2466
Sök

Motortvätt vid tändstift och kamrem

10 Inlägg
tisdag 22:23
Trådstartare
#1
Hej.
Jag ska försöka lista ut var olja på motortopp och vid kamrem kommer ifrån. Runt de två tändstiften till vänster är en del olja nere i ojämnheter. Hur mycket vågar man tvätta här? Tätningar i kontakter, men hur tåliga?
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237037/237037-d34d8dc7fb7f612a0fa733dc36244f4a.jpg

Om det är läckage så kanske man trycker in vatten istället.
Olja vid kugghjul. Kan man spola av här och vilka medel kan användas?

Sen har kabelskydden spruckit o ramlat av. Viktigt att sätta dit något nytt?

Från Finland
392 Inlägg
onsdag 07:02
#2
Ser ut som nån volvo motor? Vanliga ställen olja kan läcka på toppen är ur slangen för vevhusventilationen. Själv har det läckt genom packningen till oljekorken, den behöver bytas med jämna mellanrum, åtminstone på min modell.
Senast redigerat av DennisCA (onsdag 07:02)

Professionell nybilshatare

10 Inlägg
Igår 09:16
Trådstartare
#3
DennisCA skrev:
Ser ut som nån volvo motor? Vanliga ställen olja kan läcka på toppen är ur slangen för vevhusventilationen. Själv har det läckt genom packningen till oljekorken, den behöver bytas med jämna mellanrum, åtminstone på min modell.

Jo, en V50 -05. Ska det inte gå mest gaser i slangen? Om inte övertryck? Ganska mycket olja som blivit pölar på toppen.
Kork=oljelock? ?

2 338 Inlägg
Igår 11:30
#4
Tremere skrev:
DennisCA skrev:
Ser ut som nån volvo motor? Vanliga ställen olja kan läcka på toppen är ur slangen för vevhusventilationen. Själv har det läckt genom packningen till oljekorken, den behöver bytas med jämna mellanrum, åtminstone på min modell.

Jo, en V50 -05. Ska det inte gå mest gaser i slangen? Om inte övertryck? Ganska mycket olja som blivit pölar på toppen.
Kork=oljelock? ?

Det är ju en konstant oljedimma i vevhusventilationen, så det är inget konstigt att det fuktar olja där om nån av packningarna börjar bli dålig t ex.


10 Inlägg
Igår 12:20
Trådstartare
#5
Det skulle då va slangen vid verktyget? Den går lätt att dra av och olja på tappen, men har ingen packning. Får man byta hela slangen då?
Det är mindre olja mot den delen av motorn, nästa inget i groparna runt den. Det mesta är nedanför tändstiften o oljelock. Fast inte mycket runt själva oljelocket.
Sen är där på skyddet över kamrem. Om packboxar där är dåliga, skulle det kunna skvätta upp så mycket?


https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237037/237037-29997009a034f84aefdaf182efebcc8b.jpg

10 Inlägg
Igår 12:57
Trådstartare
#6
Och för att underlätta felsökning, vågar man ta avfettning och spola av? Eller gäller tops och pincett?
Senast redigerat av Tremere (Igår 12:58)

6 Inlägg
Igår 20:48
#7
Tremere skrev:
Och för att underlätta felsökning, vågar man ta avfettning och spola av? Eller gäller tops och pincett?

Okej,  byt till ny olja köp Omega 912 o häll i ca 2 % av detta fantastiska återställer gamla packbox och O-ringar.
Smörjteknik AB .
Mvh
Lennart Holst,  Vollsjö
Fordonsingenjör som använder 912,an ofta.. ***

Fri fart för ett fritt folk!
14 599 Inlägg
för 6 timmar sedan
#8
jag hade tvättat hela motorn sen ur med spolarna direkt efter och torka rent där..  och sen testa..  dom tål mycket men det läcker lätt ner vid spolarna och skapar problem ibland kanske inte direkt utan kan komma misständingar långt senare. 

dom där kan läcka lite varstans  vanligt är vvtn    liminingen av kamkåpan vevhusslang och framför allt oljelock..  även fyllning av olja och lite spill gör så där.  smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök