Allmänt farliga lastbilsförare?

MrHyde
11 februari · 601 Inlägg

granadadr skrev:
detta var ju typ en olycka,, ej planerat,, har själv plöj genom ett rödljus  på grund av att biltrailern puttade på för mkt, nu fanns det inte en bil i den korsningen, tack gode gud,, men olyckor sker,, det är värre då man man bara skiter i andra å trycker sig fram sad  bussar är experter på det tror dem kan köra ut på större huvudleder hursomhelst som exempel

Just busschaufförer är värre i stadstrafik än lastbilar häromkring(Gävleborg), mycket värre! Vi har en typ 2-3 km lång 60 km/h väg som är genomfart genom samhället, vid busshållplatserna kastar sig bussarna rakt ut, skiter fullständigt i att vi i trafiken har företräde. Detta händer dagligen, och det spelar ingen roll om det är en personbil eller lastbil som kommer, dom kastar sig ut ändå och tycker dom har företräde. Senast nu i början av veckan fick en fullastad flisbil med släp tvärnita för att en buss körde ut framför. Kan säga att lastbilschaufförer häromkring avskyr bussarna som pesten, det gör även vi personbilsförare.

Långfärdsbussar däremot skiter oftast i vad det är för hastighetsbegränsning eller att dom bara får köra i 100 km/h, dom dundrar på i sitt eget tempo för fjollträskarna måste ju kunna komma till fjällen i tid.. Ofta nämnd situation när man får någon som trycker i arselet som det handlar om en långfärdsbuss/turistbuss. Hade en som körde om mig på 50-sträcka inne i ett samhälle i somras, när jag själv låg i kanske 52-54 enligt hastighetsmätaren. Han körde om mig strax före ett övergångsställe och en korsning, visst var det huvudled men ändå.
Ett bolag som kör häromkring som heter Västanhede är överlägset värst, om du ser en sån som följer trafikreglerna så har man tur.

Live long, and prosper.
Brådhis * Voff voff *
11 februari · 10 157 Inlägg

Hur orkar ni vara så arga på så många...?

Jag har kört yrkesmässigt med personbil (taxi), minibuss, skåpbil, skåpbil med släp, buss (både linje- och turistbuss) och lastbil senaste 20+ åren och visst har man sett en del idioter. Men att det skulle vara isolerat till en viss kategori har jag svårt att se.

Jag skulle säga att många beter sig illa i trafiken. Punkt! smile Med allt från parktraktor eller cykel till lastbil med släp.

Och i dom allra flesta fallen så blir folk oproportionerligt arga och dömer tämligen grundlöst en hel yrkeskår/kategori.

Trådar som denna slutar oftast på samma sätt, folk är arga. Precis som i trafiken... Helt i onödan! Om folk hjälptes åt i trafiken istället för att, som alltid är extremt tydligt i dessa trådar, hålla på sin rätt ("jag ska inte behöva..." osv osv) så skulle allt flyta bättre. Det handlar som regel alltid i dessa trådar om att man minsann låg i eeeexakt rätt hastighet eller max 1-4 km/h över. Alltid...

Ligger man i 90 prick och en lastbil vill om, sänk till 85 i en minut och låt den köra om. Case closed! Det är inte svårare än så. Detta går att göra oavsett fordonsslag, personbil som lastbil. Samarbeta!

Den som aldrig gjort misstag i trafiken existerar inte. Men det är förstås helt uppenbart alltid lättare att skylla på det man ser än det man själv gör...

Senast redigerat av Brådhis (11 februari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
11 februari · 7 240 Inlägg

Brådhis skrev:
Hur orkar ni vara så arga på så många...?

Jag har kört yrkesmässigt med personbil (taxi), minibuss, skåpbil, skåpbil med släp, buss (både linje- och turistbuss) och lastbil senaste 20+ åren och visst har man sett en del idioter. Men att det skulle vara isolerat till en viss kategori har jag svårt att se.

Jag skulle säga att många beter sig illa i trafiken. Punkt! smile Med allt från parktraktor eller cykel till lastbil med släp.

Och i dom allra flesta fallen så blir folk oproportionerligt arga och dömer tämligen grundlöst en hel yrkeskår/kategori.

Trådar som denna slutar oftast på samma sätt, folk är arga. Precis som i trafiken... Helt i onödan! Om folk hjälptes åt i trafiken istället för att, som alltid är extremt tydligt i dessa trådar, hålla på sin rätt ("jag ska inte behöva..." osv osv) så skulle allt flyta bättre. Det handlar som regel alltid i dessa trådar om att man minsann låg i eeeexakt rätt hastighet eller max 1-4 km/h över. Alltid...

Ligger man i 90 prick och en lastbil vill om, sänk till 85 i en minut och låt den köra om. Case closed! Det är inte svårare än så. Detta går att göra oavsett fordonsslag, personbil som lastbil. Samarbeta!

Den som aldrig gjort misstag i trafiken existerar inte. Men det är förstås helt uppenbart alltid lättare att skylla på det man ser än det man själv gör...

jag ligger i 85 men blir ofta prejad,, för 5 km skillnad är för lite för en långtradare å köra om,, ja oftast tvingas jag bromsa för att ej bli just prejad,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
11 februari · 10 157 Inlägg

granadadr skrev:

Brådhis skrev:
Hur orkar ni vara så arga på så många...?

