2431
Sök

Köp råd, Audi a7 eller Audi a6

16 Inlägg
8 februari
Trådstartare
#1
Hej, det är så att jag går i köptankar här och mitt fokus har hamnat antigen på en Audi a7 eller en a6

Jag tänker inte mig några nya bilar utan runt 200-250k klassen.
Och då är min fråga vilken av bilarna som man får ”mest bil för pengarna”. Rent visuellt tilltala dom båda mig ungefär lika mycket.

Är det vettigare att satsa på en lite äldre a7 med kanske några fler mil på sig, men få mer utrustning osv. Eller en a6 som är några år  nyare, men mindre utrustad.
Rent motormässigt är jag inte så kräsen. MenJag har kunnat läsa mig till att 3.0 diesel är att rekommendera.

tar gärna emot tips osv på vad man ska kolla efter vid ett eventuellt köp då jag inte är superbilkunnig.

4 080 Inlägg
8 februari
#2
Det är väll bara du som kan svara på dessa frågor?

Vad är det för utrustning du får med en A7 som inte finns i A6?
Och är den utrustningen av betydelse för dig?

Personligen hade jag gått på en A7a då det är en mer speciell bil än dussin/familjebilen A6.
Men A7 är troligen dyrare att serva/reparera då det är en ovanligare bil.


228 Inlägg
11 februari
#3
A7:an är ju helt klart mer stek cool
Sen är det väl eventuellt  som zemet skriver, dyrare mek på den. Men beror ju på hur mycket delar som delas mellan modellerna. Och du får väl kanske mer bil för pengarna med en A6:a rent objektivt, men med nakdelen att A7 är ju som sagt fränare. Eventuellt är väl A7:orn generellt mer utrustade från början.

Smartast är nog att kolla på de exemplar som finns ute och se vad du hittar.
Generella saker att tänka på i den prisklassen är väl om de är servade enligt bok och på riktiga verkstäder. Är ju ett tecken på att de kan ha varit väl omhändertagna. Få ägare brukar vara bra, tänk på att bilhandlare räknas i statistiken (så fyra kan egentligen vara två).

447 Inlägg
11 februari
#4
Även om 3 liters dieseln är en helt underbar körmaskin (beroende på vilken variant bilen är utrustad med) så nej, jag skulle inte ta en sådan begagnad. Inte om jag bara har den budgeten för då räcker det inte till någon nyare modell.
Ev byte av kamkedjan kostar multum, jag har sett skräck exempel på över 100 loppor. Och nej, det är inget hempul jobb, hela motorn måste ut
2 liters däremot, även om den är tristare, har kamrem, service kostnaden är överkomlig

228 Inlägg
11 februari
#5
krambriw skrev:
Även om 3 liters dieseln är en helt underbar körmaskin (beroende på vilken variant bilen är utrustad med) så nej, jag skulle inte ta en sådan begagnad. Inte om jag bara har den budgeten för då räcker det inte till någon nyare modell.
Ev byte av kamkedjan kostar multum, jag har sett skräck exempel på över 100 loppor. Och nej, det är inget hempul jobb, hela motorn måste ut
2 liters däremot, även om den är tristare, har kamrem, service kostnaden är överkomlig
Är inte grejen med kamkjeda att man inte ska behöva byta dem förrän typ 50k mil?

5 949 Inlägg
11 februari
#6
Jag skulle valt en med så lite utrustning som möjligt, gärna en A6 avant då, med 2.0 diesel och manuell. På såna bilar gäller det att ha så lite grejer som kan gå sönder som möjligt.

Ubåtsingenjör
7 262 Inlägg
11 februari
#7
Kanske snor tråden, men är också sugen på en ny kombi. Avensisen börjar bli för liten, och någon annan vettig asiat verkar inte gå att hitta. Har därför kikat på v90 t8 recharge eller en a6 55 tfsi e, vågar man köpa Audin? Den är annars tveklöst trevligast


Of World
3 339 Inlägg
11 februari
#8
SportPilot skrev:
Kanske snor tråden, men är också sugen på en ny kombi. Avensisen börjar bli för liten, och någon annan vettig asiat verkar inte gå att hitta. Har därför kikat på v90 t8 recharge eller en a6 55 tfsi e, vågar man köpa Audin? Den är annars tveklöst trevligast
Insignia?
Tror tyvärr inte det finns fler alternativ till V90 eller A6

