Hej!
Jag har nyligen beställt en elbil SC01 från Kina som är nästan ny, men tidigare registrerad där. Den har inte skickats än, men jag vill vara väl förberedd inför registreringsbesiktningen i Sverige. Bilen är den som syns på bilden jag bifogat i inlägget.
Enligt Transportstyrelsen krävs inget CoC (Certificate of Conformity) i det här fallet, eftersom bilen har varit registrerad tidigare i ett annat land.
Det är värt att nämna att Kina inte tillåter privat export av fordon som inte först varit registrerade, vilket är anledningen till att bilen har en tidigare registrering trots att den i praktiken är ny.
Det jag undrar är:
1. Vilken dokumentation krävs normalt vid registreringsbesiktning av en bil utan CoC men med tidigare utlandsregistrering?
2. Behöver jag ordna specifika intyg, t.ex. för EMC, belysning, laddning etc?
3. Någon här som har erfarenhet av att importera elbil från Kina (t.ex. BYD, Nio, XPeng) och kan dela med sig av processen?
4. Rekommenderade besiktningsstationer i Sverige som har erfarenhet av den här typen av fordon?
Tacksam för alla tips och erfarenheter ? jag vill undvika onödiga förseningar eller problem i nästa steg. ?
Tack på förhand!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251945/251945-4f4c6f8a0ba238a655ec0f998b898f89.jpg]()