3267
Sök

Tips inför registreringsbesiktning av elbil från Kina (tidigare registrerad, ingen CoC krävs)

2 Inlägg
tisdag 13:46
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har nyligen beställt en elbil SC01 från Kina som är nästan ny, men tidigare registrerad där. Den har inte skickats än, men jag vill vara väl förberedd inför registreringsbesiktningen i Sverige. Bilen är den som syns på bilden jag bifogat i inlägget.

Enligt Transportstyrelsen krävs inget CoC (Certificate of Conformity) i det här fallet, eftersom bilen har varit registrerad tidigare i ett annat land.

Det är värt att nämna att Kina inte tillåter privat export av fordon som inte först varit registrerade, vilket är anledningen till att bilen har en tidigare registrering trots att den i praktiken är ny.

Det jag undrar är:

1. Vilken dokumentation krävs normalt vid registreringsbesiktning av en bil utan CoC men med tidigare utlandsregistrering?
2. Behöver jag ordna specifika intyg, t.ex. för EMC, belysning, laddning etc?
3. Någon här som har erfarenhet av att importera elbil från Kina (t.ex. BYD, Nio, XPeng) och kan dela med sig av processen?
4. Rekommenderade besiktningsstationer i Sverige som har erfarenhet av den här typen av fordon?

Tacksam för alla tips och erfarenheter ? jag vill undvika onödiga förseningar eller problem i nästa steg. ?

Tack på förhand!https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251945/251945-4f4c6f8a0ba238a655ec0f998b898f89.jpg

Fri fart för ett fritt folk!
14 676 Inlägg
tisdag 14:52
#2
det problemet jag kan se är miltalet.. om inte jag minns fel måste bilen gått en viss längd för att räknas som "beg"  värt att kolla upp detta   så man inte står där med en bil som kräver intyget endå..

vill bara minnas detta någonstans i bakhuvudet men detta var för 20år sen minst

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
tisdag 15:38
Trådstartare
#3
Growe skrev:
det problemet jag kan se är miltalet.. om inte jag minns fel måste bilen gått en viss längd för att räknas som "beg"  värt att kolla upp detta   så man inte står där med en bil som kräver intyget endå..

vill bara minnas detta någonstans i bakhuvudet men detta var för 20år sen minst

Tack för att du tog upp det! Det där med 6000 km eller 6 månader gäller, så som jag förstått det, främst vid import inom EU - då är det en momsfråga (för att avgöra om bilen ska klassas som ny eller begagnad i momshänseende).

Eftersom jag importerar bilen från Kina (utanför EU) så kommer jag att behöva betala moms i vilket fall, oavsett miltal eller ålder. I det fallet är det snarare registreringen i ursprungslandet som avgör om bilen betraktas som ny eller begagnad i Transportstyrelsens ögon, och därmed om man behöver CoC eller typgodkännande.

Bilen är alltså redan registrerad i Kina (enligt kraven där för att få exportera den), så min förhoppning är att det räcker med det registreringsbeviset.

Men jag ska absolut dubbelkolla med Transportstyrelsen för att vara helt säker - vill verkligen inte fastna i onödiga krav senare i processen...

Tack igen för att du flaggade det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 676 Inlägg
tisdag 17:56
#4
sloppj skrev:
Growe skrev:
det problemet jag kan se är miltalet.. om inte jag minns fel måste bilen gått en viss längd för att räknas som "beg"  värt att kolla upp detta   så man inte står där med en bil som kräver intyget endå..

vill bara minnas detta någonstans i bakhuvudet men detta var för 20år sen minst

Tack för att du tog upp det! Det där med 6000 km eller 6 månader gäller, så som jag förstått det, främst vid import inom EU - då är det en momsfråga (för att avgöra om bilen ska klassas som ny eller begagnad i momshänseende).

Eftersom jag importerar bilen från Kina (utanför EU) så kommer jag att behöva betala moms i vilket fall, oavsett miltal eller ålder. I det fallet är det snarare registreringen i ursprungslandet som avgör om bilen betraktas som ny eller begagnad i Transportstyrelsens ögon, och därmed om man behöver CoC eller typgodkännande.

Bilen är alltså redan registrerad i Kina (enligt kraven där för att få exportera den), så min förhoppning är att det räcker med det registreringsbeviset.

Men jag ska absolut dubbelkolla med Transportstyrelsen för att vara helt säker - vill verkligen inte fastna i onödiga krav senare i processen...

Tack igen för att du flaggade det!

jo minns bara att det var även från usa men som sagt bara läst det i förbifarten  så inte påläst för 5öre  men jag är duktig på att snappa upp totalt oviktiga saker medans det viktiga rinnar av som vatten smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök