Kia Proceed GT 204hk 2020 problem vid kallstart.

Kingbajen
29 mars · 6 Inlägg

Tjena, har nyligen köpt en beggad Kia proceed GT versionen och har nu märkt att när jag startar bilen tillexempel på morgonen när bilen stått övernatten så åker varvmättar upp till1500-2000 varv för att sen gå ner snabbt o låter nästan som den vill dö och sen hämtt den sig och varvmätarn åker upp igen till 1500-2000 varv för att sedan sakta åka ner till normal tomgång. Detta händer alltså bara när motorn är kall och inte när den är varm. I övrigt går den fint. Men det är ett störningsmoment och vet själv inte vad det kan vara. Någon som kanske har nått tips om vad det skulle kunna vara? Mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars · 17 484 Inlägg

Du har ju garanti kvar på bilen. Kolla med en KIA-verkstad. Tomgångsmotorn kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kingbajen
29 mars · 6 Inlägg

Ringde firman jag köpte den av men inget svar då det är röda dagar, skickade sms. Köpte mig en felkodsläsare och fick ut dessa delkoder:
P0326             Knacksensorkrets 1, område/prestanda (bank 1 eller enskild sensor)
samt B1281 vad det nu är.

Någon som vet något?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars · 17 484 Inlägg

Kingbajen skrev:
Ringde firman jag köpte den av men inget svar då det är röda dagar, skickade sms. Köpte mig en felkodsläsare och fick ut dessa delkoder:
P0326             Knacksensorkrets 1, område/prestanda (bank 1 eller enskild sensor)
samt B1281 vad det nu är.

Någon som vet något?

B1281: Sensor för att avkänna imma på rutan. Den ska dra igång AC då. Är rutan bytt på bilen?

P0326: Knacksensor ja. Frågan är om den är kass eller om det är något annat som gör att den går utanför spec och sätter felkod och bilen bär sig åt som den gör. Hur långt har bilen rullat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kingbajen
29 mars · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Kingbajen skrev:
Ringde firman jag köpte den av men inget svar då det är röda dagar, skickade sms. Köpte mig en felkodsläsare och fick ut dessa delkoder:
P0326             Knacksensorkrets 1, område/prestanda (bank 1 eller enskild sensor)
samt B1281 vad det nu är.

Någon som vet något?

B1281: Sensor för att avkänna imma på rutan. Den ska dra igång AC då. Är rutan bytt på bilen?

P0326: Knacksensor ja. Frågan är om den är kass eller om det är något annat som gör att den går utanför spec och sätter felkod och bilen bär sig åt som den gör. Hur långt har bilen rullat?

ja tyckte jag såg i service boken att rutan verka vara bytt. Ja väldigt konstig, bilen har bara gott strax över 5000 mil.. Tycker att en senaor borde hålla längre än så. Vad skulle det kunna var? Bilen går ju som sagt bra annra, bara vid kallstart den beter sig så… Sjukt irriterande

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars · 17 484 Inlägg

Kingbajen skrev:

Hybrid_ skrev:

Kingbajen skrev:
Ringde firman jag köpte den av men inget svar då det är röda dagar, skickade sms. Köpte mig en felkodsläsare och fick ut dessa delkoder:
P0326             Knacksensorkrets 1, område/prestanda (bank 1 eller enskild sensor)
samt B1281 vad det nu är.

Någon som vet något?

B1281: Sensor för att avkänna imma på rutan. Den ska dra igång AC då. Är rutan bytt på bilen?

P0326: Knacksensor ja. Frågan är om den är kass eller om det är något annat som gör att den går utanför spec och sätter felkod och bilen bär sig åt som den gör. Hur långt har bilen rullat?

ja tyckte jag såg i service boken att rutan verka vara bytt. Ja väldigt konstig, bilen har bara gott strax över 5000 mil.. Tycker att en senaor borde hålla längre än så. Vad skulle det kunna var? Bilen går ju som sagt bra annra, bara vid kallstart den beter sig så… Sjukt irriterande

Jaha. Ruta bytt. Det förklarar B1281. Den sensorn sitter ihop med regnsensorn i rutan. Fungerar regnsensor som den ska? Företaget som bytte rutan har inte kalibrerat bilen efter det, alternativt monterat rutan felaktigt. Vid rutbyte ska bilen kopplas upp till en KIA-dator och en schackrutig skärm ska placeras framför bilen. Kameran i rutan ska då adaptera sig till sin nya ruta. Inte säkert att nödbromssystemet fungerar som det ska heller. Om förare i bilen framför grisnitar så ska din bil göra det med även om det finns en viss sträcka i mellan dessa. Detta kan du prova med hjälp av någon kompis.

