3611
Sök

Suzuki Samurai-Pickup Skogsbil

Nytt skogsbilsprojekt som ska vara lite mer anpassat för ändamålet än en klumpig King Cab.

1 938 Visningar
Uppdaterades senast igår 22:35
5 Inlägg
23 februari
Trådstartare
#1
Jag köpte en Suzuki pickup av en polare i december 2024 som jag smått börjat bygga på. Tänkte jag skulle byta ut gamle D21 king caben till en lite smidigare och bättre anpassad skogsbil.

Bilen är en Suzuki Samurai Pickup 1.9 TD 4X4
Årsmodell 2000 med en hissnande effekt på 63hk.
Den har gått 65XX mil. Senast besiktigad 2013/11/30.

Det som är att göra på bilen är att:

Svetsa iordning flak, golv och trösklar

Axelvända/SPOA, samt skaffa 33x12.5R15 terrängdäck

Svetsa en kofångare bak med nya lampor och ny eldragning

Motorn går inte så måste få igång den(får soppa in men inte ur pumpen)


https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-fac7ecf33c304327e40b8cc1295cfe36.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-778650552fcf8c549d2b2d94a95e3e2e.jpg
Såhär såg bilen ut när den stog hos polarn. Stått under ett träd i fem år.


https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-334fc82480f52a4c7373ff9788eb1dee.jpg

Ser mer lovande ut efter en tvätt på hemmaplan?
Efter detta stod den i någon månad då jag var tvungen att göra färdigt en Volvo 142 till besiktning.


https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-f91492844818a8c6c97e1dd65823dde4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-6eb70c74db2724bbcb3007b36197b4af.jpg

Sen blev det dags för rostlagning av flaket då lasttröskeln och båda hörnen var totalt rötna.


https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-fe67db78ab728f437e40842558e811b0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-854dd17367f7873fa7d3f9605c77de18.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-3a34c610e579bca90ec7417fd82910c4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-b528c72541256bd7d12a007b06e10e15.jpg

Med tid på kvällar och helger tog väl sammanlagt dryga två veckor att laga.


https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-a02700b09f7fe48c28a7f67f9a3a0e87.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-97419be78d83366bbb210ec6c84cc343.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-393a9b107e498fd54f527fc37a94a9d5.jpg

Kapade även dän trösklar och golv som även det var rötet och ska bytas. Har en bekant som är plåtslagare som bockade till enkla trösklar för mig att korta ner och svetsa dit när det väl kommer till kritan. Efter att ha legat ute i minusgrader och mörker senaste veckorna kände jag dock att rostlagningen fick ligga på is ett tag, så jag bestämde mig för att börja med att bygga om axlarna.


https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-c1ae0cd959d6a4937974d5a28fe8ea09.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-ecd0509766ac67589525f9e33b9710b9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-7401af32da99a5d35706b06f0165d1d3.jpg

På bakaxeln hade det rostat hål i diffhuset så jag fick ta och laga några hål och byta lite plåt även där. Som tur är låg det inget vatten i axeln och allt såg bra ut när jag väl hade öppnat upp den.


https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-7504fe6ad7799599a1fac00336fbc1f0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-eb9b9f0857d6f2bd059b0718a79249a5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-9db03032033247ff60807c5dd409166e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-c00f223962c54ad47daf97070780e064.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-cf55160fe6fe724c726fa168173dac74.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-15db6ad796b80cc46601359c596107cc.jpg

SPOA står för Spring Perch Over Axle och betyder att man bygger om axelns fästen så att de hamnar under bladfjäderpaketet istället för ovanför som det ligger original på dessa. Jag tog en balk och byggde några fästen och brände dit parallellt med de gamla för att inte ändra lutet på axeln. Det finns en bra guide för ett SPOA bygge på en samurai på 4x4 Swedens forum om man vill kika mer exakt hur det går till där. Byggde även nya fästen för bromsrören då dessa nu måste gå en lite annan väg. Sist men inte minst målade jag axeln, ska även monteras detaljer som bromsköldar och rör osv och målas det med.

Detta är så långt jag kommit än så länge, ska fortsätta bygga och ta mer bilder så återkommer jag.
Fortsättning följer!

