2404
Sök

Sporadiskt problem med DSG lådan i en Caddy 2011 1.6tdi

18 Inlägg
18 februari
Trådstartare
#1
Hej !

Jag har ett märkligt fel på en Caddy DSG. När man är ute och kör så kan den ibland frikoppla. Man får då rulla in till kanten med bilen. Försöker man då dra väljaren till P och tillbaka till D så låser den sig i P och P lampan blinkar.
Försöker man då stänga av motorn och starta den igen så drar den inte ens runt motorn ?!

Det går inte bryta strömmen eller nolla koderna utan man får vänta till dagen efter, då startar den och går igen utan koder.

Jag har kollat polskorna, jordpunkter som jag kan hitta och även fyrkantiga kontakten till DSG utan problem. Dock såg jag att säkringscentralen var fuktskadad och DSG säkringen var blöt. Så jag bytte hela centralen och trodde att felet var borta men icke.. Den går att köra ca 1 mil sen kommer felet.

Felkoder som dyker upp då är dessa: 01315, 00532, 05981, U010100.

Kan tänka mig att det är något kabelfel eller liknande men har ingen aning om vart man ska börja söka. Är det någon som har lite bättre koll på detta ?

Tacksam för hjälp smile


18 Inlägg
25 februari
Trådstartare
#2
Ingen som upplevt eller har liknande problem ? smile


Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
25 februari
#3
felkoderna pekar ju verkligen mot problem med kommunikationen   och ström så det lär vara något elfel  deffekta kablar kontakter eller dyligt

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 507 Inlägg
25 februari
#4
Med tanke på att den går en stund, stannar, och går sedan ej att få igång på ett tag så säger min magkänsla att du har ett dåligt huvudrelä som endast vill vara med medans det är svalt.

Sen är ju frågan om växellådan har ett eget huvudrelä.
Kretsschema som gäller. smile

Up the RA

18 Inlägg
26 februari
Trådstartare
#5
Growe skrev:
felkoderna pekar ju verkligen mot problem med kommunikationen   och ström så det lär vara något elfel  deffekta kablar kontakter eller dyligt
Ja precis, men jag tycker ja kollat det okulära.  Är ju bökigt att börja sprätta upp kabelstam. Tänkte om nån hade koll på något vanligt ställe där det blir kontakt/kabelfel.


18 Inlägg
26 februari
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Med tanke på att den går en stund, stannar, och går sedan ej att få igång på ett tag så säger min magkänsla att du har ett dåligt huvudrelä som endast vill vara med medans det är svalt.

Sen är ju frågan om växellådan har ett eget huvudrelä.
Kretsschema som gäller. smile
Precis en tanke jag har haft. På säkringscentralen jag bytte så satt det endast ett relä och det bytte jag. Frågan är som sagt om det finns några fler nånstans.


15 juli
#7
Hej har du hittat felet än? Står med samma fel nämligen

Forummoderator
17 777 Inlägg
15 juli
#8
Johansson_Bohult skrev:
Hej har du hittat felet än? Står med samma fel nämligen
Vilken DSG har du? DQ200 eller DQ250? 6 eller 7 växlar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 juli
#9
Hybrid_ skrev:
Johansson_Bohult skrev:
Hej har du hittat felet än? Står med samma fel nämligen
Vilken DSG har du? DQ200 eller DQ250? 6 eller 7 växlar?
Dq200 7vxl

Forummoderator
17 777 Inlägg
17 juli
#10
Undrar om den blir för varm kanske? Slitna lameller med värmeutveckling som följd?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 juli
#11
Hybrid_ skrev:
Undrar om den blir för varm kanske? Slitna lameller med värmeutveckling som följd?
Dq200 har torrlameller och kopplingen är nybytt. jag började med det då jag visste att svänghjulet var dåligt kollar man varvtal på axlarna i lådan under körning ser det bra ut även trycket ligger stabilt och inga felkoder på mekatronik förutom canbus men har mätt upp kabelhärvor och ohm mätt canbus och allt ser bra ut

Diagnostekniker
2 507 Inlägg
19 juli
#12
Johansson_Bohult skrev:
Hybrid_ skrev:
Undrar om den blir för varm kanske? Slitna lameller med värmeutveckling som följd?
Dq200 har torrlameller och kopplingen är nybytt. jag började med det då jag visste att svänghjulet var dåligt kollar man varvtal på axlarna i lådan under körning ser det bra ut även trycket ligger stabilt och inga felkoder på mekatronik förutom canbus men har mätt upp kabelhärvor och ohm mätt canbus och allt ser bra ut
Vilka moduler har du drivline-can?
Att ohm-mäta canbus säger egentligen inte så enormt mycket mer än att du har kontakt i slingan mellan termineringsmotstånden om du får ~60 ohm.

Har du endast en multimeter till hands så kan du;
1. Bakstifta can-trådarna och mäta spänning om multimetern är kvick nog.
Can low 2.0-2.5v.
Can high 2.5-3.0v.
Lin runt 5.0v.

2. Mäta upp motståndet i samtliga moduler i slingan.
Diffar lite mellan olika system, men typ 28kOhm bör det vara.
Mät upp samtliga och se om du har någon som avviker.

2b. Ta reda på vart du har dina termineringsmotstånd.
(BRUKAR) vara ABS och motorstyrenheten.
När du gjort det så jackar du ur ett styrdon i taget (men inte de med term.motstånd) och ser om du återfår kommunikation med tcm.

3. Belasta kablaget (med allt urkopplat) medan du ruskar runt på det.

4. Mät efter kortis till plus, jord, och mellan can.

5. Uppdatera mjukvara.

6. Gör bil strömlös, efter 15 min så kopplar du ur alla moduler i drivlinecan.
Låt stå i 30 min.
Senast redigerat av Jesper328 (20 juli )

Up the RA


Sök