Att en KIA rusar upp motorn vid kallstart är dess signum. mest tydligt på GT-modeller och hybrider. Det har och göra med att katalysatorer ska värma upp sig. (En granne har en Ford Mustang modell nyare, den vrålar till rätt bra vid kallstart. Tyvärr) Men den ska inte gå för långt ner på tomgång sen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kingbajen
29 mars · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Kingbajen skrev:

Hybrid_ skrev:

B1281: Sensor för att avkänna imma på rutan. Den ska dra igång AC då. Är rutan bytt på bilen?

P0326: Knacksensor ja. Frågan är om den är kass eller om det är något annat som gör att den går utanför spec och sätter felkod och bilen bär sig åt som den gör. Hur långt har bilen rullat?

ja tyckte jag såg i service boken att rutan verka vara bytt. Ja väldigt konstig, bilen har bara gott strax över 5000 mil.. Tycker att en senaor borde hålla längre än så. Vad skulle det kunna var? Bilen går ju som sagt bra annra, bara vid kallstart den beter sig så… Sjukt irriterande

Jaha. Ruta bytt. Det förklarar B1281. Den sensorn sitter ihop med regnsensorn i rutan. Fungerar regnsensor som den ska? Företaget som bytte rutan har inte kalibrerat bilen efter det, alternativt monterat rutan felaktigt. Vid rutbyte ska bilen kopplas upp till en KIA-dator och en schackrutig skärm ska placeras framför bilen. Kameran i rutan ska då adaptera sig till sin nya ruta. Inte säkert att nödbromssystemet fungerar som det ska heller. Om förare i bilen framför grisnitar så ska din bil göra det med även om det finns en viss sträcka i mellan dessa. Detta kan du prova med hjälp av någon kompis.

Att en KIA rusar upp motorn vid kallstart är dess signum. mest tydligt på GT-modeller och hybrider. Det har och göra med att katalysatorer ska värma upp sig. (En granne har en Ford Mustang modell nyare, den vrålar till rätt bra vid kallstart. Tyvärr) Men den ska inte gå för långt ner på tomgång sen!

Okej tack för tipset ska prova det, lämna in till kia för att fixa det.

Jo precis har förstått det, inte orolig att den varvar upp egentligen, det är just att den först varvar upp sen ganska snabbt efter man startat så tappar den varvtal och som om motorn vill ”dö” fast den inte gör det sen hämtar den upp varvtalet igen för att sedan gå mer till normal tomgång långsamt. Det som stör mig. Hade varvtalet endast varit högre vid kallstart och sen gått ner sakta i takt med att motorn blir varm hade jag inte oroat mig. Har hört av mig till svågerns bror och skickat videoklippet när den beter sig så, han jobbar med Kia bilar, får se vad han säger.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars · 17 484 Inlägg

Kingbajen skrev:

Hybrid_ skrev:

Kingbajen skrev:

ja tyckte jag såg i service boken att rutan verka vara bytt. Ja väldigt konstig, bilen har bara gott strax över 5000 mil.. Tycker att en senaor borde hålla längre än så. Vad skulle det kunna var? Bilen går ju som sagt bra annra, bara vid kallstart den beter sig så… Sjukt irriterande

Jaha. Ruta bytt. Det förklarar B1281. Den sensorn sitter ihop med regnsensorn i rutan. Fungerar regnsensor som den ska? Företaget som bytte rutan har inte kalibrerat bilen efter det, alternativt monterat rutan felaktigt. Vid rutbyte ska bilen kopplas upp till en KIA-dator och en schackrutig skärm ska placeras framför bilen. Kameran i rutan ska då adaptera sig till sin nya ruta. Inte säkert att nödbromssystemet fungerar som det ska heller. Om förare i bilen framför grisnitar så ska din bil göra det med även om det finns en viss sträcka i mellan dessa. Detta kan du prova med hjälp av någon kompis.

Att en KIA rusar upp motorn vid kallstart är dess signum. mest tydligt på GT-modeller och hybrider. Det har och göra med att katalysatorer ska värma upp sig. (En granne har en Ford Mustang modell nyare, den vrålar till rätt bra vid kallstart. Tyvärr) Men den ska inte gå för långt ner på tomgång sen!

Okej tack för tipset ska prova det, lämna in till kia för att fixa det.

Jo precis har förstått det, inte orolig att den varvar upp egentligen, det är just att den först varvar upp sen ganska snabbt efter man startat så tappar den varvtal och som om motorn vill ”dö” fast den inte gör det sen hämtar den upp varvtalet igen för att sedan gå mer till normal tomgång långsamt. Det som stör mig. Hade varvtalet endast varit högre vid kallstart och sen gått ner sakta i takt med att motorn blir varm hade jag inte oroat mig. Har hört av mig till svågerns bror och skickat videoklippet när den beter sig så, han jobbar med Kia bilar, får se vad han säger.

Jag är KIA högvolts-tekniker sedan många år tillbaka. Den ska sakta sjunka ner till normal tomgång. Vid kall väderlek kan tomgången fasta på 1200 varv en stund. Helt normalt. Maskin ska bli varm.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kingbajen
29 mars · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Kingbajen skrev:

Hybrid_ skrev:

Jaha. Ruta bytt. Det förklarar B1281. Den sensorn sitter ihop med regnsensorn i rutan. Fungerar regnsensor som den ska? Företaget som bytte rutan har inte kalibrerat bilen efter det, alternativt monterat rutan felaktigt. Vid rutbyte ska bilen kopplas upp till en KIA-dator och en schackrutig skärm ska placeras framför bilen. Kameran i rutan ska då adaptera sig till sin nya ruta. Inte säkert att nödbromssystemet fungerar som det ska heller. Om förare i bilen framför grisnitar så ska din bil göra det med även om det finns en viss sträcka i mellan dessa. Detta kan du prova med hjälp av någon kompis.

Att en KIA rusar upp motorn vid kallstart är dess signum. mest tydligt på GT-modeller och hybrider. Det har och göra med att katalysatorer ska värma upp sig. (En granne har en Ford Mustang modell nyare, den vrålar till rätt bra vid kallstart. Tyvärr) Men den ska inte gå för långt ner på tomgång sen!

Okej tack för tipset ska prova det, lämna in till kia för att fixa det.

Jo precis har förstått det, inte orolig att den varvar upp egentligen, det är just att den först varvar upp sen ganska snabbt efter man startat så tappar den varvtal och som om motorn vill ”dö” fast den inte gör det sen hämtar den upp varvtalet igen för att sedan gå mer till normal tomgång långsamt. Det som stör mig. Hade varvtalet endast varit högre vid kallstart och sen gått ner sakta i takt med att motorn blir varm hade jag inte oroat mig. Har hört av mig till svågerns bror och skickat videoklippet när den beter sig så, han jobbar med Kia bilar, får se vad han säger.

Jag är KIA högvolts-tekniker sedan många år tillbaka. Den ska sakta sjunka ner till normal tomgång. Vid kall väderlek kan tomgången fasta på 1200 varv en stund. Helt normalt. Maskin ska bli varm.

Den gör den men först droppar varvmättarn snabbt och det liksom låter som motorn dör innan den hoppar upp i varv igen, för att sen gå ner långsamt, det just det där snabba droppat innan den går normalt, det liksom bubblar till lite snabbt innan den hittat tillbaka till 2000 varv. Kan man ladda upp klippet jag har någonstans här? Så kanske det är lättare att förstå vad jag menar?

Kingbajen
29 mars · 6 Inlägg

Fick till svar av svågerns bror att det tydligen är ett vanligt fel på proceed Gt och att det tydligen ska finnas 2 uppdateringar som löser det, och han kunde se att dom inte gjort dom uppdateringarna i samband med  servisen  i sep 2023 av nån anledning.. så bara ringa dom på tisdag och hoppas att det är det…

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang