2242
Sök

Bmw E60 523 N53 motor för hög CO och HC halt bara på tomgång

2 Inlägg
onsdag 15:01
Trådstartare
Så som rubriken beskriver så har jag en BMW E60 2007 med n53 motor som inte vill gå igenom besiktningen. Första besiktningen så fick jag dessa värden
Tomgång CO-halt för hög 0.8 (0.3)
Tomgång HC-halt för hög 262 (200)
Förhöjd tomgång Co-halt för hög 0.9 (0.2) 2500 varv

Därefter körde min mekaniker någonslags rengöring på katalysatorn. Den blev varmkörd i 30 min och det verkade funka men fick fortfarande nedslag. Däremot förhöjda tomgången fick jag godkänt på! Värdena blev bättre men nu behöver jag veta vad som är problemet? Katalysatorn kan inte vara pajj för att den verkar funka vid förhöjd tomgång utan problem medans det är själva tomgången det är fel på. Så körde en efterkontroll och fick dessa värden

Tomgång CO-halt för hög 0.6 (0.3)
Tomgång HC-halt 220 (200)
Förhöjd tomgång 0.0 (0.2) godkänt

Min fråga är vad kan det bero på? Relativt ny olja, nya tändstift och tändningen funkar som den ska när jag åker dock så är bilen lite orolig vid tomgång och får ibland lite misständningar på cylinder 3 4 som har inte dykt upp på ett tag. Jag gissar starkt på lambdasond men ville kolla om någon mer erfaren har någon åsikt!
Uppskattar all hjälp

Ha en fortsatt trevlig dag!

1 772 Inlägg
onsdag 21:08
Hmm, dina värden är ingen katastrof- gissar på att du får igenom den med en rejäl skvätt Etanol i tanken. Varmkör ordentligt innan ombes. Lycka till. /Husse

2 338 Inlägg
för 18 timmar sedan
När servades den senast, mer exakt? Är det ett tag sen så brukar en service med olja/filter (och ev luftfilter om det behövs) kunna få ner värdena lite grann. Kombineras med fördel med Hussemans tips.

Misständningarna kan vara bra att råda bot på också, låter spontant som att tändspolen börjar ge upp? I det skedet när de är "halvkassa" kan tändspolar ge sporadiska misständningar utan att ge felkod på det. Själv varit med om det på en 9-3ng Aero, som är ganska känsliga för spolens skick. Har för mig att din BMW också är ganska känslig för sådant. Påverkar också värdena. Köp i så fall original eller OEM spole, BMW-styrsystem brukar inte gilla eftermarknads elkomponenter.
Senast redigerat av Mew (för 18 timmar sedan)

2 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Tack för era tips. Kan det vara så att lambdasonden är kaputt? Ska nog byta olja igen och köra etanol innan besiktning!

6 Inlägg
för 9 timmar sedan
husseman skrev:
Hmm, dina värden är ingen katastrof- gissar på att du får igenom den med en rejäl skvätt Etanol i tanken. Varmkör ordentligt innan ombes. Lycka till. /Husse

?o, med 50% etanol så bör den gå igenom besiktningen! Annars nästan 100% akrylat bensin = gräsklippare bensin   Då blir det 0 värde!! Men hur många mil har motorn gått? Tar den olja? Efter besiktningen så som tidigare tips, byt olja kör en motortvätt, byt tändstift o luftfilter.  Kör 200 mil kolla oljemängd o färg på tändstiften, samt den positiva vevhusventilationen... Ok  det är olja som går förbi antingen oljering = nedersta kolvring alt vevhusventilation som ger högt Värde . Lennart Holst,  fordonsingenjör

Sök