick till och med att rengöra och återanvända originalklämmorna. big_smile
https://i.imgur.com/xGOjleA.jpeg
https://i.imgur.com/op4vq5Q.jpeg

Framvagnsbalken åkte på plats först.
https://i.imgur.com/dDPisum.jpeg

Sen passade jag in styrväxeln mot rattaxeln och skruvade fast den i balken. Även den undre kåpan hamnade på plats. smile
https://i.imgur.com/m7K8XNd.jpeg
https://i.imgur.com/pvV9Qb5.jpeg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang