2699
Sök

Toyota Prius Gen 2. Balken gick av. Reparerbart?

6 Inlägg
för 22 timmar sedan
Utmarks-Loke skrev:
Den gamla vanliga nackdelen med Toyota. Tekniskt kanske de håller bättre än medelbilen men de rostar fortfarande.

Inte om man *Rostskydds behandlas när du köpt den. Min gamla mammas Corolla, 99,a inte en rostfläck o bor i Skåne där man vräker ut salt på vintern..  drabbar vä sida Eftersom du möts på den sidan!!  Lennart Holst

6 Inlägg
för 22 timmar sedan
Mossan1 skrev:
Uhhm, är det inte en subframe som har rostat sönder helt?
Karrossen i sig kan ju vara hel.

Ser man annat på bilderna missar jag det.

En subframe brukar vara skruvad mot karrossen och kan bytas i sin helhet.
Ett herrans jobb, och kan nästan garantera fastrostade skruvar man blir helless på.

Är det däremot själva karrossen som är så illa är det inte mycket att göra med bilen.
Men det vore märkligt om inte bilprovningen klankat på det innan, som redan påpekats.
En subframe kan däremot se bättre ut än den är, OCH gå fort på slutet.

Subframe ?? Oj då Kan du översätta till Adekvat svenska?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 320 Inlägg
för 14 timmar sedan
Teamet1 skrev:
Mossan1 skrev:
Uhhm, är det inte en subframe som har rostat sönder helt?
Karrossen i sig kan ju vara hel.

Ser man annat på bilderna missar jag det.

En subframe brukar vara skruvad mot karrossen och kan bytas i sin helhet.
Ett herrans jobb, och kan nästan garantera fastrostade skruvar man blir helless på.

Är det däremot själva karrossen som är så illa är det inte mycket att göra med bilen.
Men det vore märkligt om inte bilprovningen klankat på det innan, som redan påpekats.
En subframe kan däremot se bättre ut än den är, OCH gå fort på slutet.

Subframe ?? Oj då Kan du översätta till Adekvat svenska?

Låt mig gissa att det är nån form av hjälpram. Många karosser med självbärande karross och motorn fram har en "subframe" under motorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 581 Inlägg
för 12 timmar sedan
"Subframe " är vad det heter, även i Sverige.
Och ja, det är en balk/ram som bak och framhjul mm sitter monterat i.

Fri fart för ett fritt folk!
14 598 Inlägg
för 12 timmar sedan
har kollat online och det säljs ingen subfram bak till en prius på bildelsbasen iaf.. aldrig kollat under en prius men tycker det ser ut att sitta i karrosen vad jag kan se..   hela skiten är iaf totalt dött så är det ju är det en subframe är det ju en annan sak men förstår inte varför en normal bil skulle ha en subframe bak aldrig sätt det på någon annan bilmodell/märke

men inte hemma på toyotor    mest förvånad hur fan någon släppt igenom det där skräpet genom bes för det är ju totalt tvärslut

Kör fort så hinner inget hända...

22 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Det kan man antagligen, men är det värt det?
Kolla först bilen ordentligt under,
om den ser likadan ut på flera ställen.
Risken är att hela bilen är lika rutten och att det inte lönar sig att laga,
åtminstone om du inte tänkt göra jobbet själv.

Tänkte skära av en bit ram från en skrotbil så jag får en helt ny balkbit där med nytt fäste
samt förstärka andra sidan så den klarar något år till.
Bilen går sjukt bra fortfarande och har svets och tid samt känner folk som gjort liknande saker.
Det är ju sidan ut mot vägen så den är ju något mer rostutsatt.

Detta är mer ett projekt att går det så går det.

Ville bara kolla här om någon gjort något liknande och få lite tips.
Ni andra som bara vill att jag ska skrota den kan lägga av i diskussionen.
Jag vill enbart diskutera med folk som gjort liknande saker.

MagI
-----------------

14 598 Inlägg
för 11 timmar sedan
jlivingstonsg skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Det kan man antagligen, men är det värt det?
Kolla först bilen ordentligt under,
om den ser likadan ut på flera ställen.
Risken är att hela bilen är lika rutten och att det inte lönar sig att laga,
åtminstone om du inte tänkt göra jobbet själv.

