2238
Sök

Lastbilskort C/CE

52 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Jag vet inte om jag är på rätt avdelning eller om jag skulle ha lagt det på off-topic. Men jag går i tankarna på att ta C/CE och undrar hur mycket skillnad är det från att ta D? Jag vet redan om att man har samma pärm för både lastbil och buss eftersom teorin är ju rätt lika eftersom kör och vilotiderna och lastreglerna är ju detsamma. Men hur är det med det praktiska körprovet? Största problemet jag hade med bussen var överhänget fram eftersom hjulbasen ligger så långt bakom en i jämförelse med en bil.

Sen om jag tar det så långt lite orolig för CE-provet och vad det innebär. ^_^
Senast redigerat av Crankshaft1992 (för 7 timmar sedan)

4 231 Inlägg
för 4 timmar sedan
Jag har inte tagit D-kort men har du klarat det bör du inte ha några svårigheter att klara C.
Det är väll just överhänget som skilljer sig mot buss, jag gissar att det är lite mer lastregler och sånt du behöver kunna också.

Teoriprovet för C är ganska enkelt, Teoriprovet för CE däremot tyckte jag var mycket svårare.

Men du har ju redan bevisat att du är ganska kompetent på att köra stora fordon så jag tror inte du behöver vara orolig för C/CE, det klarar du nog utan problem:)

52 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
zemet skrev:
Jag har inte tagit D-kort men har du klarat det bör du inte ha några svårigheter att klara C.
Det är väll just överhänget som skilljer sig mot buss, jag gissar att det är lite mer lastregler och sånt du behöver kunna också.

Teoriprovet för C är ganska enkelt, Teoriprovet för CE däremot tyckte jag var mycket svårare.

Men du har ju redan bevisat att du är ganska kompetent på att köra stora fordon så jag tror inte du behöver vara orolig för C/CE, det klarar du nog utan problem:)

Låter betryggande. Jag körde väl lite lastbil när jag tog D eftersom vi hade med både bussen och körskolans två lastbilar till halkbanan under YKB. Men jag kom inte helt överens med växellådan på lastbilarna. ^^ En kompis till mig hamnade dessutom i tidningen eftersom de var där och gjorde reportage och finns på youtube för han fick bredställ med bussen på halkbanan. ^^

Jag kan också säga att jag tycker att det är lättare att backa med en buss än med personbilen eftersom man har ju bättre koll på bakhjulen med backspeglarna. Och lär gissa att samma blir det väl med lastbil.

* Voff voff *
10 866 Inlägg
för 2 timmar sedan
Om du kört, och kan köra, buss kommer du tycka lastbil är superenkelt. Du har i princip inget överhäng fram och betydligt mindre bak.

Jag har kört upp för både D och C (i den ordningen, 2007 och 2015) och enda skillnaden egentligen var ju att uppkörningen för buss var mer fokus på att tex stanna vid hållplats och planera körningen medan lastbil tex innehöll backa mot en lastkaj.

Funktionsbeskrivningen och säkerhetskontrollen har du ju på båda uppkörningarna och det är ju i princip samma.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök