3329
Sök

Liten bromsyta

2 Inlägg
5 maj
Trådstartare
Bromsskivorna bak har börjat rosta och på höger bak ser man att bromsytan är väldigt liten. Enbart ca 1/3 av skivytan verkar användas. Är det beläggen som slitits ojämnt eller hamnat snett eller varför blir det så? Behöver både belägg och skivor bytas då skivorna blivit så pass ojämna i ytterkant?

Bilen är ca 5 år och har inte ens gått 5000 mil så känns lite tidigt för att bromsskivor ska vara körda?

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251606/251606-6e6102d3183abc9b86b356c8397ab606.jpg

6 456 Inlägg
5 maj
Antagligen ett resultat av att man 1. Inte bromsat särskilt hårt. 2. Inte bytt bromsvätska regelbundet.
Jag skulle börja med att kolla bromsvätskan och om den är orange ,byta den sedan kolla bromsbeläggen och om dessa är slitna (bara några millimeter tjocka )byta till nya. Jag tror att bromsskivan inte behöver bytas.

3 049 Inlägg
5 maj
Vad är det ens för bil?
Tippar på att dina belägg har kärvat fast i okhållaren.

Slå isär och gör rent, smörj glidbultarna.
Är det en hybrid så drar du upp bilen i 80-90kmh, lägg i neutralen, och bromsar bestämt.
Upprepa några gånger.

Nu har jag arbetar med långt ifrån alla hybrider och elbilar på marknaden, men genom att lägga i neutralen så BÖR du avaktivera regenereringsbromsen och enbart använda dig av friktionsbromsarna.. om det nu är en hybrid dvs.
Är det inte det så gör du bara ett par hårda inbromsningar utan att lägga i neutralen.

2 Inlägg
6 maj
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Vad är det ens för bil?
Tippar på att dina belägg har kärvat fast i okhållaren.

Slå isär och gör rent, smörj glidbultarna.
Är det en hybrid så drar du upp bilen i 80-90kmh, lägg i neutralen, och bromsar bestämt.
Upprepa några gånger.

Nu har jag arbetar med långt ifrån alla hybrider och elbilar på marknaden, men genom att lägga i neutralen så BÖR du avaktivera regenereringsbromsen och enbart använda dig av friktionsbromsarna.. om det nu är en hybrid dvs.
Är det inte det så gör du bara ett par hårda inbromsningar utan att lägga i neutralen.

Det är en Ford Focus MK4. Bensinare med manuell växel.

Bromsvätska bytt på service för bara någon månad sedan. Är nog generellt ganska mjuk på bromsen. Får väl prova lite tvärnit och se om det gör någon skillnad:) Annars blir det nog att lämna in den. Har tummen mitt i handen vad det gäller bilar så känner mig inte så bekväm med att ta mig in till glidbultarna...

6 456 Inlägg
6 maj
Glidpinnarna är enkla att ta loss och smörja in (med va f som helst!). Ibland sitter de fast med 13mm skruvskalle eller 7mm insex skruv.

Sök