Tänkte skära av en bit ram från en skrotbil så jag får en helt ny balkbit där med nytt fäste
samt förstärka andra sidan så den klarar något år till.
Bilen går sjukt bra fortfarande och har svets och tid samt känner folk som gjort liknande saker.
Det är ju sidan ut mot vägen så den är ju något mer rostutsatt.

Detta är mer ett projekt att går det så går det.

Ville bara kolla här om någon gjort något liknande och få lite tips.
Ni andra som bara vill att jag ska skrota den kan lägga av i diskussionen.
Jag vill enbart diskutera med folk som gjort liknande saker.

MagI
-----------------

du får nog förkara det det framgick inte riktigt utan snarare att oj det här hände  hur vem kan laga det här så tolka jag det. 

jag har rostlagat rejält rostiga bilar jobbat med rostlagning varje dag.  och derför hade jag aldrig tagit i det där för det kommer vara betydligt värre än vad det ser ut. 
det är min erfarenhet.    ja det är en ny rambalk med bakvagnsinfästning som behövs
japanerna brukar sälja sånt nytt  så allt går att göra bra och seriöst  det handlar mer om det är värt tiden att lägga ner.  för det du ser är kanske 30% av rosten   tills du börjar försöka hitta frisk plåt att svetsa i det är det stora problemet. 

men kör på och du får gärna uppdatera med bilder under lagningens gång.    jag hade lackat ur direkt på det där smile  ser framför mig att jag kommer lida av svår svetsblänk och sönderbrända armar efter ett sånt där jobb smile

väldigt imponerad av hur hela skiten bokstavligen imploderat finns ju inte en tillstymmelse till fäste kvar. 
skulle ta hela hörnet på bilen fram till bakkanten av förardörren och sen börja demontera bakvagn tank och sånna saker 

börja slipa rent ordenkligt och försöka skaffa mig en bild av var det inte är rostigt och sen kapa bort det som inte behövs från donatordelen.

men det där är nog lätt 100timmars jobb om det ska bli bra.

6 399 Inlägg
för 11 timmar sedan
Om man överhuvudtaget ska försöka laga det där så måste hela inredningen bak tas ur bilen, för lagningen måste ske inifrån eftersom det är så pass mycket av golvet som måste skäras bort.

7 623 Inlägg
för 11 timmar sedan
Growe skrev:
har kollat online och det säljs ingen subfram bak till en prius på bildelsbasen iaf.. aldrig kollat under en prius men tycker det ser ut att sitta i karrosen vad jag kan se..   hela skiten är iaf totalt dött så är det ju är det en subframe är det ju en annan sak men förstår inte varför en normal bil skulle ha en subframe bak aldrig sätt det på någon annan bilmodell/märke

men inte hemma på toyotor    mest förvånad hur fan någon släppt igenom det där skräpet genom bes för det är ju totalt tvärslut

Bl a fler Citroenmodeller har subframe bak.
Har själv bytt på Citroen GS.
Hårdvara på bilskrotarna för några decennier sedan.
Sitter med 4 skruvar.

Håller med om att det är märkligt att bilen godkänts vid besiktning.
Sådana här skador tar normalt fler år att "växa till sig".
Kanske besiktad hos Suspect senaste gångerna?

14 598 Inlägg
för 10 timmar sedan
torsen skrev:
Growe skrev:

Bl a fler Citroenmodeller har subframe bak.
Har själv bytt på Citroen GS.
Hårdvara på bilskrotarna för några decennier sedan.
Sitter med 4 skruvar.

Håller med om att det är märkligt att bilen godkänts vid besiktning.
Sådana här skador tar normalt fler år att "växa till sig".
Kanske besiktad hos Suspect senaste gångerna?

muta tror jag..    finns ju inget kvar av fästet jag är faktist lite impnerad hur halva bilen bara kan försvinna i en smäll smile

ja franska bilar är ju inget man direkt skruvar med frivilligt framför allt inte på 70talet  fy fan vad dom rostade smile
kommer ihåg farsan polare som älskade dom där gamla Peugot 504  fyfasen vad slut dom var..  minns att farsan låg och svetsade på dom där rosthögarna dagarna i ändan ett tag och då var bilarna bara några år gamla smile

14 598 Inlägg
för 10 timmar sedan
jaka54 skrev:
Om man överhuvudtaget ska försöka laga det där så måste hela inredningen bak tas ur bilen, för lagningen måste ske inifrån eftersom det är så pass mycket av golvet som måste skäras bort.

så svårt att gissa hur dåligt det är. ibland ser det även värre ut än vad det är.  men rambalken behöver bytas som sitter svetsad upp i golvet det är ju ganska tydligt och fästet till bakvagnen..    men golvet "borde" vara okej.   men man lär ju ta bort tanken och inredningen ovanför åtminstånde..  det drar iväg tid och energi snabbt. 

men har man all fritid i världen så går det att göra bil av den där igen det tror jag..
men det ser ju ut som att allt mellan främre och bakre nummerplåten har rostat på ganska bra. 

jag tror ju ärligt att andra sidan inte är speceiellt mycket bättre.   

hade varit kul att se framför och bakom rostskadan hur det ser ut.   googlade lite på priusar och det verkar ju som att rambalkarna äts inifrån ganska rejält. 
så man får nog vara beredd på en överaskning när man sätter vinkelslipen i det där smile

jag hade inte gjort det för att hela fästet till bakvagnen är borta.  svårt att få allt på exakt rätt plats igen.  man kommer behöver korsmäta det där för att få allt på samma plats..
men visst kan man fuska ihop det där på en vecka men det kommer bra hålla til bes nummer 2 sen är det tillbaka ännu värre

fick laga bakvagnsinfästningen på min gamla Vento den var klapp slut oxå men det var ju inte i närheten där satt fästet kvar på plats men var hål framför och bakom i rambalken  så det var ju bara slipa ner runt hålet och lägga på en plåt ovanpå allt..    aldrig fuskat ihop en bil värre än som vi gjorde på den..   fanns inga trösklar eller något på den bilen smile    men den gick genom bes 3år  jag hade den första året och gav bort den till borsan som sen trodde han kunde lämna tillbaka den till mig.  jag vägrade ta i den där skitbilen igen smile

Från Finland
392 Inlägg
för 9 timmar sedan
Såg värre ut än min Yaris de där som rostat på infästningarna för länkarmarna till bakaxeln. Det svetsade jag eftersom jag är knäpp, jag tror nån annan hade ej gjort det. Det tog länge. Det var skitigt och hemskt och att svetsa utan lyft är ett helvete.

Skulle jag haft ens en saxlyft hade jag förmodligen kunnat göra allt på en månad.

Professionell nybilshatare

14 598 Inlägg
för 6 timmar sedan
DennisCA skrev:
Såg värre ut än min Yaris de där som rostat på infästningarna för länkarmarna till bakaxeln. Det svetsade jag eftersom jag är knäpp, jag tror nån annan hade ej gjort det. Det tog länge. Det var skitigt och hemskt och att svetsa utan lyft är ett helvete.

Skulle jag haft ens en saxlyft hade jag förmodligen kunnat göra allt på en månad.

man har tillbringat många timmar under bilar och svetsats..  har ett rejält ärr på armen när jag råkade sätta eld på underedsmassa på svärmors 360  som landare på insidan av underarmen  blev sjuk som fan efter det ihop med svetsblänk  pga skärmjäveln inte fick plats på huvudet när jag låg på golvet på jobbet och svetsade trösklarna smile

563 Inlägg
för 5 timmar sedan
Så då blev man helt övertygad om att inte köpa japs-bil

22 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hörde någon säga att man inte får laga bärarm.
Vad menar dom?
Får man inte laga,  men byta bakre ramdel med fäste?

Man ska tydligen kunna köpa ramdelar med fästet, så att man ska kunna byta ramdel.
Eller är det bara i Sverige som man inte får laga bärarm?
Verkar ju finnas folk som lagat sådan.
Kunde man förr men inte idag?

Någon mer som skurit av skadad ramdel och svetsat på ny eller begagnad från skrotbil?

MagI
------

Sök