2670
Sök

Plötsligt är bromsen slapp och tar bara allra längst ner.

80 Inlägg
22 juni
Trådstartare
Toyota Hiace 1991.

De senaste tre dagarna har jag sett att röd panellampa lyst på panelen ibland trots att jag släppt handbromsen helt. Jag har då tryckt till handbromsen ett par gånger så har lampan slocknat.

Igår eftermiddag körde jag en runda på 4 mil. Märkte då att fotbromsen tog annorlunda än normalt. Den var slapp/lös och jag var tvungen att trycka den helt i botten för att den skulle bromsa till. Bromsarna har fungerat problemfritt tidigare.

Jag kikade på behållaren för bromsvätska. Se bilderna, den verkar vara full ända upp till mynningen.

Jag är inte duktig på bilar. Läste om möjliga orsaker till bromsproblemet. Huvudcylinder, bromsvätska, luft i bromssystemet, läckage, slitage m m.

Fråga: Finns det något tips på vad jag kan testa att fixa problemet innan jag ringer en verkstad?

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-6385787934a02b639638349135f30818.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-d52f4a49eeef25cecbe23b63eaadd972.jpg

3 626 Inlägg
22 juni
Om lampan reagerade på handbromsen är den nog ett separat fel, då relaterat till strömbrytaren för spaken läge.

Bromsvarningar i äldre bilar har tre sätt att övervaka. Oftast endast en eller två av dom
1. Bromsvätskenivån. En flottör i behållaren.
2. Tryckskillnad mellan kretsarna. En mekanisk ventil ansluten till båda kretsarna som går över till ena sidan och kortsluter en kontakt så lampan lyser.
3. Vakuumavkänning. En tryckkontakt som tänder lampan vid ej tillräckligt vakuum i bromsklockan. Då lyser alltid lampan vid start, men ska slockna ganska snabbt.

Ingen av ovan skulle påverkas av att du rör på handbromsspaken.
Ofta har den en helt egen lampa med ett ( P ) medan fotbromsen har ett ( ! )

Att fotbromsen känns annorlunda är allvarligare.

Bromsar den ändå rätt, fast längre ner?
Om ja, har något hänt i en bromstrumma bak sannolikt. Lossnat/skadad bromsbackbelägg, brusten returfjäder eller liknande.
Bör inte köras så.

Känns bromsen svampig och den tar lite märkligt?
Då har du nog hydrualisk läcka någonstans. Allt från rör, slang, hjulcylinder, huvudcylinder eller bromsok.
Ett farligt fel, och du ska inte köra med den.

Luft kommer inte in utan att man antingen öppnat systemet (inte locket på behållaren) eller att något är fel.
Så att bara lufta är ingen lösning.
Luften är en konsekvens av något.

Du kan ju alltid se om något är blött.
Allt bromsrelaterat.  En liten läcka kan bli stor läcka vid nästa pedaltryck.

Du har för övrigt en överfylld behållare.
Börjar du nu ta loss bromsbelägg mm, och trycker tillbaka kolvarna i oken kommer den kunna spräcka eller ploppa ur behållaren ur huvudcylindern.
I synnerhet med slitna belägg så mycket vätska är i oken.
Försök att suga ur lite med någonting.
Det är inte orsaken till ditt problem  men något som kan skapa ett onödigt följdfel vid åtgärden.
Senast redigerat av Mossan1 (22 juni )

6 449 Inlägg
22 juni
Den där bromsvätskan skulle jag byta omgående! Den ser för j... ut! Bromsvätska är hydroskopisk vilket betyder att den drar åt sig vatten och därmed ger sämre bromsverkan. Bromsvätska bör bytas med några års mellanrum.
Vatten i systemet gör att bromskolvarna rostar och då fungerar inte bromsarna speciellt bra. I ditt fall kan det också vara slavcylindern som på grund av skitig bromsvätska har packat ihop (läcker)

7 656 Inlägg
22 juni
Mitt förslag är att bromsservot havererat.
Förmodligen att slangen mellan bromsservot(vacuumburken) och insugsröret spruckit så att den läcker.
Brukar även leda till "orolig" tomgång.
Prova att vicka och bända på slangen när motorn går på tomgång.
Ändras motorvarvtalet då så har du hittat boven i dramat.

3 626 Inlägg
22 juni
Dåligt/saknat vakuum till bromsservon gör pedalen hårdtrampad och tar ovanligt långt UPP.

Tar den plötsligt längre ner har något hänt vid ett hjul, eller hydrualiken.

80 Inlägg
22 juni
Trådstartare
Tack för alla kloka svar. Inte mycket att orda om. Få den till verkstad så snart som möjligt.

