2433
Sök

Ryckningar vid gaspådrag och efterlysning av namn på kabel till batteriet

14 Inlägg
onsdag 17:44
Trådstartare
#1
Kia picanto
Årsmodell: 2013

Symtom: ryckningar vid gaspådrag vid låga varvtal. Batterilampan blinkar oregelbundet vid acceleration följt av motorlampan som även den blinkar - inga problem vid högre hastighet. Frågade en bekant som misstänkte glapp i batteriet, öppnade upp motorhuven och såg att en av de två kablarna som går till minuspolen nästan gått av. Det är alltså den kabeln som inte syns och som sitter ovanför den på denna bild: https://media.seek4cars.net/s3/s4c-spar … width=1440

Vet någon vad kabeln heter och är det något en lekman klarar själv? Tack på förhand!

3 032 Inlägg
onsdag 18:44
#2
Menar du kablaget till batterisensorn?
Lägg upp en bild på hur det ser ut på din bil.


14 Inlägg
onsdag 20:17
Trådstartare
#3
Absolut! Här kommer två bilder!

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238593/238593-cc93e899725a560cc6c6332a5a2a68f8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238593/238593-58db20ef8f7db3b48368fd36fb0b2611.jpg

3 032 Inlägg
torsdag 13:31
#4
Då är det batterisensorn, den orsakar inte de felen du upplever.

Misstänkt bov är jordfläta mellan motor och kaross.
För att utesluta något sånt så kan du dra en startkabel mellan batteriets minuspol och en bra jordpunkt på motorn.
Senast redigerat av Jesper328 (torsdag 13:31)


14 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#5
Stort tack Jesper! Jag ska prova ditt tips med att utesluta jordflätan.

Du skriver att det är kabeln till batterisensorn som är av (om jag tolkar dig rätt). Jag har försökt söka på en ny sådan kabel men hittar inget klockrent. Hittar "hela" delen när jag söker på "batterisensorkabel" (se bilden jag laddat upp) men den inkluderar inte den kabel som nästan är av i min bil. Vet du eller någon annan vad den kabeln heter och vad den leder till? Är så jävla okunnig på bilar men har samtidigt inte råd att åka till bilmek just nu. Tack för svar!

14 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Då är det batterisensorn, den orsakar inte de felen du upplever.

Misstänkt bov är jordfläta mellan motor och kaross.
För att utesluta något sånt så kan du dra en startkabel mellan batteriets minuspol och en bra jordpunkt på motorn.

picanto skrev:
Stort tack Jesper! Jag ska prova ditt tips med att utesluta jordflätan.

Du skriver att det är kabeln till batterisensorn som är av (om jag tolkar dig rätt). Jag har försökt söka på en ny sådan kabel men hittar inget klockrent. Hittar "hela" delen när jag söker på "batterisensorkabel" (se bilden jag laddat upp) men den inkluderar inte den kabel som nästan är av i min bil. Vet du eller någon annan vad den kabeln heter och vad den leder till? Är så jävla okunnig på bilar men har samtidigt inte råd att åka till bilmek just nu. Tack för svar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238593/238593-4c34f8a088e9b39c3bc86fa73f30d9d4.jpg

3 032 Inlägg
för 21 timmar sedan
#7
picanto skrev:
Stort tack Jesper! Jag ska prova ditt tips med att utesluta jordflätan.

Du skriver att det är kabeln till batterisensorn som är av (om jag tolkar dig rätt). Jag har försökt söka på en ny sådan kabel men hittar inget klockrent. Hittar "hela" delen när jag söker på "batterisensorkabel" (se bilden jag laddat upp) men den inkluderar inte den kabel som nästan är av i min bil. Vet du eller någon annan vad den kabeln heter och vad den leder till? Är så jävla okunnig på bilar men har samtidigt inte råd att åka till bilmek just nu. Tack för svar!

