Uppdatering 3 typ?
Inte hunnit med att uppdatera projeket här i tråden på ett tag men ska göra en liten recap.
Monterade ihop spindlarna och allt te framaxeln när jag fått mina packningar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-c945d2005ba2d53a77100b6e1116af1d.jpg]()
Sen monterade jag dom på bilen när jag kände att det var dags att få ut dom ur verkstan, efter det blev det renovering av oken. Nya kolvar och tätningar. Monterade även på bakbromsarna med allt nytt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-50d47c7d6c0c6cfbdcfcb632572b29b5.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-8fd527aae42e9c867d395dd1494621cb.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-da6d11f8ff66cee09fbfdca6d500a0d4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-1b0d00d81df3936cb7570ac0c5d5aeb3.jpg]()
Lade en beställning på däck och fälgar men det tog ett bra tag för dem att komma så gav mig på att försöka få igång motorn, jag trodde först att det var något fel på insprutningspumpen så jag plockade loss den och gick inom på bänk innomhus. Läste mig till att det sitter en ventil för att hålla interntrycket i pumpen uppe i returbanjon och att den brukar fastna. Mycket riktigt satt min sådan ventil fast så jag tryckte till den med en mejsel och då rörde den på sig igen. Sen är det så skoj på dessa bilarna att det är startkod, jag hatar allt som heter startkod så jag bestämde mig för att riva dän den skiten. Själva koden sitter i avstängningsolenoiden på pumpen och den och lite annan bröte sitter bakom ett gjutet lock över högtrycksdelen på pumpen, så det var jag tvungen att banka och kapa bort så jag kom åt att byta ut solenoid samt ta bort microbrytaren till EGR. Köpte en vanligt 12V ventil från någon agri sida i UK och monterade sen tillbaka pumpen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-e08fb4aaafb3c004c67ae9edf34663da.jpg]()
Efter detta kom det fortfarande inte att få ut något ur Lucas helvetet så jag tänkte att om jag får lite snurr på pumpen så KANSKE det händer att jag får ut sås. Vid detta laget gick det i alla fall att lufta den ordentligt.
Så med breakclean i högsta hugg försökte jag få motorn att gå för att som sagt se om pumpen gav något, men då var det så roligt att det inte ens tände på det...
Så efter mycket om och men med timing och försök med breakclean fick jag idén att tutta i lite motorolja i cylindrarna, och efter det gick det att få några tändanden. Motorn var alltså mer eller mindre komplös. Kändes när man drog runt den för hand också men det var inget jag hade tänkt på egentligen.
Så då blev det till att riva det också, så av med topp och tråg och ut med alla kolvar. Såg då att ringarna satt sig vilket kanske inte är så konstigt då den inte gått på runt 6 år.
Så jag bytte ringar och vevlager honade cylindrarna och satte tillbaka allt, när jag hade av toppen tog jag med alla delarna till jobbet och körde av allt i tvätten i verkstan, så trökigt att stå och tvätta saker fullt i dieselölja hemma:/
Passade på att slipa in ventilerna och bytte ventiltätningar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-7a7e02b20d634ef096c86535fc953fa1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-d89300e6f466a6653cbe6a9ea9d728e2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-c187933f5e7487dd04a30c7dd6215795.jpg]()
Sen tillbaka allt och dra moment jada jada inte så intressant, målade även tråget och tvättade bort gammelt oljeläckage underte motorn så allt ser fint och fräscht ut. Även ny löprulle, spännrulle, kamrem, multirem och kilrem(Ja det sitter alltså alla tre på en sån här 1.9).
![https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-d9460a7ff5a6ea9c0863ca4fdef292dd.jpg]()
Så en dag i veckan när jag var färdig och hade fyllt på olja i motorn skulle jag provstarta för första gången, då har startmotorn varit dåligt sen innan och pallade inte men när motorn nu hade riktigt ordentligt men komp. Så jag beställde en ny som förhoppningsvis kommer i veckan.
Fick mina däck och fälgar som jag hade beställt så lämnade dom till en kille i Alingsås för att krängas på.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-283b26fc4f61cf7ccf98f48adfa7e1f9.jpg]()
Det är 15x10 tums blackspoke fälgar med Tracmax 33x12,5 15 däck. De flesta verkar köra 29 eller 31 tums däck på dessa så vi får se hur det lirar med 33or.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-e0496cde70394ed4d41703f6fc07d099.jpg]()
Såhär ser den ut axelvänd och med hjulen på
Idag grejade jag lite med att modda dit bromsslangarna fram och fick ta bort lite material på oken för natt det skulle passa med banjokopplingarna på nya slangarna. Dessa är från en Mazda 323 och är längre än original. Imorgon ska jag åka till motorallt i Alingsås och köpa nya bromsrör så jag får ihop det helt och hållet med bromsarna. Passar inte helt men är ju bara kul att ändra och tänka lite ibland.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-faf83d7f0b75ea967c7c3e74f2cd4f1b.jpg]()
Nu är det egentligen bara styrningen kvar som skulle göra att bilen inte går att flytta på, har funderat en del och kommit fram till att jag bygger ett nytt stag med original p-ände på styrlåde sidan och får bygga något annat i den änden där jag har min Mercedes 123 styrarm. Problemet med den är ju bara att där är konan åt fel håll, alltså nedåt. Kanske får be en mekanisk verkstad fräsa om den eller bygga på ett annat sätt, jag vet inte. Någon som har förslag?
Det är väl det som har varit och är nu. Hör av mig så snart jag har tid och det finns något att rapportera.
//Turbopumpen