2825
Sök

Golf MK4 helt död

2 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
Golf MK 4 1.6 bensin 2004.

När tändningen slås på så ser allt normalt ut, allt fungerar och bränslepumpen startar och stoppar som normalt. När nyckel förs till startposition händer absolut ingenting. Stänger man av tändningen lyser instrumentpanelen svagt och bränslepumpen startar igen och går utan att stoppa (även när nyckeln tas ut).
2st felkoder: P0600 serial communication link och P2101 Throttle Actuator control motor circuit.

Jag har kollat alla säkringar och bytt alla relä med en donatorbil.

Går att aktivera startmotorn med + till "lilla" kontakten samt minus till chassit. Lägger jag minus till bilens kablar så händer ingenting.
Kablar och jordpunkter ser ok ut. Inga uppenbara fel i alla fall.

Det låter väl som kortslutning någonstans? Misstänker såklart elektronikboxen eller ignition switch eller kan man lita på felkoderna som pekar mot throttle actuatorn?

Jag tar gärna emot tips och råd.

Fri fart för ett fritt folk!
14 622 Inlägg
för 15 timmar sedan
skulle ju börja med att byta strömbrytaren i tändningslåset..   det är ett känt problem på vag bilar rent allmänt om det sen är något vanligt fel på en mk4 låter jag vara osagt men både på mk2 och mk3 är det stora problem.

mest för att försäkra sig om att allt är bra   det är ju små pengar den kostar men kanske inte skitskoj att byta alla gånger men mest att det är mycket att riva bort oftast (aldrig bytt på en mk4 men många mk2 och Arosor likande lås)

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
Borde inte dålig strömbrytare generera en kod? Jag menar om en dålig strömbrytare genererar en kod som pekar mot throttle actuatorn så känns felkodssytemet ganska opålitligt.

3 009 Inlägg
för 7 timmar sedan
Är koderna historiska, sporadiska, eller permanenta?
Att spjällhuset skulle kunna orsaka det här är långsökt, men prova att koppla ur det om du känner dig osäker.
Det är till 99% två helt skilda fel.
P0600 är en annan grej, och det KAN peka på störningar i PT-bussen eller att den ligger nere.
Då blir det ofta roliga symptom.

Prova att ruska runt med nyckeln i tändningslåset och se vad som händer vid olika lägen.
Du kan också mäta upp brytaren, likaså prova att tjuvkoppla med nyckeln i låset.
Kanske finns ett kretsschema på Carmin som förklarar vilka pinnar som skall ha vad.
Senast redigerat av Jesper328 (för 7 timmar sedan)

Sök