3290
Sök

Fylla på olja

3 Inlägg
måndag 21:50
Trådstartare
Kan man fylla på olja själv i en manuell växellåda på en Citroen jumper 2011?

Fri fart för ett fritt folk!
14 638 Inlägg
tisdag 13:55
ja så klart man kan..   inte så att man måste byta växelådan för att oljan är slut. 
och då hade man suttit i skiten då alla nya växelådor kommer utan olja smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 621 Inlägg
tisdag 17:10
Jag tror frågan mer egentligen är:
"Är det något en vanlig person kan göra själv utan tex billyft eller specialverktyg?

Jag vet inte svaret i detalj för den bilen och jag rekomenderar trådskaparen att precisera frågan med om det är manuell eller automat, osv.

Automater generellt kräver ofta en viss procedur för att korrekt läsa av oljenivån på stickan.
Man kan bli lurad annars.

Manuella har oftast, (men inte alltid), en påfyllningsplugg som också är nivåplugg.  Dvs fylla till det rinner ut med bilen plant. Ej lutande.

842 Inlägg
tisdag 20:17
Kristensen73 skrev:
Kan man fylla på olja själv i en manuell växellåda på en Citroen jumper 2011?

Ja, det kan du göra. Däremot ska man inte behöva fylla om man inte har läckage, så om det är läckage på lådan så rekommenderar jag starkt att åtgärda det först.
Du behöver hissa bilen, eller åtminstone delvis. Enklast att komma åt om jag minns rätt är att plocka bort vänster framhjul och eventuellt innerskärm. Det ska sitta en påfyllningsplugg där nånstans, det kan du säkerligen hitta på youtube eller googla dig till. Ha ett tråg under och fyll tills det rinner tillbaka, låt det rinna tills det slutat runnit ur lådan. Dra dit pluggen med typ 40-50nm har jag för mig.

MEN! Om det är den hemska känslan att man vevar runt i en gryta du vill få bort genom att fylla på olja så är det lönlöst, dom är så dåliga helt enkelt. Inte direkt en precis låda om man säger så..

Que Sera, Sera

3 Inlägg
tisdag 20:42
Trådstartare
Tack för svar. Ja mer om en icke kunnig kan fylla på. Manuell låda

3 Inlägg
tisdag 20:48
Trådstartare
Läste att om lådan är trög så kan man byta olja

Sök