3180
Sök

Kan man koppla ihop två kompressorer för att få tillräcklig kraft för blästring ?

4 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Vi har en för liten kompressor för ändamålet, men kan man koppla ihop två kompressorer för att få sprut i blästringen ?  Eller smäller det då ?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 312 Inlägg
för 20 timmar sedan
flizzaff skrev:
Vi har en för liten kompressor för ändamålet, men kan man koppla ihop två kompressorer för att få sprut i blästringen ?  Eller smäller det då ?

Du måste definitivt ha en backventil på varje åtgående ventil innan du kopplar ihop ledningarna med ett t-rör. Det bör också vara två likvärdiga kompressorer. Men det bästa är att hyra en kompressor på 1 m3.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Ja tack för svaret . Problemet är att vi inte hittar en tillräckligt stark kompressor att hyra. Jo jag skulle kanske våga koppla ihop två likvärdiga kompressorer för att få sprut i blästern. Vi har googlat för att endast finna för svaga kompressorer att hyra.

7 596 Inlägg
för 2 timmar sedan
Aldrig hört talas om att man skulle kunna koppla ihop två kompressorer - hur då i  så fall?
Serie- eller parallellkoppla?

Min kompressor, en ALAB från Delsbo, lämnar 370 minutliter vid 6 bar mottryck.
Det räcker för min bläster.

497 Inlägg
för 1 timme sedan
Ser inga problem med att koppla flera kompressorer, bör väl dock kopplas till med backventil som nämnts.
Kompressorerna kommer fortfarande stanna vid inställt tryck så kan inte hända så mycket. Kan ju dock bli spännande när du kopplar loss sakerna och du har 10 bar i slangarna.

Kopplar du utan backventiler finns risk att den ena kompressorn arbetar snabbare och bara gör det jobbigare för den "svagare" kompressorn. Helst hade man nog haft dessa kompressorer via backventil och in i någon gemensam bufferttank men då börjar det kanske bli krångligt.

Har själv ritat på en snarlik lösning fast en tystare kompressor som "toppar" systemet vid låga luftuttag, dvs arbetar upp till 10 bar, och sen en mer kraftfull kompressor som hoppar igång om trycket skulle sjunka för mycket(dvs den tysta kompressorn
klarar inte luftuttaget).

Fri fart för ett fritt folk!
14 553 Inlägg
för 1 timme sedan
koppla bara ihop luften ut i ett y gren  dom kommer ju ta lite mycket luft på båda sidorna så det spelar ingen roll om ena kompressorn går lite längre än den andra så länge det inte överskrider max tanktryck i den sämsta kompressorn.

det är liksom ingen rymdraket utan det är luft vi snackar om.. krångla inte till saker i onödan..

Kör fort så hinner inget hända...

Från Finland
387 Inlägg
för 138 sekunder sedan
Borde väl inte vara något problem att koppla ihop flera kompressorer nej. Som Growe säger ovanför, en Y koppling bara, tror inte ens backventiler behövs här.

Professionell nybilshatare

Sök