Problemet med det är att den ingår i en kabelstam, och med KIA så är det lite 50/50 om man kan beställa ett löst kontaktstycke med repkablar eller ej. smile
Om det bara är själva kontakten som är kaktus och inga kablar så skulle jag, om det var min bil, fortsätta köra med buntbanden som redan sitter.
Batterisensorn är ju ingen livsviktig sensor på så sätt. smile


14 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
#8
Tack igen, äntligen trillade polletten ner kring batterisensorkabeln. Så om jag förstår dig rätt så kan problemen med ryckningarna/att batterilampan lyser som en discolampa vid accelaration bero på jordflätan och att detta kan uteslutas genom att prova ersätta den tillfälligt med startkabel och se om det blir bättre? Om det visar sig vara jordflätan, kan jag då bara byta ut själva flätan eller är det lika bra att byta ut hela delen som jag skickade bild på i mitt förra svar? En annan sak jag fundera på är om ryckningarna kan bero på korrosion eller det kanske inte kan yttra sig genom ryckningar på det sättet?

Angående batterisensorkabeln: eftersom den är skadad, kan den göra att varningslampor visas i bilen? Körde en längre sträcka för ett tag sedan och då började ESC och ABS-varningslamporna lysa. De slocknade efter att jag stannat bilen och startade igen. Tack på förhand!

3 032 Inlägg
för 12 timmar sedan
#9
Svar: Ja.
Det KAN bero på dålig kontakt genom jordflätan vid acceleration då motorpaketet rör sig mer än vid normal körning.
Inte helsäker på Picanto -13, men jordflätan jag talar om bör gå mellan motor och kaross, ganska säker på att du även har en mellan växellåda och kaross.
Dvs inte den som går till batteriet.
Som sagt enkelt att bara dra en startkabel mellan minuspol och bra jord på motorn.

Batterisensorn är egentligen bara där för att känna av t.ex batterispänning och förbrukning.
Med det så kan motorstyrdonet styra magnetfältet i generatorn efter behov.
Sparar kanske 0.3% bränsle på det. lol
Om kabeln till batterisensorn går av så kommer generatorn att ladda på som vanligt.

Kolla även så att aggregatremmen ser fin ut.
Inga torrsprickor osv.
Gammelnamnet på den är då fläktrem, multirem, osv.


Fri fart för ett fritt folk!
14 646 Inlägg
för 8 timmar sedan
#10
Jesper328 skrev:
Svar: Ja.
Det KAN bero på dålig kontakt genom jordflätan vid acceleration då motorpaketet rör sig mer än vid normal körning.
Inte helsäker på Picanto -13, men jordflätan jag talar om bör gå mellan motor och kaross, ganska säker på att du även har en mellan växellåda och kaross.
Dvs inte den som går till batteriet.
Som sagt enkelt att bara dra en startkabel mellan minuspol och bra jord på motorn.

Batterisensorn är egentligen bara där för att känna av t.ex batterispänning och förbrukning.
Med det så kan motorstyrdonet styra magnetfältet i generatorn efter behov.
Sparar kanske 0.3% bränsle på det. lol
Om kabeln till batterisensorn går av så kommer generatorn att ladda på som vanligt.

Kolla även så att aggregatremmen ser fin ut.
Inga torrsprickor osv.
Gammelnamnet på den är då fläktrem, multirem, osv.

undra när man började använda aggregat som ord på bilar..  vag kallar ju framvagnsbalken för aggregatbalk  av någon konstigt anledning. smile   den får man ta ner om man ska kolla oljan på vw istort sätt smile   tar någon minut att släppa ner så man kommer åt under bilen.  innan jag förstog det första gången jag skulle byta turbo i en skoda så svor jag duktigt gick inte att få in lillfingret där smile   men ner med balken och man kunde stå där och skruva turbo smile   så det första jag gör är att skruva ur en skruv i taget i med låsningsverktygen sen är det bara låta skiten hänga i bärarmarna så slipper man onödigt jobb.. det gäller alla jobb som är större än att fylla spolarvätska ;-)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök