2848
Sök

Jag behöver hjälp med min Audi A4 B7 2005 sedan med en 1.8T Quattro BFB

3 Inlägg
lördag 19:35
Trådstartare
#1
Jag har strul med min bil. Den vill inte starta. Den har en motorlampa som lyser och det lös en lampa som det stod oil pressure på. Jag tömde all olja och oljefilter.  Nu är allting bytt men när jag kört i 4 dagar så startar den inte igen och det stod oil pressure. Nu har jag tömt allt. Jag har vält i ny olja och olje rengöring. Jag bytte oljegivaren samt fixat alla säkringar i hela bilen. Jag kan inte höra när bilen tänder och när vi testade att lägga upp tändstift på motorblocket så blev det ingen blixt. Jag tror på kamaxelgivaren. Startmotorn snurrar perfekt.

Är det någon som kan tro sig på vad det kan vara? Inga förslag är dumma
Senast redigerat av Adam_a4b7 (lördag 19:48)


3 695 Inlägg
lördag 19:53
#2
Ta och börja med felkoder.

Svårt att ge någon direkt gissning så, men klassiska om en kamaxelgivare ger sig, brukar bränslepumpen inte starta.
Inte gnistan.
Men sen jobbar allt i en symbios så det är bäst att se vad datorn har att säga.
Då medelst felkoder.

Oljevarningen är en oroande sak.
Den går inte "för lätt" på startmotorn?
Tex om en kamrem/kedja har gett upp.
(Tror alla 1.8t av dom årgångarna har rem)
Kanske av att en kamaxel skurit....
Har själv sett det på en bekants A6 av den årgången. Typ, iaf.
Den hade också oljevarning innan.

Men felkoder innan man går för långt i spekulationer.

Felkoderna på JUST DEN A6an var då om osync mellan vev och kam. Remmen gick fortfarande runt, (och förvillade mig en stund) men kuggar var borta och dom få som var kvar hoppade över vid skurna kammen som inte syntes föränn kåpan över remmen var helt borta. Inte bara "gläntad på" för snabb titt.

Men så illa behöver det inte alls vara här.
Senast redigerat av Mossan1 (lördag 19:56)

3 Inlägg
lördag 20:41
Trådstartare
#3
Hej

Tack för ett snabbt svar. Vi har kollat felkoder men inget direkt som pekar mot motorn utan snarare elektroniska fel. Men vi började tröttna på bilen på eftermiddagen så vi ska ta nya tag imorgon. Vi börjar då med att läsa av felkoder igen.

När vi har googlat mycket så läser vi en del om vevaxelgivaren samt kontakten vid tändningen (multikontakten).

Remmarna är nog också en bra sak att titta på.

Men det är så frustrerande att den inte får ngn gnista alls!


Får återkomma igen i tråden när vi läst av felkoderna igen

MVH Adam


3 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#4
Ny uppdatering,

Nu har vi felsökt igen och då kom det ett larm på P0322 (ignition/distributor engine Speed input circus no signal) Det larmet verkar tyda på kamaxelgivaren. Vi har letat efter den och tror att den är hittad, men den sitter mellan motorblocket och torpedväggen så den får inta att komma åt med händer. Har någon en idé hur man kan få tag på den? Vi har försökt med några saker men inget går.


Vi har haft problem med oljan ett tag nu och vi har bytt olja och filter. Men när vi letade efter kamaxelgivaren så hittade vi även oljenivå/omjetemperatursgivern. Vi mätte den med ett mätinstrument då vi trodde först att det var kamaxelgivaren. Den var också trasig. Vilket vi tror har orsakat alla olje fel. Kan den larma på
Olje tryck? Vi har redan bytt oljetrycks givaren men vi kan inte se om det hjälpte eftersom bilen inte startar. Hjälp gärna ???


Fri fart för ett fritt folk!
14 727 Inlägg
för 2 timmar sedan
#5
felkoden säger vevaxelsensor..

inte kamaxel.      sensorn är g28

https://wiki.ross-tech.com/wiki/index.p … 322/000802


på 1.8T brukar man få göra rent silen till oljepumpen väldigt ofta.   och då är det tråg ner som gäller.

för har du bytt alla givare och felet kvarstår så är det den vägen man får gå. 

man kan ju koppla på en egen mätare för att mäta oljetrycket  ibland är det inte helt fel att göra så
antar att problemet kommer med varm motor och aldrig med kall

Kör fort så hinner inget hända...


Sök