Jag har kört yrkesmässigt med personbil (taxi), minibuss, skåpbil, skåpbil med släp, buss (både linje- och turistbuss) och lastbil senaste 20+ åren och visst har man sett en del idioter. Men att det skulle vara isolerat till en viss kategori har jag svårt att se.

Jag skulle säga att många beter sig illa i trafiken. Punkt! smile Med allt från parktraktor eller cykel till lastbil med släp.

Och i dom allra flesta fallen så blir folk oproportionerligt arga och dömer tämligen grundlöst en hel yrkeskår/kategori.

Trådar som denna slutar oftast på samma sätt, folk är arga. Precis som i trafiken... Helt i onödan! Om folk hjälptes åt i trafiken istället för att, som alltid är extremt tydligt i dessa trådar, hålla på sin rätt ("jag ska inte behöva..." osv osv) så skulle allt flyta bättre. Det handlar som regel alltid i dessa trådar om att man minsann låg i eeeexakt rätt hastighet eller max 1-4 km/h över. Alltid...

Ligger man i 90 prick och en lastbil vill om, sänk till 85 i en minut och låt den köra om. Case closed! Det är inte svårare än så. Detta går att göra oavsett fordonsslag, personbil som lastbil. Samarbeta!

Den som aldrig gjort misstag i trafiken existerar inte. Men det är förstås helt uppenbart alltid lättare att skylla på det man ser än det man själv gör...

jag ligger i 85 men blir ofta prejad,, för 5 km skillnad är för lite för en långtradare å köra om,, ja oftast tvingas jag bromsa för att ej bli just prejad,

Och även efter att ha läst det jag skrev känner du att det bara är övrig trafik som bidrar till dessa situationer?

Jag har dragit husvagn 7-800 mil under 2023 i Sverige och Finland. Jag har inte upplevt det du beskriver en enda gång. Jag har även kört min jobb-bil (skåpbil) ett antal hundra mil med släp (biltrailer) under 2023. Inte heller då har jag upplevt det du beskriver.

Lite märkligt är det ändå... Vad är det vi gör olika? Har jag haft tur bara eller kan det bero på något annat?

(Och jo, 5 km/h skillnad räcker fint för att köra om på en normal 2+1-väg med lastbil.)

Senast redigerat av Brådhis (11 februari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
12 februari · 7 240 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Brådhis skrev:
Hur orkar ni vara så arga på så många...?

Jag har kört yrkesmässigt med personbil (taxi), minibuss, skåpbil, skåpbil med släp, buss (både linje- och turistbuss) och lastbil senaste 20+ åren och visst har man sett en del idioter. Men att det skulle vara isolerat till en viss kategori har jag svårt att se.

Jag skulle säga att många beter sig illa i trafiken. Punkt! smile Med allt från parktraktor eller cykel till lastbil med släp.

Och i dom allra flesta fallen så blir folk oproportionerligt arga och dömer tämligen grundlöst en hel yrkeskår/kategori.

Trådar som denna slutar oftast på samma sätt, folk är arga. Precis som i trafiken... Helt i onödan! Om folk hjälptes åt i trafiken istället för att, som alltid är extremt tydligt i dessa trådar, hålla på sin rätt ("jag ska inte behöva..." osv osv) så skulle allt flyta bättre. Det handlar som regel alltid i dessa trådar om att man minsann låg i eeeexakt rätt hastighet eller max 1-4 km/h över. Alltid...

Ligger man i 90 prick och en lastbil vill om, sänk till 85 i en minut och låt den köra om. Case closed! Det är inte svårare än så. Detta går att göra oavsett fordonsslag, personbil som lastbil. Samarbeta!

Den som aldrig gjort misstag i trafiken existerar inte. Men det är förstås helt uppenbart alltid lättare att skylla på det man ser än det man själv gör...

jag ligger i 85 men blir ofta prejad,, för 5 km skillnad är för lite för en långtradare å köra om,, ja oftast tvingas jag bromsa för att ej bli just prejad,

Och även efter att ha läst det jag skrev känner du att det bara är övrig trafik som bidrar till dessa situationer?

Jag har dragit husvagn 7-800 mil under 2023 i Sverige och Finland. Jag har inte upplevt det du beskriver en enda gång. Jag har även kört min jobb-bil (skåpbil) ett antal hundra mil med släp (biltrailer) under 2023. Inte heller då har jag upplevt det du beskriver.

Lite märkligt är det ändå... Vad är det vi gör olika? Har jag haft tur bara eller kan det bero på något annat?

(Och jo, 5 km/h skillnad räcker fint för att köra om på en normal 2+1-väg med lastbil.)

vad annat kan man göra ?? jag ligger som sagt i 85,, och ofta blir prejad,, självkalrt bromsar jag,, men bevsligen räcker ej 5 km/h att köra om med,, ps pratar ej hastighetsmätare min mätare ligger på 89 wink  gps visar 85,, pratar ALLTID gps fart

SportPilot Ubåtsingenjör
12 februari · 7 198 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Brådhis skrev:
Hur orkar ni vara så arga på så många...?

Jag har kört yrkesmässigt med personbil (taxi), minibuss, skåpbil, skåpbil med släp, buss (både linje- och turistbuss) och lastbil senaste 20+ åren och visst har man sett en del idioter. Men att det skulle vara isolerat till en viss kategori har jag svårt att se.

Jag skulle säga att många beter sig illa i trafiken. Punkt! smile Med allt från parktraktor eller cykel till lastbil med släp.

Och i dom allra flesta fallen så blir folk oproportionerligt arga och dömer tämligen grundlöst en hel yrkeskår/kategori.

Trådar som denna slutar oftast på samma sätt, folk är arga. Precis som i trafiken... Helt i onödan! Om folk hjälptes åt i trafiken istället för att, som alltid är extremt tydligt i dessa trådar, hålla på sin rätt ("jag ska inte behöva..." osv osv) så skulle allt flyta bättre. Det handlar som regel alltid i dessa trådar om att man minsann låg i eeeexakt rätt hastighet eller max 1-4 km/h över. Alltid...

Ligger man i 90 prick och en lastbil vill om, sänk till 85 i en minut och låt den köra om. Case closed! Det är inte svårare än så. Detta går att göra oavsett fordonsslag, personbil som lastbil. Samarbeta!

Den som aldrig gjort misstag i trafiken existerar inte. Men det är förstås helt uppenbart alltid lättare att skylla på det man ser än det man själv gör...

jag ligger i 85 men blir ofta prejad,, för 5 km skillnad är för lite för en långtradare å köra om,, ja oftast tvingas jag bromsa för att ej bli just prejad,

Och även efter att ha läst det jag skrev känner du att det bara är övrig trafik som bidrar till dessa situationer?

Jag har dragit husvagn 7-800 mil under 2023 i Sverige och Finland. Jag har inte upplevt det du beskriver en enda gång. Jag har även kört min jobb-bil (skåpbil) ett antal hundra mil med släp (biltrailer) under 2023. Inte heller då har jag upplevt det du beskriver.

Lite märkligt är det ändå... Vad är det vi gör olika? Har jag haft tur bara eller kan det bero på något annat?

(Och jo, 5 km/h skillnad räcker fint för att köra om på en normal 2+1-väg med lastbil.)

Husvagnar är väl det absolut värsta i trafiken, jäkla trafik terrorister

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
12 februari · 10 157 Inlägg

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

jag ligger i 85 men blir ofta prejad,, för 5 km skillnad är för lite för en långtradare å köra om,, ja oftast tvingas jag bromsa för att ej bli just prejad,

Och även efter att ha läst det jag skrev känner du att det bara är övrig trafik som bidrar till dessa situationer?

Jag har dragit husvagn 7-800 mil under 2023 i Sverige och Finland. Jag har inte upplevt det du beskriver en enda gång. Jag har även kört min jobb-bil (skåpbil) ett antal hundra mil med släp (biltrailer) under 2023. Inte heller då har jag upplevt det du beskriver.

Lite märkligt är det ändå... Vad är det vi gör olika? Har jag haft tur bara eller kan det bero på något annat?

(Och jo, 5 km/h skillnad räcker fint för att köra om på en normal 2+1-väg med lastbil.)

vad annat kan man göra ?? jag ligger som sagt i 85,, och ofta blir prejad,, självkalrt bromsar jag,, men bevsligen räcker ej 5 km/h att köra om med,, ps pratar ej hastighetsmätare min mätare ligger på 89 wink  gps visar 85,, pratar ALLTID gps fart

Det är en hård värld där ute...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
12 februari · 10 157 Inlägg

SportPilot skrev:

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

jag ligger i 85 men blir ofta prejad,, för 5 km skillnad är för lite för en långtradare å köra om,, ja oftast tvingas jag bromsa för att ej bli just prejad,

Och även efter att ha läst det jag skrev känner du att det bara är övrig trafik som bidrar till dessa situationer?

Jag har dragit husvagn 7-800 mil under 2023 i Sverige och Finland. Jag har inte upplevt det du beskriver en enda gång. Jag har även kört min jobb-bil (skåpbil) ett antal hundra mil med släp (biltrailer) under 2023. Inte heller då har jag upplevt det du beskriver.

Lite märkligt är det ändå... Vad är det vi gör olika? Har jag haft tur bara eller kan det bero på något annat?

(Och jo, 5 km/h skillnad räcker fint för att köra om på en normal 2+1-väg med lastbil.)

Husvagnar är väl det absolut värsta i trafiken, jäkla trafik terrorister

If you can´t beat them, join them...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
13 februari · 7 198 Inlägg

Brådhis skrev:

SportPilot skrev:

Brådhis skrev:

Och även efter att ha läst det jag skrev känner du att det bara är övrig trafik som bidrar till dessa situationer?

Jag har dragit husvagn 7-800 mil under 2023 i Sverige och Finland. Jag har inte upplevt det du beskriver en enda gång. Jag har även kört min jobb-bil (skåpbil) ett antal hundra mil med släp (biltrailer) under 2023. Inte heller då har jag upplevt det du beskriver.

Lite märkligt är det ändå... Vad är det vi gör olika? Har jag haft tur bara eller kan det bero på något annat?

(Och jo, 5 km/h skillnad räcker fint för att köra om på en normal 2+1-väg med lastbil.)

Husvagnar är väl det absolut värsta i trafiken, jäkla trafik terrorister

If you can´t beat them, join them...

Aldrig!! Och du ska veta att jag har hårt motstånd hemma

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
granadadr
13 februari · 7 240 Inlägg

tycker det är värre med husbilar som kör typ 75, dem kan ju faktiskt gasa på men icket,,

Muskelbil
13 februari · 175 Inlägg

granadadr skrev:
tycker det är värre med husbilar som kör typ 75, dem kan ju faktiskt gasa på men icket,,

Vad är bekymret, för dig, med fordon som kan hålla hastighetsbegränsningen men väljer att på fullt lagligt vis köra under den?

Muskelbil
13 februari · 175 Inlägg

Hybrid_ skrev:
På 90-talet körde jag ett kort tag Läkartransporter i brist på annat. En målad Volvo 945 Turbo med blåljus. Trots prio 1-uttryckning med blåljus, siren och helljusblink så hade folk svårt att flytta på sig. Men lastbilar flyttade på sig. De tittar nog mer i backspegeln än Astrid 81 år... Eller för all del en tuggummituggande kvinnlig 15-åring i en A-traktor. Fast de var sällsynta då.

Speglar stora som snabbmatsbrickor kan vara en förklaring, en annan kan vara en trist attitydförändring hos yrkesförare rent generellt som står att läsa i tråden flertalet gånger.
"Så länge jag inte står eller kör i vägen, efter mitt högst personliga tycke utan förankring i trafikreglerna, kör och ställer jag mig precis var jag vill."

Muskelbil
13 februari · 175 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:

trubbelturbo skrev:
Lastbilsförare
Bussförare
"Budmongon"
Hantverkare
Väktare
...

Vilken grupp av trafikanter tycker du kör bra egentligen? smile
Man kan också vända på dina perspektiv.

Muskelbil skrev:
Dom behöver inte stanna vid väjningsplikt eftersom det är svårt att sätta igång en lastbil från stillastående.

Tycker faktiskt att man bör ha förståelse för att lastbilschaufförer inte vill köra fast i snö och därför tränger sig ut trots väjningsplikt, inte bara för den enskilda chauffören, utan också för de trafikproblem som drabbar alla om en lastbil blir stående och blockerar en korsning eller uppförsbacke. Krävs ju ganska mycket för att köra fast med en personbil bara man har lagliga däck faktiskt, samtidigt som det inte krävs särskilt mycket alls för att köra fast med en lastbil. Har aldrig hört talas om att en lastbilschaufför har orsakat en olycka pga av detta utan det värsta som brukar hända är väl att någon knappt mer än behöver släppa på gasen, samt blir förbannad ett kort ögonblick, men det brukar vara glömt efter någon minut. Och om vi ska tala om övriga situationer så har jag aldrig reagerat över att lastbilschaufförer skulle vara sämre på att iaktta väjningsplikt än någon annan grupp trafikanter. Bilister brukar ju också vara rätt duktiga på att bränna ut i korsningar och rondeller, allt för att hinna före "den långsamma lastbilen".

Muskelbil skrev:
Dom kan ligga nära framförvarande eftersom dom ser billängder framåt vad som händer i trafiken.

Håller med, inte ok.

Muskelbil skrev:
Dom måste köra om den där andra lastbilen som kör 79km/h när den själv kör 80km/h med släp på motorvägen, den som blir omkörd släpper givetvis inte farten lite för att underlätta.

Även om jag personligen alltid kör i 90 på motorväg så brukar jag släppa på gasen om någon annan lastbil skulle påbörja en omkörning för att underlätta, men vet att inte alla gör detta. Dock det där om att ligga på omkörning i "kilometer efter kilometer" har jag nog aldrig upplevt faktiskt, det kan ta lite tid ibland men aldrig så långa distanser.

Men samma sak här, inte ovanligt att personbilar påbörjar en omkörning för att man inte vill ligga bakom en "långsam lastbil" men så fort bakre kofångaren har passerat lastbilens front så byter man fil och lättar på gasen så att lastbilschauffören tvingas sakta ner. Smidigt.

Muskelbil skrev:
När det är vägarbeten och två filer blir en är dom någon typ av trafikblockerare och lägger sig mellan filerna.

Tycker inte detta är ok. Å andra sidan funkar vävningsprincipen sällan bra när en lastbil är inblandad, för återigen, alla vet ju att lastbilar är långsamma, att kön förbi vägarbetet rullar på i 20km/h har ingen betydelse. Och så sabbas flödet då 10 bilar prompt ska klämma sig in framför nämnda lastbil.

Muskelbil skrev:
Har dom väjningsplikt vid en högerregel, körs det bara och den som skulle bli utsläppt får tvärnita.

Har jag aldrig upplevt att detta skulle vara vanligare beteende hos lastbilschaufförer än hos personbilsförare.

Muskelbil skrev:
Budmongon i paketbilar eller skåpbilar tror dessutom att dom får köra på cykelbanor, gångbanor och asfaltsytor ej avsedda för motortrafik.
Vid leverans får dom parkera var som helst, även mot färdriktning eller köra in mot enkelriktat, ty kundens halvmosade amazonpaket med en kass brödrost måste fram oavsett vad.

Så länge man inte helt blockerar trafiken så tycker jag faktiskt inte att detta är något problem. Och övriga trafikanter är också väldigt duktiga på att parkera i kurvor och korsningar, dubbelparkera och så vidare, så ingen större skillnad. Favoriten är ju naturligtvis "ska bara" på lastplatser. Problemet som chaufför som behöver dessa är ju att man inte vet hur länge personen har tänkt att stå och man kan ju inte bara stanna mitt på gatan och vänta så man blockerar övriga trafiken, utan man får ju antingen köra runt halva staden och hoppas på att bilen har flyttat sig när man kommer tillbaka. Eller så får man stanna några hundra meter bort och dra sina tunga pallar så att personen ifråga själv slipper gå dessa hundra metrar med sin köpkaffe eller vad det nu kan vara. En period körde jag post och paket (inklusive brådskande, exempelvis läkemedel) som skulle hinna med några olika färjor för att några tusen personer skulle få sin post den dagen. Den lastzonen som fanns var inte sällan blockerad av personbilar. Då är man ju defacto tvungen att dubbelparkera och vara i vägen, hur ska man annars göra?

Jag brukar tänka att jag inte ska ställa mig så att jag framkallar någon fara för andra eller, worst case scenario, förhindra att en brandbil på utryckning kan passera. Man får inte göra det, visst, men ska man kunna utföra sitt jobb så måste man ibland ställa sig där det finns plats. Prova gärna att dra en 700kgs pall med kattsand uppför en trottoarkant med pallyftare, eller ens en tiondel så tung pall genom några centimeter snö. Fast sånt behöver man väl inte tänka på när man kör kranbilar och grus. smile Och ja, tydligen är det jäkligt viktigt att den där brödrosten kommer fram, gå in på valfri transportörs facebook-sida för att läsa vad hysteriska godsmottagare har för åsikter när den inte gör det. big_smile

Muskelbil skrev:
Vid påfarter behöver dom aldrig släppa ut andra trafikanter, även om vänsterfilen är tom men ska dom själva ut pressar dom sig ut oavsett trafiksituationen.

Jag personligen underlättar om jag kan. Men samtidigt är folk förj*vla kassa på att anpassa hastigheten till trafiken i den fil man ska in i. Oftast uppstår några av följande scenario:

*Man kommer rullande i 60km/h i accelerationsfältet, tänder blinkers och väntar på att andra ska lösa situationen åt en. Jag som kör lastbil måste hastigt tvinga mig ut i vänsterfilen (och då blir bilisterna i vänsterfilen naturligtvis skitsura), alternativt bromsa hårt för att inte ska uppstå en olycka. För som bilist kan man ju naturligvis inte sänka hastigheten lite för att flika in bakom lastbilen, "för dessa går ju så långsamt".

*Man kommer rullande i 60km/h i accelerationsfältet, jag som kör lastbil byter fil till vänster för att släppa in bilen, varpå bilen plötsligt får upp farten och bestämmer sig för att lägga sig exakt i den hastigheten som jag själv kör i och på så vis effektivt "låser ute" mig i vänsterfilen. (och då blir bilisterna i vänsterfilen naturligtvis skitsura. Skulle jag dessutom bromsa för att glida in bakom denna bil så blir det ett jävla liv med tutningar och helljusblink)

Sen är ju bilister i allmänhet inte särskilt duktiga på att släppa in lastbilar som vill byta fil, exempelvis vid köbildning. Blinkar man så får folk halvt panik då man ju "inte kan ligga bakom en långsam lastbil" (för det spelar ju jättestor roll i en kö som rullar i 10km/h) och den luckan som nästan räckte till fylls snabbt på med bilar...

Muskelbil skrev:
Nattetid vinglas det frisk tittandes på film medans det dricks energidryck och sväljs uppiggande medikamenter.

Två gång har jag upplevt detta, så ser det inte som ett jättestort problem (och bägge gånger var det förare ifrån åkeriet jag nämnde i några inlägg tidigare haha big_smile). I övrigt tycker jag nog mobilsurfande inte är vanligare i lastbilar än i personbilar. Lite lustigt när man kör lastbil är ju att man ser ner i och in i bilar. Alltid lika kul när förare tror att det inte märks när de håller mobilen nere i knät för att dölja vad de håller på med samtidigt som de har noll koll på sin omgivning och vinglar fram och tillbaka. smile

Eller är det som vi har varit inne på tidigare? Alla kategorier kör generellt jäkligt illa?  smile

kunde inte skrivit det bättre själv.

kom att tänka på en situation nu för någon månad sen det här med lastbilar och korsningar fast vi vänder på det.

körde av en större väg och kom till en korsning som låg lägre än vägen. Hade låg hastighet när jag kom till korsningen. när jag började bromsa så kände jag att det inte fanns något grepp alls pga snömodd som inte var bortplogat. släpet bakom sköt på. då fick jag lite panik och kände att lastbilen skulle landa i diket på andrasidan med framaxeln så. så jag valde att släppa bromsen och styra undan bara. och ja det gick så fort allt att jag inte hann kolla åt andra hållet.

kanske såg illa ut att bara köra ut så men hade inget val. hade jag kanat vidare för att jag ska stanna så hade korsningen blivit blockerad. hastigheten genom den korsningen var kanske 20 kmh hann aldrig titta på det heller.

köra tunga fordon vintertid är verkligen något jag HATAR. skulle aldrig få för mig att köra i Norge vintertid. längtar till den här vintern är över.

Du kör alltså tungt fordon i Sverige vintertid och kommer fram till en korsning och blir överraskad av att det är dåligt grepp.
Jag tycker problematiken med lastbilschaufförer, och andra klantskallar i trafiken, är väldigt tydlig med detta.

trubbelturbo
13 februari · 1 430 Inlägg

Muskelbil skrev:

Fiesta_Racing skrev:

trubbelturbo skrev:
Lastbilsförare
Bussförare
"Budmongon"
Hantverkare
Väktare
...

Vilken grupp av trafikanter tycker du kör bra egentligen? smile
Man kan också vända på dina perspektiv.

Muskelbil skrev:
Dom behöver inte stanna vid väjningsplikt eftersom det är svårt att sätta igång en lastbil från stillastående.