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

447 Inlägg
11 februari
#9
Är inte grejen med kamkjeda att man inte ska behöva byta dem
Jo, förvisso.

Men...det kan vara så att kedjan är ok men styrskenor, eller vad dom heter, har det varit en hel del problem med. Dom är gjorda i nån plast, dom är i sig billiga, men slits dom "fel" så måste man renovera. Kedjan mm sitter i bakkant. Motorn ska ur. En veckas jobb på verkstad, minst. Och är bilen för gammal eller kört för långt, ingen maskinskadeförsäkring som gäller. Skrota kärran, kul


https://www.audiforum.nu/threads/k%C3%B … 18hk.2537/

Ubåtsingenjör
7 262 Inlägg
11 februari
#10
Presidento skrev:
SportPilot skrev:
Kanske snor tråden, men är också sugen på en ny kombi. Avensisen börjar bli för liten, och någon annan vettig asiat verkar inte gå att hitta. Har därför kikat på v90 t8 recharge eller en a6 55 tfsi e, vågar man köpa Audin? Den är annars tveklöst trevligast
Insignia?
Tror tyvärr inte det finns fler alternativ till V90 eller A6
Kan vara ett alternativ, men den finns inte som laddhybrid tyvärr. Hur stor är den? På bilder så ser den lite mindre ut


447 Inlägg
11 februari
#11
Insignian är väl betydligt mindre än en Audi A6??? Är väl mer som gamla Vectran. Jag hade ett par Omegor genom åren och dom, särskilt sista årgångarna, tycker jag storleksmässigt var jämförbar med Audi 100 och sedan A6:orna
Omegorna var faktiskt riktg bra bilar, mycket för pengarna men underskattade av svenskarna som då hellre rullade 740 och 900

4 080 Inlägg
12 februari
#12
SportPilot skrev:
Kanske snor tråden, men är också sugen på en ny kombi. Avensisen börjar bli för liten, och någon annan vettig asiat verkar inte gå att hitta. Har därför kikat på v90 t8 recharge eller en a6 55 tfsi e, vågar man köpa Audin? Den är annars tveklöst trevligast
Kollat på Superb?

Dom är sjukt rymliga:)

Sen är det ju en VAG produkt så man lär ju bli bannad från den här sidan av att ens föreslå något sådant :p
Senast redigerat av zemet (12 februari )


Ubåtsingenjör
7 262 Inlägg
12 februari
#13
zemet skrev:
SportPilot skrev:
Kanske snor tråden, men är också sugen på en ny kombi. Avensisen börjar bli för liten, och någon annan vettig asiat verkar inte gå att hitta. Har därför kikat på v90 t8 recharge eller en a6 55 tfsi e, vågar man köpa Audin? Den är annars tveklöst trevligast
Kollat på Superb?

Dom är sjukt rymliga:)

Sen är det ju en VAG produkt så man lär ju bli bannad från den här sidan av att ens föreslå något sådant :p
Nej den har jag inte tänkt på! Ska åka och kika på en sån smile


677 Inlägg
13 februari
#14
zemet skrev:
SportPilot skrev:
Kanske snor tråden, men är också sugen på en ny kombi. Avensisen börjar bli för liten, och någon annan vettig asiat verkar inte gå att hitta. Har därför kikat på v90 t8 recharge eller en a6 55 tfsi e, vågar man köpa Audin? Den är annars tveklöst trevligast
Kollat på Superb?

Dom är sjukt rymliga:)

Sen är det ju en VAG produkt så man lär ju bli bannad från den här sidan av att ens föreslå något sådant :p
Det är väl företrädesvis VAG-ägare som håller liv i forumets olika felsökningstrådar, bör vara absolut ingen risk för att bli bannade då. Utan de skulle sidan dö ut fullkomligt.

447 Inlägg
13 februari
#15
Jo så är det väl, nu när SAAB är borta och Volvo kinesiskt

Of World
3 339 Inlägg
13 februari
#16
Vi får mer i Insignia än i en V90 så mindre vet jag inte, men plugin finns den inte i dock så det sket sig där hehe

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

677 Inlägg
14 februari
#17
Presidento skrev:
Vi får mer i Insignia än i en V90 så mindre vet jag inte, men plugin finns den inte i dock så det sket sig där hehe
Insignia är en bättre bil än V90. Tveklöst.

1 181 Inlägg
14 februari
#18
Insignia är ju vettig som begagnad helt klart, i alla fall i den senaste skruden. Däremot ör ju A6:an i 4G/C7 en väldigt vuxen bil. Skulle dock rekommendera 2.0 diesel med automatlåda, hittar du en med typ Proline så är du lagom utrustad. Hitta en med interiört S-line och kanske LED-Matrix så är du hemma.

Däremot skall man se upp med hjullager på A6/A7, de har väldigt kort livslängd. Har du tur klarar de av 12.000mil. Sjukt lättslagna nav också, så vid byte av hjullager så är min rekommendation att även byta naven i samma veva. Helst köpa färdigpressade nav och hjullager vid byte.



Sök