80 Inlägg
tisdag 14:13
Trådstartare
Min vanliga verkstad hade inte tid och jag behöver bilen brådskande. Därför lämnade jag den till en verkstad nära Norra Grängesbergsgatan.

Felsökning 500 kr. De sa att problemet var att bromsskivor och bromsbelägg framtill var mycket slitna. De behövdes bytas. Detta skulle vara orsaken till att bromsen tar långt ner. Kostar 2500 kr för att fixa bromsarna. D v s totalt 3000 kr, inkl felsökningsavgiften.

(Som parantes: De påpekade också att alla stötdämpare läcker och hål i flexröret. Att åtgärda detta skulle kosta ytterligare 5640 kr. Stötdämparna och flexröret avvaktar jag med så att min vanliga verkstad får kika på det.)

80 Inlägg
Igår 16:33
Trådstartare
En uppdatering om någon är intresserad.

Verkstaden som jag lämnade bilen till skulle ha den färdig igår. Sen ändrades det till idag p g a saldofel där de beställde delarna. Sen ringde idag och sa att det blivit fel på beställningen så delarna skulle komma på torsdag i nästa vecka. Det duger inte så jag sa att jag skulle hämta bilen och anlita annan verkstad. Det var OK sa dem, kom förbi om en timme så skulle de ha satt fast det de hade lossat på.

Kom till verkstaden. Lite av cirkus och svårt att få tag på någon som förstod svenska eller engelska. Betalde felsökningsavgiften på 500 kr och hoppade in i bilen.

Hör och häpna. Fotbromsen fungerade normalt och handbromslampan lyste inte mer. Enligt verkstadsgubben hade de bara plockat bort några delar som skulle bytas (bromsskivor och belägg?) och sen satt fast dem igen. Inga andra åtgärder.

Skumt, men bromsen fungerar igen och jag är nöjd.

* Voff voff *
10 947 Inlägg
för 9 timmar sedan
TRB skrev:
Skumt, men bromsen fungerar igen och jag är nöjd.

Jag hade nog fortsatt felsöka, det är mindre kul om det händer igen vid fel tillfälle och du kör över en barnfamilj vid ett rödljus eller in i häcken på en långtradare...
Senast redigerat av Brådhis (för 9 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

34 Inlägg
för 8 timmar sedan
ja, och "bromsskivor och bromsbelägg framtill är mycket slitna, de behöver bytas" (enligt verkstan). Det är också en "varningslampa".

* Voff voff *
10 947 Inlägg
för 8 timmar sedan
Blixen skrev:
ja, och "bromsskivor och bromsbelägg framtill är mycket slitna, de behöver bytas" (enligt verkstan). Det är också en "varningslampa".

Ja, jag får lite känslan av att ett belägg blivit så tunt ihop och ihop med tunna skivor så har det hamnat fel, men nu efter isärtagning och ihopsättning är det på plats igen. En stund...

Det är dock en ren spekulation. Det kan finnas många andra skäl, som bör undersökas noga, till att trådskaparens bromsar fallerat.

Ett viktigt råd oavsett är dock: Kör inte med bilen innan du listat ut vad som hände och åtgärdat det!

80 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Jag ska be min vanliga verkstad kolla upp läget med bromsarna.

Enligt den verkstaden jag besökte i veckan så var bromsskivorna och beläggen helt slut. Ifall det stämmer så är det givetvis illa. Efter jag lämnade in bilen i tisdags så har jag fått höra en hel del dåligt om den verkstaden, bl a att de inte är pålitliga. Kanske bromsskivorna och beläggen inte är så slitna? Det återstår att se.

Bilen besiktades i höstas. Då borde besiktningen rimligen ha påpekat om det såg så illa ut.

* Voff voff *
10 947 Inlägg
för 5 timmar sedan
TRB skrev:
Jag ska be min vanliga verkstad kolla upp läget med bromsarna.

Enligt den verkstaden jag besökte i veckan så var bromsskivorna och beläggen helt slut. Ifall det stämmer så är det givetvis illa. Efter jag lämnade in bilen i tisdags så har jag fått höra en hel del dåligt om den verkstaden, bl a att de inte är pålitliga. Kanske bromsskivorna och beläggen inte är så slitna? Det återstår att se.

Bilen besiktades i höstas. Då borde besiktningen rimligen ha påpekat om det såg så illa ut.

Som sagt, det är en spekulation. Felet som gjorde att din pedal gick i golvet kan mycket väl bero på något helt annat än dina (eventuellt) slitna skivor/belägg och kan därmed också kvarstå även om du byter dessa.

Sök