6 222 Inlägg
25 februari
#2
Har nog aldrig sett en tvätt göra så stor skillnad! Kul med gamla suzuki, finns inte så många kvar

7 658 Inlägg
25 februari
#3
Utmarks-Loke skrev:
Har nog aldrig sett en tvätt göra så stor skillnad! Kul med gamla suzuki, finns inte så många kvar

Håller med Utmarks-Loke.
Har själv ägt 3 Samuraier, Canvas Top, Tin Top och High Roof - men ingen pickis.
Lycka till med renoveringen.

5 Inlägg
15 mars
Trådstartare
#4
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-43af81ff78a9556a414da10c2ba591e8.jpg

Bytte hjullager på båda sidor i bak då dom vbar helt glapp i. Själva lagret är inga problem att värma och banka dit, men ringen som är tätningsytan mot packboxen är det annat med. Den är 0.3mm för liten och behöver värmas rejält för att det ska gå att få på. Men men nu är det gjort och bakaxeln vart snart ihop.



https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-b6c3bcd57cc6ecc7e67dff6da81b67f3.jpg

Slipade ner och målade sköldarna också så hela axeln blev blank och fin. Nya lager, packboxar, slavcylindrar och bromsrör.



https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-000880998956dcf64ce861a4ee3cdf33.jpg

Original bromsslang förlängd med bakslang till en Saab 9000.



https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-ba80d95040788ed165d84404dc7ae4b7.jpg
Rev isär framaxeln...



https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-e63c3ae2516789cd750d6de9a61738b1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-3b2cc89b2b2327272fa84582e516546d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-e34580b36d8216e0a2f63a5e46a880b2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-e93874ad144e0e9916051b1ff3084ffa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-68246e0016a44cebce749d9a7a9c37a0.jpg
Nylackad och alla fästena fastbrända!


https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-0c7a37191e6b3f7ca844ee6e57d59d3d.jpg
Borrade och gängade för fettnipplar i spindlarna då jag har en teori om att det ska gå att pressa ur skit och vatten om en lägger på lite där. Vi får se hur det fungerar i praktiken.


https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-0f713fb411d2309b6a3094a4c61b6583.jpg
Nu var detta så långt jag kommit denna gången, nästa blir att renovera upp båda bromsoken och sen väntar jag på lite packningar till framaxeln också. När det har kommit så smäller jag ihop resterande och sedan monterar på bilen.

25 Inlägg
21 mars
#5
Kul med lite fler bilder på projektet. Har bara sett lite som din far visat i samband med hojåkning.
MVH Herje som kör DR650 och har ett par Suzukisar i garagen.

5 Inlägg
22 mars
Trådstartare
#6
Hegge_ skrev:
Kul med lite fler bilder på projektet. Har bara sett lite som din far visat i samband med hojåkning.
MVH Herje som kör DR650 och har ett par Suzukisar i garagen.

Kul att höra, trodde inte jag skulle hitta dig här smile

5 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
#7
Uppdatering 3 typ?

Inte hunnit med att uppdatera projeket här i tråden på ett tag men ska göra en liten recap.
Monterade ihop spindlarna och allt te framaxeln när jag fått mina packningar

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-c945d2005ba2d53a77100b6e1116af1d.jpg

Sen monterade jag dom på bilen när jag kände att det var dags att få ut dom ur verkstan, efter det blev det renovering av oken. Nya kolvar och tätningar. Monterade även på bakbromsarna med allt nytt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-50d47c7d6c0c6cfbdcfcb632572b29b5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-8fd527aae42e9c867d395dd1494621cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-da6d11f8ff66cee09fbfdca6d500a0d4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-1b0d00d81df3936cb7570ac0c5d5aeb3.jpg

Lade en beställning på däck och fälgar men det tog ett bra tag för dem att komma så gav mig på att försöka få igång motorn, jag trodde först att det var något fel på insprutningspumpen så jag plockade loss den och gick inom på bänk innomhus. Läste mig till att det sitter en ventil för att hålla interntrycket i pumpen uppe i returbanjon och att den brukar fastna. Mycket riktigt satt min sådan ventil fast så jag tryckte till den med en mejsel och då rörde den på sig igen. Sen är det så skoj på dessa bilarna att det är startkod, jag hatar allt som heter startkod så jag bestämde mig för att riva dän den skiten. Själva koden sitter i avstängningsolenoiden på pumpen och den och lite annan bröte sitter bakom ett gjutet lock över högtrycksdelen på pumpen, så det var jag tvungen att banka och kapa bort så jag kom åt att byta ut solenoid samt ta bort microbrytaren till EGR. Köpte en vanligt 12V ventil från någon agri sida i UK och monterade sen tillbaka pumpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-e08fb4aaafb3c004c67ae9edf34663da.jpg