Tycker faktiskt att man bör ha förståelse för att lastbilschaufförer inte vill köra fast i snö och därför tränger sig ut trots väjningsplikt, inte bara för den enskilda chauffören, utan också för de trafikproblem som drabbar alla om en lastbil blir stående och blockerar en korsning eller uppförsbacke. Krävs ju ganska mycket för att köra fast med en personbil bara man har lagliga däck faktiskt, samtidigt som det inte krävs särskilt mycket alls för att köra fast med en lastbil. Har aldrig hört talas om att en lastbilschaufför har orsakat en olycka pga av detta utan det värsta som brukar hända är väl att någon knappt mer än behöver släppa på gasen, samt blir förbannad ett kort ögonblick, men det brukar vara glömt efter någon minut. Och om vi ska tala om övriga situationer så har jag aldrig reagerat över att lastbilschaufförer skulle vara sämre på att iaktta väjningsplikt än någon annan grupp trafikanter. Bilister brukar ju också vara rätt duktiga på att bränna ut i korsningar och rondeller, allt för att hinna före "den långsamma lastbilen".

Muskelbil skrev:
Dom kan ligga nära framförvarande eftersom dom ser billängder framåt vad som händer i trafiken.

Håller med, inte ok.

Muskelbil skrev:
Dom måste köra om den där andra lastbilen som kör 79km/h när den själv kör 80km/h med släp på motorvägen, den som blir omkörd släpper givetvis inte farten lite för att underlätta.

Även om jag personligen alltid kör i 90 på motorväg så brukar jag släppa på gasen om någon annan lastbil skulle påbörja en omkörning för att underlätta, men vet att inte alla gör detta. Dock det där om att ligga på omkörning i "kilometer efter kilometer" har jag nog aldrig upplevt faktiskt, det kan ta lite tid ibland men aldrig så långa distanser.

Men samma sak här, inte ovanligt att personbilar påbörjar en omkörning för att man inte vill ligga bakom en "långsam lastbil" men så fort bakre kofångaren har passerat lastbilens front så byter man fil och lättar på gasen så att lastbilschauffören tvingas sakta ner. Smidigt.

Muskelbil skrev:
När det är vägarbeten och två filer blir en är dom någon typ av trafikblockerare och lägger sig mellan filerna.

Tycker inte detta är ok. Å andra sidan funkar vävningsprincipen sällan bra när en lastbil är inblandad, för återigen, alla vet ju att lastbilar är långsamma, att kön förbi vägarbetet rullar på i 20km/h har ingen betydelse. Och så sabbas flödet då 10 bilar prompt ska klämma sig in framför nämnda lastbil.

Muskelbil skrev:
Har dom väjningsplikt vid en högerregel, körs det bara och den som skulle bli utsläppt får tvärnita.

Har jag aldrig upplevt att detta skulle vara vanligare beteende hos lastbilschaufförer än hos personbilsförare.

Muskelbil skrev:
Budmongon i paketbilar eller skåpbilar tror dessutom att dom får köra på cykelbanor, gångbanor och asfaltsytor ej avsedda för motortrafik.
Vid leverans får dom parkera var som helst, även mot färdriktning eller köra in mot enkelriktat, ty kundens halvmosade amazonpaket med en kass brödrost måste fram oavsett vad.

Så länge man inte helt blockerar trafiken så tycker jag faktiskt inte att detta är något problem. Och övriga trafikanter är också väldigt duktiga på att parkera i kurvor och korsningar, dubbelparkera och så vidare, så ingen större skillnad. Favoriten är ju naturligtvis "ska bara" på lastplatser. Problemet som chaufför som behöver dessa är ju att man inte vet hur länge personen har tänkt att stå och man kan ju inte bara stanna mitt på gatan och vänta så man blockerar övriga trafiken, utan man får ju antingen köra runt halva staden och hoppas på att bilen har flyttat sig när man kommer tillbaka. Eller så får man stanna några hundra meter bort och dra sina tunga pallar så att personen ifråga själv slipper gå dessa hundra metrar med sin köpkaffe eller vad det nu kan vara. En period körde jag post och paket (inklusive brådskande, exempelvis läkemedel) som skulle hinna med några olika färjor för att några tusen personer skulle få sin post den dagen. Den lastzonen som fanns var inte sällan blockerad av personbilar. Då är man ju defacto tvungen att dubbelparkera och vara i vägen, hur ska man annars göra?

Jag brukar tänka att jag inte ska ställa mig så att jag framkallar någon fara för andra eller, worst case scenario, förhindra att en brandbil på utryckning kan passera. Man får inte göra det, visst, men ska man kunna utföra sitt jobb så måste man ibland ställa sig där det finns plats. Prova gärna att dra en 700kgs pall med kattsand uppför en trottoarkant med pallyftare, eller ens en tiondel så tung pall genom några centimeter snö. Fast sånt behöver man väl inte tänka på när man kör kranbilar och grus. smile Och ja, tydligen är det jäkligt viktigt att den där brödrosten kommer fram, gå in på valfri transportörs facebook-sida för att läsa vad hysteriska godsmottagare har för åsikter när den inte gör det. big_smile

Muskelbil skrev:
Vid påfarter behöver dom aldrig släppa ut andra trafikanter, även om vänsterfilen är tom men ska dom själva ut pressar dom sig ut oavsett trafiksituationen.

Jag personligen underlättar om jag kan. Men samtidigt är folk förj*vla kassa på att anpassa hastigheten till trafiken i den fil man ska in i. Oftast uppstår några av följande scenario:

*Man kommer rullande i 60km/h i accelerationsfältet, tänder blinkers och väntar på att andra ska lösa situationen åt en. Jag som kör lastbil måste hastigt tvinga mig ut i vänsterfilen (och då blir bilisterna i vänsterfilen naturligtvis skitsura), alternativt bromsa hårt för att inte ska uppstå en olycka. För som bilist kan man ju naturligvis inte sänka hastigheten lite för att flika in bakom lastbilen, "för dessa går ju så långsamt".

*Man kommer rullande i 60km/h i accelerationsfältet, jag som kör lastbil byter fil till vänster för att släppa in bilen, varpå bilen plötsligt får upp farten och bestämmer sig för att lägga sig exakt i den hastigheten som jag själv kör i och på så vis effektivt "låser ute" mig i vänsterfilen. (och då blir bilisterna i vänsterfilen naturligtvis skitsura. Skulle jag dessutom bromsa för att glida in bakom denna bil så blir det ett jävla liv med tutningar och helljusblink)

Sen är ju bilister i allmänhet inte särskilt duktiga på att släppa in lastbilar som vill byta fil, exempelvis vid köbildning. Blinkar man så får folk halvt panik då man ju "inte kan ligga bakom en långsam lastbil" (för det spelar ju jättestor roll i en kö som rullar i 10km/h) och den luckan som nästan räckte till fylls snabbt på med bilar...


Två gång har jag upplevt detta, så ser det inte som ett jättestort problem (och bägge gånger var det förare ifrån åkeriet jag nämnde i några inlägg tidigare haha big_smile). I övrigt tycker jag nog mobilsurfande inte är vanligare i lastbilar än i personbilar. Lite lustigt när man kör lastbil är ju att man ser ner i och in i bilar. Alltid lika kul när förare tror att det inte märks när de håller mobilen nere i knät för att dölja vad de håller på med samtidigt som de har noll koll på sin omgivning och vinglar fram och tillbaka. smile

Eller är det som vi har varit inne på tidigare? Alla kategorier kör generellt jäkligt illa?  smile

kunde inte skrivit det bättre själv.

kom att tänka på en situation nu för någon månad sen det här med lastbilar och korsningar fast vi vänder på det.

körde av en större väg och kom till en korsning som låg lägre än vägen. Hade låg hastighet när jag kom till korsningen. när jag började bromsa så kände jag att det inte fanns något grepp alls pga snömodd som inte var bortplogat. släpet bakom sköt på. då fick jag lite panik och kände att lastbilen skulle landa i diket på andrasidan med framaxeln så. så jag valde att släppa bromsen och styra undan bara. och ja det gick så fort allt att jag inte hann kolla åt andra hållet.

kanske såg illa ut att bara köra ut så men hade inget val. hade jag kanat vidare för att jag ska stanna så hade korsningen blivit blockerad. hastigheten genom den korsningen var kanske 20 kmh hann aldrig titta på det heller.

köra tunga fordon vintertid är verkligen något jag HATAR. skulle aldrig få för mig att köra i Norge vintertid. längtar till den här vintern är över.

Du kör alltså tungt fordon i Sverige vintertid och kommer fram till en korsning och blir överraskad av att det är dåligt grepp.
Jag tycker problematiken med lastbilschaufförer, och andra klantskallar i trafiken, är väldigt tydlig med detta.

Skönt att höra att du aldrig begår några misstag. Vi behöver fler som dig! 👍

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Muskelbil
13 februari · 175 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Muskelbil skrev:

Fiesta_Racing skrev:

kunde inte skrivit det bättre själv.

kom att tänka på en situation nu för någon månad sen det här med lastbilar och korsningar fast vi vänder på det.

körde av en större väg och kom till en korsning som låg lägre än vägen. Hade låg hastighet när jag kom till korsningen. när jag började bromsa så kände jag att det inte fanns något grepp alls pga snömodd som inte var bortplogat. släpet bakom sköt på. då fick jag lite panik och kände att lastbilen skulle landa i diket på andrasidan med framaxeln så. så jag valde att släppa bromsen och styra undan bara. och ja det gick så fort allt att jag inte hann kolla åt andra hållet.

kanske såg illa ut att bara köra ut så men hade inget val. hade jag kanat vidare för att jag ska stanna så hade korsningen blivit blockerad. hastigheten genom den korsningen var kanske 20 kmh hann aldrig titta på det heller.

köra tunga fordon vintertid är verkligen något jag HATAR. skulle aldrig få för mig att köra i Norge vintertid. längtar till den här vintern är över.

Du kör alltså tungt fordon i Sverige vintertid och kommer fram till en korsning och blir överraskad av att det är dåligt grepp.
Jag tycker problematiken med lastbilschaufförer, och andra klantskallar i trafiken, är väldigt tydlig med detta.

Skönt att höra att du aldrig begår några misstag. Vi behöver fler som dig! 👍

Ptja, alla gör misstag men det är de möjliga konsekvenserna av dom som är skillnaden på klantighet och ren dårskap.
Förstår inte en yrkesförare att det i regel är halt vid en korsning vintertid då är det tamejfan skrämmande.
När yrkesförare bryter mot trafikreglerna och brer ut sig på andra trafikanters bekostnad är det dåligt för hela transportbranschen oavsett fordonstyp.
Yrkesstolthet existerar knappt längre vad det verkar som.
Det är inte så jkl svårt egentligen, följ trafikreglerna och kör defensivt när någon annan trafikant inte gör det. 🤷

granadadr
13 februari · 7 240 Inlägg

Muskelbil skrev:

granadadr skrev:
tycker det är värre med husbilar som kör typ 75, dem kan ju faktiskt gasa på men icket,,

Vad är bekymret, för dig, med fordon som kan hålla hastighetsbegränsningen men väljer att på fullt lagligt vis köra under den?

blir irriterad,, dem väljer självmant att vara i vägen,,  förstår Långtradare i dessa fall wink  jag har ju mer mos å kan köra om med min husvagn, men en långtradare har ej dessa förutsättningar,,

Muskelbil
13 februari · 175 Inlägg

granadadr skrev:

Muskelbil skrev:

granadadr skrev:
tycker det är värre med husbilar som kör typ 75, dem kan ju faktiskt gasa på men icket,,

Vad är bekymret, för dig, med fordon som kan hålla hastighetsbegränsningen men väljer att på fullt lagligt vis köra under den?

blir irriterad,, dem väljer självmant att vara i vägen,,  förstår Långtradare i dessa fall wink  jag har ju mer mos å kan köra om med min husvagn, men en långtradare har ej dessa förutsättningar,,

Båtvagnar, hästtransporter, husvagnar, släpvagnar och andra efterfordon som oftast körs lite under skyltad hastighet utöver givna "raggarbilar", böttade volvohärken, a-traktorer, epa-traktorer, skördetröskor, entrepenadmaskiner, tunga kranbilar samt äldre veteranbilar och andra fordon som också i regel körs under fartbegränsningen är förmodligen också väldigt irriterande då?

granadadr
14 februari · 7 240 Inlägg

Muskelbil skrev:

granadadr skrev:

Muskelbil skrev:

Vad är bekymret, för dig, med fordon som kan hålla hastighetsbegränsningen men väljer att på fullt lagligt vis köra under den?

blir irriterad,, dem väljer självmant att vara i vägen,,  förstår Långtradare i dessa fall wink  jag har ju mer mos å kan köra om med min husvagn, men en långtradare har ej dessa förutsättningar,,

Båtvagnar, hästtransporter, husvagnar, släpvagnar och andra efterfordon som oftast körs lite under skyltad hastighet utöver givna "raggarbilar", böttade volvohärken, a-traktorer, epa-traktorer, skördetröskor, entrepenadmaskiner, tunga kranbilar samt äldre veteranbilar och andra fordon som också i regel körs under fartbegränsningen är förmodligen också väldigt irriterande då?

japp,, utom båtvagnar, epor,, för dem får ej köra fort,, man kan ej hjälpa att man ej FÅR köra dortare än vad man får,, men hindrar man i onödan, så blir jag irriterad JA

Muskelbil
14 februari · 175 Inlägg

granadadr skrev:

Muskelbil skrev:

granadadr skrev:

blir irriterad,, dem väljer självmant att vara i vägen,,  förstår Långtradare i dessa fall wink  jag har ju mer mos å kan köra om med min husvagn, men en långtradare har ej dessa förutsättningar,,

Båtvagnar, hästtransporter, husvagnar, släpvagnar och andra efterfordon som oftast körs lite under skyltad hastighet utöver givna "raggarbilar", böttade volvohärken, a-traktorer, epa-traktorer, skördetröskor, entrepenadmaskiner, tunga kranbilar samt äldre veteranbilar och andra fordon som också i regel körs under fartbegränsningen är förmodligen också väldigt irriterande då?

japp,, utom båtvagnar, epor,, för dem får ej köra fort,, man kan ej hjälpa att man ej FÅR köra dortare än vad man får,, men hindrar man i onödan, så blir jag irriterad JA

Hur kan du som inte kör det fordon du blir irriterad på avgöra vad som är onödigt sakta?
Du bör som körkortsinnehavare veta att det som står på skylten är max tillåten hastighet, det är alltså fullt lagligt att köra 75km/h på väg skyltad med 90km/h.
Att du ens blir irriterad över något så trivialt tillika legalt gör dig till en mindre lyckad fordonsförare.
Ta en klysma stesolid och en halv karta sobril så ska du se att det känns bättre sedan.

zemet
14 februari · 3 999 Inlägg

Muskelbil skrev:

granadadr skrev:

Muskelbil skrev:

Båtvagnar, hästtransporter, husvagnar, släpvagnar och andra efterfordon som oftast körs lite under skyltad hastighet utöver givna "raggarbilar", böttade volvohärken, a-traktorer, epa-traktorer, skördetröskor, entrepenadmaskiner, tunga kranbilar samt äldre veteranbilar och andra fordon som också i regel körs under fartbegränsningen är förmodligen också väldigt irriterande då?

japp,, utom båtvagnar, epor,, för dem får ej köra fort,, man kan ej hjälpa att man ej FÅR köra dortare än vad man får,, men hindrar man i onödan, så blir jag irriterad JA

Hur kan du som inte kör det fordon du blir irriterad på avgöra vad som är onödigt sakta?
Du bör som körkortsinnehavare veta att det som står på skylten är max tillåten hastighet, det är alltså fullt lagligt att köra 75km/h på väg skyltad med 90km/h.
Att du ens blir irriterad över något så trivialt tillika legalt gör dig till en mindre lyckad fordonsförare.
Ta en klysma stesolid och en halv karta sobril så ska du se att det känns bättre sedan.

Jag skulle påstå att det är en helt normal reaktion att bli irriterad om någon kör i 75 på en 90 väg...

Min tid har ett värde och jag vill inte spendera onödigt mycket av min tid i bilen om det kan undvikas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang