2557
Sök

1989 VW Corrado G60

320 Visningar
Uppdaterades senast igår 22:48
torsdag 13:58
Trådstartare
#1
Skaffade bilen under hösten 2023 som rullande projekt - köra på sommaren och skruva på vintern. Tanken är att återställa bilen till så gott som originalskick.
Har lyckats hitta en del originaldelar och skruvat från och till sedan jag skaffade bilen. Håller ständigt ögonen öppna efter delar som jag behöver.
Bilen var bara reggad för en passagerare så för att kunna köra barnen i bilen så har jag även reggat om den för tre passagerare.

Bilen har tidigare varit i andra användares ägo. Roligt att se hur den har sett ut tidigare:
https://www.garaget.org/?car=84951
https://www.garaget.org/?car=64831

Jag vill väldigt gärna veta mer om bilen om någon här känner igen den. Är också väldigt intresserad om någon har delar liggande hemma i gömmorna, PM:a mig i så fall!

Han som jag köpte av har bl a bytt topplockspackning, ventiltätningar, kamrem, vattenpump mm.

Arbete hittills:
Renoverat G-ladern hos SLS Tuning i Tyskland
Servat motorn inkl. tändstift mm
Bytt växellådsolja
Renoverat hatthylla
Bytt fjäderbenslagringar
Bytt startmotor
Bytt tändningslås
Satt på Sebring 15-tumsfälg med nya däck
Bytt diverse givare, bla kylvätsketemp
Bytt motorfästen
Bytt strålkastare
Bytt bakljus
Funktionskontroll styrservopump inkl. oljebyte
Renovering bromsar runtom
Bytt fördelarlock och rotor
Bytt bränslefilter
Bytt vakummslang mellan spjällhus och ECU (viktigt med rätt längd på dessa motorer)
Bytt växellådsfäste

Kommande:
Genomgång instrumentkluster
Intermittent rassel på tomgång
Ojämn tomgång (tändspole?)
Gasfjädrar till baklucka
Emblem fram och bak
Byta dörrsidor fram
Byta samtliga högtalare till något modernare som passar i originalhålen
Hitta och byta till originalgrill
Fixa höger framskärm så att plastkåpan i hjulhuset går att montera
Renovering styrväxel alt. ny
Hjulinställning
Rensa elen från allt gammalt hemmabygge
Fixa elen så att fönsterhissarna funkar som de ska
FIxa centrallåset
Byta vindruta
Omlackering fälgar
Omlackering bil


Bilder kommer!
Ska försöka lägga dem i någorlunda kronologisk ordning också smile
Senast redigerat av denriktigehenrik (för 17 timmar sedan)

för 17 timmar sedan
Trådstartare
#2
Så här såg bilen ut när jag köpte den. Jag gillar originalstuket bättre så grillen mm ska bytas

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-892f42790727607da8ea013c676c09e9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-687034064440f18ac8759d5420723126.jpg

Fälgarna var okej, men jag gillar originalfälgarna från 80-talet bättre
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-cf2ddceaf160d0478839d4fbd1f7c8f6.jpg

för 17 timmar sedan
Trådstartare
#3
G-ladern verkade inte ladda riktigt som den skulle. Fick inte ut några vettiga värden via MFA (färddatorn). Vågade mig inte på att renovera själv, om något skulle gå fel. En bättre begagnad kompressor kostar typ mer än bilen. Jag skickade den till SLS Tuning i Tyskland, eftersom det inte verkar finnas någon som kan renovera dessa i Sverige längre.
Har tyvärr inga bilder på den nyrenoverade kompressorn men tyskarna gjorde ett bra jobb. Beställde även nya oljeslangar, både tryck och retur.
Fick också med ett papper med tips och trix för att kompressorn ska hålla så länge som möjligt. Därför blev det till att byta båda motorfästena för att inte riskera att kompressorn vibrerar sönder.

Det är en intressant konstruktion får man medge...

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-4d52f4a5c076637b476ca07213d7c266.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-d21053d76d6f3e933cf00ddb9b85e16e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-9097cbde453b4b7fc4ecab9612f9b626.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-13b332dbdecf7be83a54fa14a014122a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-dd23ce1514d89116d459f249241d1e36.jpg
Senast redigerat av denriktigehenrik (för 17 timmar sedan)

för 17 timmar sedan
Trådstartare
#4
Fjäderbenslagringarna var också slut och glappade uppe i fästen så det blev byte. Behöll dämparna än så länge, de får hålla ett tag till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-18df15dcd5b941aed24392e00467195c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-0c85d400a2cc317624ebd75732ce2d61.jpg

för 17 timmar sedan
Trådstartare
#5
Hatthyllan var något förstärkt för att bära ett par högtalare. Tung som bly...
Min plan är som sagt original så hatthyllan behövde antingen bytas eller renoveras. Jag har förstått att hela hatthyllor till Corrado är lika sällsynta som enhörningar så det fick bli renovering.

Efter att ha tagit bort översta filtlagret:
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-6733f54df23562eaafbe5753abecd106.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-ffc78a1ad8ee160524867d75e7f233f1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-bbe13e5342ad2ea510937b5abde2e56c.jpg

Rensning med hammare, stämjärn och svett:
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-9995f9ca02001667ac27e72d5ed17b3f.jpg

Filtresterna gick bra att få bort med stålborste på borrmaskin:
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-847f0eb36a27ac814a131f2bd3e712c6.jpg
Senast redigerat av denriktigehenrik (för 17 timmar sedan)

för 17 timmar sedan
Trådstartare
#6
Efter att ha fått bort all förstärkning och gammal filt så började arbetet med att fylla igen hålen. Valet landade på masonit - enkelt att såga och fila för att passa till.

Numrerat och märkt upp för att hålla reda på bitarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-2ee26ae538beefe67e37db9cbda3d6fa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-a46d816b0c45c528b7af5091e6ac34d6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251830/251830-ee247f432d6ef34d19a9308ddd20a9f9.jpg


Sök