Efter detta kom det fortfarande inte att få ut något ur Lucas helvetet så jag tänkte att om jag får lite snurr på  pumpen så KANSKE det händer att jag får ut sås. Vid detta laget gick det i alla fall att lufta den ordentligt.
Så med breakclean i högsta hugg försökte jag få motorn att gå för att som sagt se om pumpen gav något, men då var det så roligt att det inte ens tände på det...
Så efter mycket om och men med timing och försök med breakclean fick jag idén att tutta i lite motorolja i cylindrarna, och efter det gick det att få några tändanden. Motorn var alltså mer eller mindre komplös. Kändes när man drog runt den för hand också men det var inget jag hade tänkt på egentligen.
Så då blev det till att riva det också, så av med topp och tråg och ut med alla kolvar. Såg då att ringarna satt sig vilket kanske inte är så konstigt då den inte gått på runt 6 år.

Så jag bytte ringar och vevlager honade cylindrarna och satte tillbaka allt, när jag hade av toppen tog jag med alla delarna till jobbet och körde av allt i tvätten i verkstan, så trökigt att stå och tvätta saker fullt i dieselölja hemma:/
Passade på att slipa in ventilerna och bytte ventiltätningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-7a7e02b20d634ef096c86535fc953fa1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-d89300e6f466a6653cbe6a9ea9d728e2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-c187933f5e7487dd04a30c7dd6215795.jpg

Sen tillbaka allt och dra moment jada jada inte så intressant, målade även tråget och tvättade bort gammelt oljeläckage underte motorn så allt ser fint och fräscht ut. Även ny löprulle, spännrulle, kamrem, multirem och kilrem(Ja det sitter alltså alla tre på en sån här 1.9).

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-d9460a7ff5a6ea9c0863ca4fdef292dd.jpg

Så en dag i veckan när jag var färdig och hade fyllt på olja i motorn skulle jag provstarta för första gången, då har startmotorn varit dåligt sen innan och pallade inte men när motorn nu hade riktigt ordentligt men komp. Så jag beställde en ny som förhoppningsvis kommer i veckan.

Fick mina däck och fälgar som jag hade beställt så lämnade dom till en kille i Alingsås för att krängas på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-283b26fc4f61cf7ccf98f48adfa7e1f9.jpg

Det är 15x10 tums blackspoke fälgar med Tracmax 33x12,5 15 däck. De flesta verkar köra 29 eller 31 tums däck på dessa så vi får se hur det lirar med 33or.

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-e0496cde70394ed4d41703f6fc07d099.jpg

Såhär ser den ut axelvänd och med hjulen på

Idag grejade jag lite med att modda dit bromsslangarna fram och fick ta bort lite material på oken för natt det skulle passa med banjokopplingarna på nya slangarna. Dessa är från en Mazda 323 och är längre än original. Imorgon ska jag åka till motorallt i Alingsås och köpa nya bromsrör så jag får ihop det helt och hållet med bromsarna. Passar inte helt men är ju bara kul att ändra och tänka lite ibland.

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251171/251171-faf83d7f0b75ea967c7c3e74f2cd4f1b.jpg

Nu är det egentligen bara styrningen kvar som skulle göra att bilen inte går att flytta på, har funderat en del och kommit fram till att jag bygger ett nytt stag med original p-ände på styrlåde sidan och får bygga något annat i den änden där jag har min Mercedes 123 styrarm. Problemet med den är ju bara att där är konan åt fel håll, alltså nedåt. Kanske får be en mekanisk verkstad fräsa om den eller bygga på ett annat sätt, jag vet inte. Någon som har förslag?
Det är väl det som har varit och är nu. Hör av mig så snart jag har tid och det finns något att rapportera.
//Turbopumpen
Senast redigerat av Turbopumpen (för 11 timmar sedan)

5 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
#8
Läste igenom sista inlägget nu och ser att det är massa fel och stavfel, ni får ha överseende med detta då det är semester och jag druckit ett par öl hahaha


Sök